Witamina K – wszystko, co powinnaś o niej wiedzieć

Chociaż jest znacznie mniej znana niż jej gwiazdorskie kuzynki – witaminy A, C, D i E – lepiej jej nie lekceważyć, bo gdyby nie ona, każde wyjście na trening byłoby zagrożeniem.

witamina K fot. Shutterstock.com

Witamina K – co to za witamina

Przede wszystkim nazwa jest trochę myląca, bo wita- mina K to tak naprawdę grupa substancji o podobnej strukturze chemicznej. Może występować w dwóch postaciach: jako witamina K1 i K2.Prawdopodobnie najlepiej znaną cechą witaminy K jest to, że odpowiada za krzepnięcie krwi i gojenie się ran, ale równie ważna jest jej rola w zachowaniu odpowiedniej gęstości kości, a także utrzymanie w dobrej kondycji układu krążenia.

Witamina K – za co odpowiada 

Do spółki z witaminą d3 witamina K2 stymuluje wytwarza- nie osteokalcyny – białka niezbęd- nego do mineralizacji kości. W uproszczeniu można powiedzieć, że dzięki witaminie K2 wapń nie trafia do naczyń krwionośnych, gdzie może zaszkodzić, lecz do kości, gdzie jest bardzo przydatny. Badania wykazały, że kobiety, które zażywały 110 mcg wit. K dziennie, o 30% rzadziej ulegały złamaniom bioder. Warto zapamiętać, gdy przyjdzie menopauza.

Witamina K a menopauza 

Niestety, spadek poziomu estrogenów ma fatalny wpływ na gęstość mineralną kości. Przeciętnie w czasie menopauzy gęstość kości maleje o 10%, ale czasami zdarza się, że masa kości zmniejsza się aż o 20%, a to już poważnie zwiększa ryzyko złamań. Właśnie dlatego tak ważne jest, żeby zwłaszcza w okresie menopauzalnym zadbać o odpowiedni poziom witaminy K.

Witamina K – niedobór

W zasadzie nie, bo pozyskujemy ją z dwóch źródeł: z pokarmu oraz z tego, co wyprodukują bakterie w naszych jelitach. ze względu jednak na to drugie źródło w przypadku niektórych schorzeń, takich jak choroba leśniewskiego-crohna, problemy z trzustką czy alkoholowe stłuszczenie wątroby, może być jej za mało. Niedobór witaminy K może też wywołać mukowiscydoza oraz niektóre leki, np. antybiotyki czy leki na obniżenie cholesterolu.

Witamina K – ile należy jej dostarczać

Według zaleceń instytutu Żywności i Żywienia dorosła kobieta potrzebuje codziennie około 55 mcg witaminy K w formie filochinonu. Odżywiając się zdrowo i nie nadużywając alkoholu, nie powinnaś mieć problemu z dostarczeniem takiej ilości, tym bardziej że większość witaminy K2 w organizmie i tak produkowana jest w jelitach. Witaminę K możesz uzupełnić, jedząc więcej jajek, serów i zielonych warzyw, np. włoskiej kapusty, szpinaku czy jarmużu. Jogurt też pomoże, bo wzbogaca florę bakteryjną.

Witamina K – czy trzeba ją suplementować?

Witamina K2 powstaje głównie w jelitach, dzięki pracy bakterii. Jednak ta ilość, choć znaczna, nie zaspokaja całości zapotrzebowania. Witamina K pochodząca z zewnątrz też jest bardzo ważna, dlatego warto zadbać o odpowiednią dietę. o ile nie masz problemów z krzepliwością krwi ani chorób, które prowadzą do niedoborów, nie ma potrzeby suplementacji.

REKLAMA