[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Wody smakowe - co kryje ich skład?

Etykiety smakowych wód gazowanych uwodzą obrazami dojrzałych owoców. Niestety, wcale ich tam nie ma. Jest za to sporo innych dodatków. Dietetyk Marek Szołtysik sprawdza, co naprawdę kryje się za pięknymi obrazkami.

wody smakowe shutterstock

Cukier

Smak napoju musi według producentów być słodki, żeby skusić Cię do jego wypicia. W 100 ml może być nawet 20 g węglowodanów, czyli aż 4 łyżeczki cukru.

Syrop glukozowo - fruktozowy

Nie przypisujemy mu demonicznego wpływu, bo tak naprawdę niewiele różni się od zwykłego cukru. To wciąż jednak niepotrzebne kalorie.

REKLAMA

Sztuczne słodziki

Takie jak np. aspartam. Są dozwolone, ale wcale nie obojętne dla zdrowia. Ostatnie badania wskazują na jego związek z nadpobudliwością i podatnością na stres.

Sok owocowy

Występuje przeważnie w śladowych ilościach: 0,1%-0,2% składu napoju. Ma lekko zabarwić wodę: nie może za mocno, bo wtedy będzie wyglądać na kaloryczną.

Kwasek cytrynowy

Do niego trudno się przyczepić. To naturalny konserwant, który sprawia, że woda może dłużej stać na sklepowej półce. W ilości, która się w niej znajduje, nie powinien Ci w żaden sposób zaszkodzić.

Benzoesan sodu

W nadmiarze może powodować podrażnienie śluzówki żołądka, a w połączeniu z kwasem l-askorbinowym, czyli witaminą C (często spotykanym w napojach gazowanych), może mieć działanie rakotwórcze.

Sorbinian potasu

Kolejny konserwant, który sam z siebie nie powinien szkodzić. Biorąc jednak pod uwagę, ile ich zjadamy, i że nie wiemy do końca, jak działają na organizm w połączeniu ze sobą, lepiej ograniczać ich ilość.

ZOBACZ TEŻ: Czy woda gazowana jest niezdrowa?

ZRÓB TO SAMA!

Nie lubisz samej wody gazowanej, a smakowej – po przeczytaniu powyższych informacji – nie chcesz już kupować? Żaden problem: przygotuj sobie własną. Podsuwamy Ci trzy sprawdzone patenty, które błyskawicznie zmienią szklankę zwykłej wody w buzujący aromatem koktajl.

NO I PO HERBACIE

Zaparz kilka torebek ulubionej herbaty w małej ilości wrzątku, by przygotować esencję. Następnie zmieszaj ją z zimną wodą. Smak jest, kalorii nie ma. Bingo!

KOKTAJL OWOCOWY

Wkrój do wody owoce i odstaw na jakiś czas. Dobrze w tej roli sprawdzają się cytryna, limonka, ananas czy arbuz. Dopełnieniem może być mięta i ogórek.

PRZEŁAM LODY

Przygotuj kostki lodu z wody kokosowej, a potem dodaj je do wody – będą powoli rozpuszczać się i nadawać napojowi tropikalny aromat.

Sprawdź też nasze sprawdzone przepisy na domowe lemoniady.

Komentarze

 (3)
ZOBACZ KOMENTARZE
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij