[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
4.4

Uzależnienie od cukru - jak je rozpoznać?

W naturze słodki smak oznacza bogactwo składników odżywczych, więc ewolucja ukształtowała nas tak, byśmy go szukali. W czasach gdy oznacza głównie nadmiar kalorii, warto się spod tego dyktatu wyzwolić.

Uzależnienie od cukru - Objawy

Jesteś zmuszona do coraz częstszych wizyt u dentysty. Wszędzie znajdujesz papierki po słodyczach: w kieszeniach, torebce, aucie, mieszkaniu. Trening to pretekst do picia izotoników w przemysłowych ilościach. Cheat meal nie działa – potrzebny jest cheat day albo nawet week!

ZOBACZ TEŻ: 5 typowych objawów cukrzycy

Uzależnienie od cukru - szkody

Gdyby wierzyć choć w połowę rzeczy, o które w internecie oskarża się cukier, wszyscy dawno już byśmy umarli. Trudno jednak oczywiście uznać go za element zdrowej diety. Pół litra coli to 210 kcal, które w ogóle nie sycą. Tę samą ilość kcal znajdziesz w trzech sporych gotowanych ziemniakach, które wypełnią żołądek i mocno przyczynią się do tego, że od stołu wstaniesz najedzona. I to porównanie oddaje największe zagrożenie niesione przez cukier: sprawia on, że łatwo przekroczyć zapotrzebowanie energetyczne, co z czasem przełoży się na coraz większe zapasy tkanki tłuszczowej. A w przypadku otyłości negatywne konsekwencje zdrowotne pojawiają się w wielkiej obfitości – do wyboru, do koloru! Na krótką metę też masz kilka, na przykład problemy z cerą.

Detoks Who zaleca, aby z cukru pochodziło najwyżej 5% dziennej porcji kalorii. Żeby osiągnąć tak wyśrubowany wynik, musisz odstawić nie tylko czysty cukier, słodycze i napoje gazowane. Uważaj na zakupach i dokładnie czytaj etykiety wszystkich produktów żywnościowych, które wkładasz do koszyka. Do wielu z nich, zwłaszcza tych najmocniej przetworzonych, dodaje się mnóstwo cu kru pod najróżniejszymi nazwami. Nie dawaj się też nabierać na trend „zdrowej” żywności. Karob, melasa, syrop kolonowy czy z agawy to też cukier. Jeśli bardzo brakuje Ci słodkiego smaku, sięgaj po naturalne słodziki: stewię, ksylitol czy erytrol (erytrytol). Nie niosą negatywnych konsekwencji dla zdrowia, chociaż ksylitol w dużych ilościach może drażnić przewód pokarmowy. Częściej i odważniej stosuj przyprawy, których intensywny smak może pomóc zapomnieć o braku słodkiego. Do takich eksperymentów szczególnie nadają się cynamon czy kardamon. I nie przesadzaj. Cukier naprawdę nie zabija i jeśli jest wliczony w dzienne zapotrzebowanie kaloryczne, nie będzie wywierał niszczycielskiego wpływu na organizm

ZOBACZ TEŻ: Czy ważenie się ma sens?

Dlaczego warto ograniczyć cukier?

Piękna cera

W procesie glikacji glukoza uszkadza włókna kolagenowe i przyspiesza starzenie się skóry

Mózg pod kontrolą

Niektóre badania pokazują, że wysokie spożycie cukru zwiększa ryzyko zachorowania na depresję.

Stałe zasilanie

Ogranicz wahania poziomu glukozy we krwi i ciesz się stałym zasilaniem bez energetycznych dołków.

Świetna pamięć

Dieta bogata w cukier ma sprzyjać zwiększeniu ryzyka zapadnięcia na chorobę Alzheimera.

Głęboki sen

Dużo cukru w ciągu dnia powoduje, że wybijamy się z fazy głębokiego snu i gorzej wypoczywamy w nocy

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ

REKLAMA

REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij