[ X ]

Drogi Użytkowniku,

W związku z tym, że począwszy od dnia 25.05.2018 r. na terenie Polski obowiązują nowe przepisy regulujące kwestie ochrony Państwa danych osobowych, Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), (dalej zwane RODO), Motor-Presse Polska sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu (53-238) przy ul. Ostrowskiego 7, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Wrocławia – Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS: 0000151026, NIP: 8990026326, REGON: 930327847 o kapitale zakładowym w wysokości 2.860.000,00 złotych zachęcamy do zapoznania się ze zaktualizowaną treścią "Polityki prywatności" naszych Serwisów. Znajdują się w niej szczegółowe informacje na temat zasad przetwarzania danych osobowych na naszych stronach internetowych.

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu) z wykorzystaniem domyślnych ustawień przeglądarki internetowej w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Motor-Presse Polska Sp. z o. o oraz naszych Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres zmieniając ustawienia plików cookies w przeglądarce.

Kontynuuj przeglądanie

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.3

Wapń: występowanie, właściwości, skutki niedoboru

Wapń stanowi podstawowy budulec Twoich kości. Odpowiada także za prawidłowe działanie układu nerwowego i pracę serca. Sprawdź, jakie są skutki niedoboru tego makroelementu, dzienne zapotrzebowanie i gdzie jest go najwięcej.

biały ser fot. shutterstock.com

Jeśli Twoja dieta jest bogata w dobrze przyswajalny wapń, Twoje kości są odpowiednio zmineralizowane, czyli bardziej odporne na złamania, a zęby mniej narażone na pęknięciaWapń uczestniczy także w budowie hormonów i wpływa na odpowiednią kurczliwość Twoich mięśni. Odgrywa również rolę w prawidłowym działaniu układu nerwowego i pracy serca. 

Starasz się o dziecko? Jedz produkty bogate w wapń, bo już w czwartym tygodniu ciąży (kiedy możesz jeszcze nie wiedzieć, że będziesz mamą) nienarodzone dziecko potrzebuje od matki wapnia do tworzenia własnych kości, zębów, mięśni i układu nerwowego. Pierwiastek ten stabilizuje także ciśnienie i zapewnia odpowiednią krzepliwość krwi u matki i dziecka.

Niedobór

Tkanka kostna to podręczny magazyn wapnia dla Twojego organizmu. Jeśli nie jesz produktów bogatych w ten minerał, kości stają się bardziej podatne na złamania i deformacje. Dzieje się tak, bo zmagazynowane w nich zapasy wapnia są pobierane do krwiobiegu.

Inne objawy niedoboru to skurcze mięśni, bóle stawów oraz drętwienie nóg i rąk. Dieta uboga w wapń w okresie dojrzewania może prowadzić do osteoporozy i próchnicy.

Dzienne zapotrzebowanie

Zapotrzebowanie na wapń zmienia się wraz z wiekiem. U dzieci do 8 roku życia wynosi ok. 0,8 - 1 g. Później wzrasta, bo układ hormonalny zaczyna wytwarzać estrogeny i produkuje więcej hormonów wzrostu. Dlatego jeśli jeszcze nie skończyłaś 24 lat, Twój organizm potrzebuje 1,2 - 1,5 g tego minerału. Za dawkę optymalną dla kobiet po 24 roku życia przyjmuje się 1 g wapnia.

Nadmiar

Jeśli jesteś zdrowa i masz dobrze zbilansowaną dietę, przedawkowanie wapnia nie powinno Ci zagrażać. Najczęstszą przyczyną jego nadmiaru w organizmie są nowotwory i problemy z tarczycą. O przedawkowaniu mogą świadczyć trudności z koncentracją, depresja, bóle kostne i zaparcia.

Najlepsze źródła

Za najlepiej przyswajalne źródła wapnia uważa się nabiał - mleko, twarogi, jogurty, kefiry i maślanki. Pierwiastek ten występuje również w zielonych warzywach, orzechach, rybach w konserwach, ziarnach sezamu i kiełkach fasoli.

Aby Twój organizm wchłaniał wapń z jedzenie, nie powinnaś łączyć produktów bogatych w ten pierwiastek z tymi, które zawierają kwas szczawiowy (np. szpinak, szczaw). Wchłanianie wapnia utrudniają również niektóre produkty zbożowe, tłuszcze nasycone oraz nadmiar białka zwierzęcego.

Zajrzyj do naszego leksykonu makroelementów i przeczytaj o pozostałych składnikach mineralnych.

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij