[ X ]

Drogi Użytkowniku,

W związku z tym, że począwszy od dnia 25.05.2018 r. na terenie Polski obowiązują nowe przepisy regulujące kwestie ochrony Państwa danych osobowych, Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), (dalej zwane RODO), Motor-Presse Polska sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu (53-238) przy ul. Ostrowskiego 7, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Wrocławia – Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS: 0000151026, NIP: 8990026326, REGON: 930327847 o kapitale zakładowym w wysokości 2.860.000,00 złotych zachęcamy do zapoznania się ze zaktualizowaną treścią "Polityki prywatności" naszych Serwisów. Znajdują się w niej szczegółowe informacje na temat zasad przetwarzania danych osobowych na naszych stronach internetowych.

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu) z wykorzystaniem domyślnych ustawień przeglądarki internetowej w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Motor-Presse Polska Sp. z o. o oraz naszych Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres zmieniając ustawienia plików cookies w przeglądarce.

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.4

Witamina B2 (ryboflawina): występowanie, właściwości, skutki niedoboru

Ryboflawina, czyli witamina B2, jest niezbędna dla sprawnego funkcjonowania organizmu. Sprawdzamy, po czym poznać, że jej nam brakuje i podpowiadamy, co jeść, by uzupełnić jej braki. Dowiedz się wszystkiego o witaminie B2.

chleb, pieczywo fot. shutterstock.com

Ryboflawina bierze udział w wytwarzaniu czerwonych krwinek i hormonów. Pomaga naszej skórze szybciej się regenerować oraz jest niezbędna dla wzrostu i prawidłowego funkcjonowania organizmu. Lecz główną i najważniejszą funkcją witaminy B2 jest udział w procesach metabolicznych, prowadzących do uzyskania energii z pożywienia.

Ryboflawina jest bardzo wrażliwa na światło słoneczne – wystarczy z kartonu przelać mleko do szklanki i zostawić na 15 minut, by uciekło nam jej 40%. A po trzech kwadransach stracimy ponad 60%. Wniosek? Wypijać szybko i pić z kubka, nie z przeźroczystej szklanki.

REKLAMA

Niedobór witaminy B2

Przyczyną niedoborów ryboflawiny najczęściej są źle zbilansowane diety ubogie w białko oraz niskokaloryczne. Na niedobory witaminy B2 narażeni są wegetarianie oraz osoby, które często piją alkohol. Na samym początku objawy nie wydają się wybitnie niebezpieczne, lecz przerodzić mogą się w depresję oraz poważne problemy z zasypianiem.

Szczególną uwagę na odpowiednie dawki witaminy B2 powinno zwracać się podczas ciąży, ponieważ jej niedobory prowadzić mogą do zaburzeń rozwoju i wzrostu płodu.

Szybkim testem na jej braki w naszym ciele jest pękanie naskórka i stany zapalne w kącikach ust, czyli tzw. zajady oraz zaczerwienione, zmęczone oczy z nadwrażliwością na światło.

Dzienne zapotrzebowanie na witaminę B2

Dzienne zapotrzebowanie na witaminę B2 dla dorosłej osoby wynosi ok. 1,5mg. Zapotrzebowanie na ryboflawinę wzrasta podczas chorób, ciąży i karmienia, oraz ciężkich prac fizycznych.

Przedawkowanie witaminy B2

Przy przedawkowaniu witaminy B2 nasz mocz będzie miał jaskrawożółtą barwę oraz pojawiać się mogą nudności i wymioty. Nic poważniejszego ponad to nie powinno się wydarzać.

Witamina B2 - najlepsze źródła

Szczególnie bogate w witaminę B2 są przetwory mleczne, ciemne pieczywo, mięso oraz groch i fasola. Już 150 g wątróbki (drobiowej, wieprzowej, wołowej) jest w stanie uzupełnić z nadwyżką dzienne zapotrzebowanie na ryboflawinę, a pierś z kurczaka załatwi 50% potrzeb.

Ponadto pełne witaminy B2 są drożdże, które same w sobie nie stanowią produktu spożywczego, lecz mogą bardzo wzbogacać inne przetwory. Tak więc, drożdżówka, od czasu do czasu, jak najbardziej.

Koniecznie zajrzyj też do naszego Leksykonu witamin i poczytaj o pozostałych witaminach.

 

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij