[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
5.0

Zdrowy kręgosłup [6 sposobów na zapobieganie bólom pleców]

Dokucza Ci ból kręgosłupa? Od ślęczenia przed komputerem masz ciągłe problemy z karkiem i plecami? Jest kilka sposobów, by oszczędzić pieniądze na wizytach u ortopedów i lekach przeciwbólowych, a przede wszystkim, by oszczędzić sobie cierpienia.

| Data aktualizacji: 2019-08-31
sposoby na zdrowe plecy

1. Joga

Badania dowiodły, że 12 tyg. pracy na macie może znacząco zmniejszyć dolegliwości bólowe pleców. Nie masz czasu na dojazdy do szkoły jogi? Inne badania wykazały, że 3 miesiące prostych ćwiczeń rozciągających plecy i nogi równie efektywnie przynosi ulgę krzyżowi. Poćwicz razem z nami – zapraszamy na sesję jogi.

2. Stabilizacja

Ćwiczenie tak proste jak deska (i jednocześnie tak trudne), angażuje i mięśnie brzucha, i pleców, stabilizując kręgosłup (zobacz, jak poprawnie wykonywać deskę). A to pozwala zapobiegać bólom dolnej części pleców. Jeżeli prowadzisz siedzący tryb życia, powinnaś co drugi dzień paść twarzą na ziemię, podeprzeć się na stopach i przedramionach i wytrwać w tej pozycji 15 s (co kilka dni wydłużaj czas o 5 s). Tylko nie oszukuj: trzymaj poziom – nie unoś bioder za wysoko, nie opuszczaj ich za nisko, nie wyginaj pleców w łuk, napnij brzuch, pośladki i podciągnij miednicę lekko pod siebie. Oddychaj! 

3. Dieta

A konkretnie: mniej wysokoprzetworzonych zapychaczy, więcej roślin i produktów o działaniu przeciwzapalnym, jak łosoś, orzechy, oliwa. Te produkty są mega zdrowe, ale i kaloryczne, dlatego sprawdź, ile oliwy z oliwek dziennie najlepiej jeść. Istnieją przypuszczenia, że jedzenie sprzyjające stanom zapalnym (czerwone mięso, słodycze, rafinowane ziarna) może nasilać bóle pleców.

4. Akupunktura

Nie do końca wiadomo, jak to dokładnie działa, ale badania pokazują, że działa skutecznie. Nawet jeżeli to efekt placebo (badani optymistycznie nastawieni do terapii odczuwali lepsze efekty niż pacjenci pozbawieni nadziei), to może warto uwierzyć i spróbować sobie ulżyć w cierpieniu.

5. Ruch

Kiedyś na problemy z kręgosłupem zalecano leżenie, dziś wiadomo, że lepsze korzyści przynosi ruch. Czasem wystarczy spacer, czasem joga to za mało. Pogadaj ze swoim lekarzem lub fizjoterapeutą.

Przeczytaj więcej na temat bólu pleców i kręgosłupa i dowiedz się, jak mu zapobiegać. Jeśli czujesz, że potrzebna Ci wizyta u specjalisty, sprawdź, jak nie dać się nabić w butelkę i powierzyć plecy prawdziwemu profesjonaliście

6. Łóżko

Nie można zapomnieć o miejscu, w którym spędzasz mniej więcej 1/3 swojego życia, czyli o łóżku. Zapomnij o spaniu na starej wersalce, z której wystają sprężyny i zainwestuj w dobry materac. Wybierając, kieruj się następującą zasadą: idź do sklepu z kimś. Gdy jakiś materac wyda Ci się odpowiedni, połóż się na nim na boku z lekko ugiętymi nogami, a osoba towarzysząca niech popatrzy na Twój kręgosłup. Na dobrym materacu kręgosłup w tej pozycji będzie tworzył linię prostą - kość ogonowa nie będzie ani wyżej, ani niżej niż kręgosłup w odcinku piersiowym.

Zobacz też: A może materac medyczny?

Komentarze

 (2)
ZOBACZ KOMENTARZE

REKLAMA

REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij