[ X ]

Drogi Użytkowniku,

W związku z tym, że począwszy od dnia 25.05.2018 r. na terenie Polski obowiązują nowe przepisy regulujące kwestie ochrony Państwa danych osobowych, Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), (dalej zwane RODO), Motor-Presse Polska sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu (53-238) przy ul. Ostrowskiego 7, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Wrocławia – Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS: 0000151026, NIP: 8990026326, REGON: 930327847 o kapitale zakładowym w wysokości 2.860.000,00 złotych zachęcamy do zapoznania się ze zaktualizowaną treścią "Polityki prywatności" naszych Serwisów. Znajdują się w niej szczegółowe informacje na temat zasad przetwarzania danych osobowych na naszych stronach internetowych.

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu) z wykorzystaniem domyślnych ustawień przeglądarki internetowej w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Motor-Presse Polska Sp. z o. o oraz naszych Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres zmieniając ustawienia plików cookies w przeglądarce.

Kontynuuj przeglądanie

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Witamina E: występowanie, właściwości, skutki niedoboru

Jak być piękną i na długo zachować młody wygląd? Na pewno musisz zadbać, by w Twojej diecie znalazła się odpowiednia dawka witaminy E. W których produktach spożywczych jej szukać i po czym poznać, że przyjmujemy jej za mało? Odpowiedzi znajdziesz poniżej.

olej, oliwa fot. shutterstock.com

Witamina E  należy do naszych ulubionych, bo nawet poważni naukowcy nazywają ją "witaminą młodości". Zachowuje się w organizmie, jak rasowy łowca nagród z Dzikiego Zachodu: chwyta przestępcze wolne rodniki, które przyspieszają starzenie się i przekształca je w niegroźną substancję, wydalaną później z moczem.

Jest też ochroniarzem czerwonych krwinek transportujących tlen do wszystkich organów (m.in. mięśni) i zapewniających im większą wydolność. Witamina E powstaje tylko w roślinach i tam trzeba ją znajdować.

Niedobór

Przy odpowiednim menu niedobory nie występują. Szczególnym przypadkiem są zaburzenia trawienia, które hamują jej wchłanianie. Skutkami niedostatecznej ilości witaminy E w organizmie mogą być m.in. problemy z zębami i kośćmi, degeneracja mięśni, anemia, szybsze starzenie się skóry, bezpłodność, wolne gojenie się ran oraz zwiększona podatność na infekcje.

Witamina E - dzienne zapotrzebowanie

Dobowe nasycanie organizmu witaminą E jest zależne od ilości zjedzonych kwasów tłuszczowych: na każdy gram przypada 0,5 mg witaminy, natomiast jej przyswajanie zwiększa się pod wpływem witaminy A, kompleksu witamin B, witaminy C czy pierwiastków takich jak mangan, selen czy fosfor. Ogólnie przyjmuje się dawkę 10 mg dziennie za wystarczającą dla obu płci i nieco większą dla ciężarnych i karmiących kobiet.

Witamina E - przedawkowanie

Tę witaminę w zasadzie trudno przedawkować, ponieważ nawet duże ilości z naturalnego pożywienia są przez organizm trawione i wydalane. Jedynie w przypadku suplementowania należy zwracać uwagę na przyjmowane dawki witaminy, ponieważ przy długotrwałym zażywaniu 1000mg/dobę mogą pojawić się bóle głowy, osłabienie mięśni, zaburzenia pracy jelit i kłopoty ze wzrokiem.

Najlepsze źródła witaminy E

Przede wszystkim w rozmaitych olejach (z kiełków pszenicy, słonecznikowym, sojowym), w pełnych ziarnach zbóż, w zielonych liściastych jak sałata, szpinak czy kapusta, w czosnku, maśle i jajkach.

I koniecznie trzeba wprowadzić do diety przegryzkę z orzechów włoskich, ziemnych lub migdałów – już 100 g każdego z nich kilkukrotnie przewyższa obowiązkową, dzienną dawkę.

Koniecznie zajrzyj też do naszego Leksykonu witamin i poczytaj o pozostałych witaminach.

 

Komentarze

 (1)
ZOBACZ KOMENTARZE
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij