[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
5.0

Uzależnienie od smartfona - objawy, jak sobie z tym poradzić

Cyborg jest połączeniem człowieka i maszyny, która wspomaga jego funkcjonowanie. Że niby smartfon ze stałym dostępem do Internetu nie jest nam wszczepiony na stałe? No, nie wiemy – patrząc na niektórych ludzi, to naprawdę wcale nie jest takie oczywiste.

Uzależnienie od smartfona - objawy

  1. Zawsze nosisz przy sobie ładowarkę i powerbank. Tak na wszelki wypadek.
  2. Włączenie trybu samolotowego przed startem przyprawia Cię o dreszcze.
  3. Nie sprawdzasz łatwo dostępnych statystyk używania smartfona. Na co to komu?
  4. Łapiesz się na tym, że bezwiednie sięgasz po telefon. Hyc, i nagle masz go w dłoni.

ZOBACZ TEŻ: Czy jesteś uzależniona od smartfona? [TEST]

Uzależnienie od smartfona - szkody

Ekspozycja na niebieskie świało emitowane przez ekrany urządzeń elektronicznych zakłóca wydzielanie hormonu snu – melatoniny, co negatywnie wpływa zarówno na długość, jak i na jakość snu. Naukowcy z Harvardu obliczyli, że wpatrywanie się w ekran smartfona w ciągu godziny przed snem opóźnia rozpoczęcie wydzielania melatoniny o 90 minut, a także zmniejsza jej ilość o połowę. Biorąc pod uwagę, jak wiele procesów biologicznych zachodzi w czasie snu, fundowanie sobie wieczornej sesji z YouTube’em to proszenie się o coś znacznie więcej niż tylko o ciężki poranek.

W świetle dnia także nie jesteś całkiem bezpieczna. Badacze z University of Toledo uważają, że niebieskie światło sprawi, iż Twoje oczy prędzej wyjdą z formy, ponieważ może przyspieszać zwyrodnienie plamki żółtej, czyli związane w wiekiem uszkodzenie siatkówki, ograniczające pole widzenia, a nawet prowadzące do ślepoty. Możemy wspomnieć też o nadmiernym obciążeniu górnego odcinka kręgosłupa, na który działa większe przeciążenie, kiedy bezustannie masz pochyloną głowę, żeby dojrzeć obrazki na ekranie smartfona. W takiej sytuacji ciężko też zauważyć przyjaciół. W angielskim ukuto na to nawet osobne określenie: phubbing, pochodzące od słów „phone” (telefon) oraz „snubbing” (lekceważenie).

Tak, to ta sytuacja, w której dwie osoby siedzą w knajpie przy jednym stoliku i zamiast rozmawiać, gapią się na ekrany swoich smartfonów. Odrażające. Konsekwencje mogą być głębsze niż zepsuta randka albo rozluźnienie relacji z przyjaciółką. San Francisco State University wiąże zbyt długi czas spędzony przed ekranem smartfona z uczuciem izolacji, samotności, stanami lękowymi i depresją.

Uzależnienie od smartfona - detoks

Po pierwsze, musisz zdać sobie sprawę z wagi problemu, więc zacznij wreszcie korzystać z tych prostych i użytecznych narzędzi, które mierzą czas spędzony przed ekranem. Wyłącz wszystkie powiadomienia poza tymi najbardziej istotnymi, a także unikaj używania telefonu na godzinę przed położeniem się spać. W ciągu dnia muskasz palcem po ekranie z nudów? Sięgnij po inne rozwiązanie, żeby zabić czas. Książka albo egzemplarz WH wydatnie Ci w tym pomogą. Daj także odpocząć oczom i nie patrz zbyt długo na ekran. Przynajmniej raz na 20 minut przenieś wzrok na 20 sekund na jakiś obiekt oddalony o 6 metrów i skup się na nim.

ZOBACZ TEŻ: Choroby XXI wieku: Screen face

REKLAMA

REKLAMA

Pokonaj uzależnienie od smartfona

Żyj dłużej

Badacze odkryli, że istnieje związek między czasem spędzanym przed ekranem a zwiększeniem ryzyka wcześniejszej śmierci, a także chorobami serca i rakiem.

Oszczędzaj

Zaledwie kilkanaście procent osób kupujących w internecie wchodzi na stronę sprzedawcy z myślą o konkretnym produkcie. Reszta kupuje impulsywnie.

Skup się

Nie trzeba badań naukowych (choć takie są), wystarczy codzienna obserwacja. Zbyt długi czas przed ekranem oznacza osłabienie zdolności do koncentracji.

Wysypiaj się

Niebieskie światło zakłóca wydzielanie melatoniny i utrudnia zasypianie. Chcesz szybko wpaść w objęcia Morfeusza? Odłóż laptopa i dokładnie zaciemnij pokój.

Bądź efektywna

Nie spędzaj przerwy w pracy przed ekranem, tylko wyjdź na krótki spacer. Przyspieszysz krążenie, dotlenisz się i wrócisz do pracy z nową energią.

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij