[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
3.7

Witamina B12 - dlaczego jest taka ważna?

Zobacz, jaki wpływ na Twoje zdrowie ma witamina B12.

Pewnego dnia, gdy aż zgięło mnie w pół w drodze do sklepu za rogiem, zdałam sobie sprawę, że nie mam się co dłużej oszukiwać, że to nie kwestia hormonów, przepracowania czy zbyt późnego chodzenia spać. Znam swoje ciało i wiedziałam, że dzieje się z nim coś złego. Kilka dość przypadkowo dobranych badań laboratoryjnych później miałam już w ręku odpowiedź: poważny niedobór witaminy B12.

Witamina B12: co to jest

Szczerze mówiąc, nigdy wcześniej o niej nie słyszałam – i na tym właśnie polega problem. Statystycznie rzecz biorąc, niedobór witaminy B12 dotyka głównie ludzi w podeszłym wieku – dokładniej mniej więcej co dziesiątą osobę po 75. roku życia. Jednak opublikowane niedawno dane WHO sugerują, że skala zjawiska może być niedoszacowana i prawdopodobnie niedobór B12 dotyczy większej liczby ludzi niż sądzono, w tym również tych młodych. Jako że objawy niedoboru są bardzo niespecyficzne, a u młodych ludzi sprawdza się poziom tej witaminy raczej przypadkowo, deficyt może być niewykryty przez wiele lat – niekiedy nawet przez dziesięciolecia. Witamina B12 jest jak samozwańcza instagramowa celebrytka: świetna i błyskotliwa, tylko jeszcze nieodkryta. Potrzebuje trochę PR-u. Skoro ktoś musi o niej coś napisać, równie dobrze mogę to być ja.

ZOBACZ TEŻ: Niedobór witaminy B12 - objawy

Krótkie poszukiwania w Google i już wiem, że B12, czyli kobalamina, jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Występuje naturalnie w produktach pochodzenia zwierzęcego, głównie w mięsie. Staje się dostępna, gdy kwas żołądkowy nadtrawi jedzenie, a potem, w końcowym odcinku jelita cienkiego, jest wchłaniana w obecności glikoproteiny. Organizm wykorzystuje ją do produkcji komórek krwi, uczestniczy w syntezie DNA i RNA, jest niezbędna do przemiany tłuszczów w energię i zapewnia prawidłowe funkcjonowanie mózgu i całego układu nerwowego.

REKLAMA

REKLAMA

Witamina B12: dawkowanie, niedobór

Nic dziwnego więc, że gdy masz za mało Witaminy B12 (Instytut Żywności i Żywienia zaleca, by kobiety powyżej 19 r.ż. codziennie dostarczały sobie 2,4 mikrograma witaminy B12 – w czasie ciąży 2,8 mikrograma), odbija się to na Twoim ciele – i zmęczenie jest tutaj tylko wierzchołkiem góry lodowej. Lista symptomów przypomina trochę pamiętnik zbuntowanej nastolatki: fatalny nastrój, rozdrażnienie, brak ochoty do życia. Słowem – wszystko to można zwalić na hormony, więc nie ma się czym przejmować, wystarczy przeczekać. Ale to tylko pozory, bo skutki niedoboru B12 mogą być znacznie poważniejsze niż trudności z wyjściem na zakupy.Niewykryty niedobór witaminy B12 może prowadzić do zmniejszenia się mózgu, nieodwracalnych ubytków pamięci i osłabienia działania układu krwiotwórczego, czego skutkiem może być anemia” – przestrzega prof. David Smith, farmakolog z Oxford University.

ZOBACZ TEŻ: Taylor Swift podjada przez sen

Na wypadek gdybyś zapomniała, anemia to spadek czerwonych krwinek poniżej prawidłowego poziomu. Profesor Smith wyjaśnia, że niedobór kobalaminy może wywołać specyficzną anemię, tzw. anemię megaloblastyczną – zbyt mała liczba czerwonych krwinek nie jest w stanie odpowiednio szybko dostarczać tlenu do komórek – stąd stała zadyszka i szybkie zmęczenie. W większości przypadków wystarczy wzbogacić dietę o produkty zawierające witaminę B12, żeby zdrowie się poprawiło. Gdy zapytamy Cię o źródła witaminy C, bez wahania wskażesz kilka: od soku pomarańczowego po kiszoną kapustę. Ale gdzie znajdziesz witaminę B12? Wielu ludzi wciąż tego nie wie.

W zasadzie, o ile jesz mięso, ryby albo przynajmniej nabiał, kobalaminy nie powinno Ci zabraknąć. Sytuacja zmienia się jednak, jeśli jesteś wegetarianką albo weganką. A to całkiem prawdopodobne. Wg badań w Polsce już 10% ludzi w wieku 19-35 lat jest na takiej diecie. Jednak nawet wówczas uzupełnienie witaminy B12 nie jest wielkim problemem. Po pierwsze, „zapasy” kobalaminy wystarczają na kilka lat; po drugie, na rynku jest sporo produktów dla wegan wzbogaconych o tę witaminę (np. mleko sojowe), można też kupić witaminę B12 w tabletkach i zwyczajnie ją suplementować. Powinny to robić zwłaszcza weganki w ciąży.

Witamina B12: dieta

Tylko że ja nie jestem weganką. Mam słabość do czekoladowych napojów mlecznych, uwielbiam sery, a pieczone mięso z ziemniakami w niedzielę to tradycja, z której nie zrezygnuję. Poziom witaminy B12 w mojej krwi powinien szybować gdzieś w okolicy stratosfery. A jednak jest znacznie niżej. Niżej niż powinien.

Okazuje się bowiem, że nawet jeśli Twoja dieta jest bogata w kobalaminę, możesz mieć jej niedobór. Badanie opublikowane w „British Medical Journal” w 2016 roku wykazało, że 12% kobiet między 20. a 40. rokiem życia cierpi na niedobór witaminy B12, chociaż w ich diecie tej witaminy nie brakuje.

REKLAMA

Witamina B12: ciąża

„Tradycyjne przekonanie, że właściwa, dobrze zbilansowana dieta wystarczy, żeby dostarczyć odpowiednią ilość witaminy B12, jest nieprawdziwe – mówi prof. Smith. – Niektórzy ludzie potrzebują jej więcej niż inni, zwłaszcza kobiety w ciąży. To właśnie u ciężarnych deficyt witaminy B12 występuje zaskakująco często. Dotychczas nie znamy przyczyn tego zjawiska”. Jedną z możliwych przyczyn są zaburzenia wchłaniania. „Najczęściej przyczyną jest w tym przypadku niedostateczna ilość kwasu żołądkowego, co utrudnia późniejsze wchłanianie w jelicie” – wyjaśnia prof. Smith. Badania wykazały, że ludzie, którzy przez lata stosują leki na zgagę (tak zwane inhibitory pompy protonowej), są szczególnie narażeni na problemy z wchłanianiem witaminy B12.

ZOBACZ TEŻ: Jak rzucić palenie? 13 pomocnych wskazówek

Witamina B12: powody niedoboru

Niedobór tej witaminy w organizmie może też być spowodowany innymi schorzeniami, np. chorobą Crohna-Leśniewskiego albo celiaklią. Również leki stosowane w leczeniu cukrzycy typu 2 mogą zaburzać wchłanianie kobalaminy. Jeśli od lat bierzesz leki na zgagę albo masz cukrzycę, lepiej sprawdź sobie poziom witaminy B12. Co ciekawe, z jednej strony niedobór B12 może wywołać anemię megaloblastyczną, z drugiej zaś inny rodzaj anemii (niedokrwistość Addisona-Biermera) może spowodować niedobory tej witaminy. „Niedokrwistość Addisona-Biermera, zwana także niedokrwistością złośliwą, to genetyczna choroba prowadząca do awitaminozy, w tym również niedoborów witaminy B12” – mówi prof. Smith. Oczywiście warto wiedzieć, co może Ci grozić, ale internet, a nawet Women’s Health nie zastąpi lekarza. To on powinien postawić diagnozę. Prof. Smith chwali mnie, że po ustaleniu, że poziom witaminy B12 jest u mnie poniżej normy, umówiłam się na wizytę. Badanie krwi wykazało, że poziom witaminy B12 u mnie to 120 pmol/l. „Poziom witaminy B12 powyżej 148 pmol/l uważany jest za prawidłowy, jednak można mieć objawy defi cytu, nawet gdy test wskazuje 400 pmol/l” – przestrzega profesor. Samo badanie krwi najwyraźniej nie wystarczy do postawienia diagnozy

Witamina B12: przedawkowanie, suplementacja

„Inaczej niż w przypadku witaminy A czy kwasu foliowego, witamina B12 należy do nielicznej grupy witamin, dla których nie ma oficjalnie ustalonej górnej granicy normy. Nie wykazano też, by wysoki poziom był szkodliwy” – mówi prof. Smith. Jeśli u Ciebie poziom jest za niski mimo prawidłowej diety, prawdopodobnie problem tkwi we wchłanianiu, a więc suplementy również Ci nie pomogą. W takim przypadku, jeśli objawy są ciężkie, jedynym rozwiązaniem są zastrzyki z B12. Tak właśnie było ze mną. Dostałam sześć domięśniowych zastrzyków w ciągu dwóch tygodni i zalecenie, by do końca życia co trzy miesiące uzupełniać w ten sposób poziom witaminy. W ciągu tygodnia mój nastrój zdecydowanie się poprawił i wróciła mi energia do życia. Nadal jednak nie znam przyczyn. Nie jestem weganką, nie mam celiaklii, nie przyjmuję leków na zgagę. W zasadzie więc nie zostałam wyleczona, tylko zaleczona. Mimo wszystko było warto.

Komentarze

 (2)
ZOBACZ KOMENTARZE

REKLAMA

REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij