[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.5

Spadek libido - jak sobie z nim poradzić?

Najpierw jest myśl, a potem wszystko inne. I nieprawda, że nie masz nad swoimi myślami kontroli. Możesz je przekierować na właściwy tor.

Znasz ten stan, kiedy nawet wizja półnagich braci Hemsworthów nie budzi w Tobie erotycznych skojarzeń, a sen wydaje się znacznie lepszym sposobem spędzenia czasu. Nie jesteś w tym sama. Jak pokazują badania, jedna trzecia kobiet traci zainteresowanie seksem w jakimś momencie swojego życia. I nie mamy na myśli menopauzy. Wiadomo – problemy, leki wpływają na obniżenie libido. Ale jest jedna uniwersalna przeszkoda, znana wszystkim kobietom na świecie – nasz umysł.
„Dla kobiet mózg jest głównym składnikiem pożądania, fizjologii seksu i przeżywania orgazmu” - mówi dr Lori Brotto, dyrektor Instytutu Zdrowia Kobiet na Uniwersytecie w Kolumbii Brytyjskiej i autorka książki „Better Sex Through Mindfulness” („Lepszy seks dzięki uważności”). U mężczyzn występuje bezpośredni związek między mentalnym a fizycznym pobudzeniem. Badania pokazują, że u kobiet przebiega to inaczej: widzimy podniecający obraz i nasze ciała mogą reagować zwiększonym dopływem krwi do genitaliów oraz nawilżeniem, ale rzeczywiste zainteresowanie seksem może być niewielkie. A ponieważ mamy mniej testosteronu, nasze libido jest znacznie bardziej zależne od okoliczności.

Zbyt często jesteśmy zaabsorbowane codziennymi problemami, aby pozwolić sobie stracić głowę w sypialni (zwłaszcza z długoletnim partnerem, którego już nie otacza podniecający urok nowości). Szkoda nam tych kilku minut, bo przecież chcemy mieć czas na poranne przygotowanie do wyjścia, weekendowy serial czy zabawę z dziećmi. Ale wiesz co? Nie zaniedbuj seksu. Ma on istotny wpływ na tak wiele aspektów Twojego życia: na poczucie własnej wartości, na dobrą relację z partnerem, na poczucie szczęścia. Seks ma bezpośredni i kumulatywny wpływ na Twój stan psychiczny: zanurkowanie do łóżka z partnerem wieczorem sprawi, że poczujesz się bardziej zadowolona z życia następnego dnia.

Kiedy się budzisz…

Oczyść umysł

Pomyśl o swoim pożądaniu jak o prowadzeniu samochodu. Rzeczy, które Cię podniecają, sprawiają, że naciskasz gaz mocniej, podczas gdy przeszkody, czyli problemy, sprawiają, że przyciskasz pedał hamulca. Zanim skupisz się na szybkiej jeździe, postaraj się w miarę możliwości usunąć przeszkody. 20 minut medytacji pomaga oczyścić umysł z kłębiących się myśli (pomyśl o tym jak o wymiataniu kłębków kurzu z pokoju). Dobrze działa też tzw. skanowanie ciała. Połóż się na plecach, rozluźnij się i koncentruj po kolei na poszczególnych fragmentach ciała: palce u stóp, pięty, kostki, przez genitalia, aż do czubka głowy. Za każdym razem poczuj ten fragment: czy jest napięty, czy Ci coś tam dolega, czy jest zimny, czy ciepły. To ćwiczenie pomaga „zakotwiczyć się” w swoim ciele i w pełni odczuwać wszystkie płynące z niego bodźce. Po ośmiu tygodniach takich ćwiczeń kobiety stwierdzają, że ich życie seksualne i poprawiło się o 60%.

Kiedy przygotowujesz się do wyjścia...

Czas na mydlenie

Branie prysznica jest samo w sobie uspokajającym i łagodzącym doświadczeniem. Pomaga wyciszyć umysł zmęczony gonitwą myśli. Ale stanowi również szansę na lepszy kontakt ze swoim ciałem. Prysznic to zmysłowe przeżycie, które uświadamia, jak wrażliwa na dotyk jest nasza skóra. Piana w dłonie i do roboty. Namydlaj się powoli kolistymi

W ciągu dnia, w drodze do i z pracy...

Wspomnij, jak to było

Nawet wówczas, kiedy jesteś nieprzytomnie zakochana w swoim partnerze, to i tak nieuchronnie przychodzi czas, gdy urok nowości mija i pojawia się codzienność. Nasze mózgi tęsknią za ekscytacją, nowością, a to, co jest stare i znajome, kojarzy się z nudą. Jak odzyskać te emocje? Proponujemy, abyś za każdym razem, kiedy znajdujesz się w pozałóżkowym miejscu, w którym się kiedyś kochaliście (czyli np. w aucie, kuchni, parku itp.), przypomniała sobie ze szczegółami tamten seks. Jak się zaczęło, jak napaleni byliście obydwoje, jak się czułaś w trakcie itp. Wspominanie, jaki seksowny był Twój partner i jak spontaniczny był Wasz seks, sprawi, że będziesz miała ochotę na coś niegrzecznego przez resztę dnia. I nie zapomnij napisać partnerowi o tym, co Ci się właśnie przypomniało – to zmieni nostalgię w oczekiwanie.

Kiedy już idziesz spać...

Wkręć się w romans

Kiedy kompletnie, ale to kompletnie nie jesteś w nastroju ze względu na natłok problemów, najlepszą metodą jest „przełączenie umysłu”. Zamiast przeżuwać złe myśli, dostarcz mózgowi innej strawy. Wybierz książkę, film albo inne medium z rozbudowanym wątkiem romantyczno- erotycznym. Właściwie nie ma przeciwwskazań, żeby pomóc sobie też pornograficznym filmem albo książką. Wystarczy 20 minut śledzenia przygód bohaterów, żeby wyczyścić głowę z męczących myśli i zacząć myśleć o czymś innym. Na przykład o przytuleniu tego gościa, który leży obok Ciebie. Jest przecież na wyciągnięcie ręki, taki ciepły i fajny. A przecież chyba nie ma w tym nic złego, że pod powiekami masz jeszcze sceny z tego podniecającego filmu, który przed chwilą oglądałaś.

ZOBACZ TEŻ: O tej porze dnia seks jest najprzyjemniejszy

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ

REKLAMA

REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij