Trendy wellness 2021

Nowa normalność wymaga nowych nawyków. Sprawdź, jak jeszcze możesz o siebie zadbać w 2021 roku.

Trendy wellness 2021 fot. YASU+JUNKO

Nowa normalność, w jakiej przyszło nam żyć, pokazała dobitnie, że poszukiwanie coraz to innych sposobów na to, jak dbać o własne zdrowie fizyczne i psychiczne, nigdy nie jest stratą czasu, zwłaszcza w trakcie pandemii. Gdy mamy ograniczone możliwości praktykowania regularnej aktywności i gdy każdego dnia docierają do nas przytłaczające wiadomości ze świata czy od najbliższych, nie jest łatwo trzymać się swoich postanowień dietetycznych, urodowych czy treningowych. A jednak mimo wszystko warto podjąć rękawicę i wciąż trzymać się swoich noworocznych postanowień oraz podejmować nowe (styczeń nie ma monopolu na postanowienia!). Po co to wszystko? Mówimy o tym od lat: zdrowy styl życia to nie tylko lepsza sylwetka, ale i większa odporność, lepszy nastrój (ach, te endorfiny!) czy sprawniejszy umysł. Dlatego postanowiliśmy przygotować dla Ciebie przegląd obiecujących trendów wellness. Przejrzyj je i wypróbuj jeden, dwa... albo wszystkie! W myśl zasady: nowa normalność, nowa Ty.

REKLAMA

Uroda

Rytuały piękna

W sferze beauty czeka nas wiele zmian, ale spokojnie: to krok w dobrą stronę. Od teraz pielęgnacja ma być przyjemnym, odstresowującym rytuałem dopasowanym do indywidualnych potrzeb skóry, ciała czy włosów. Sięgamy po kosmetyki i akcesoria, stworzone z poszanowaniem praw zwierząt i z dbałością o przyrodę.

Mokra skóra

Po erze mocnych, instagramowych makijaży do łask wracają naturalne looki. Szczególnie popularny w ostatnim czasie stał się „wet skin look”, czyli makijaż twarzy, który wygląda jak porządnie wypielęgnowana skóra. Błyszcząca, a nie matowa, bez mocnego krycia.

Plusy

Mokry makijaż podkreśla świeżość i naturalność cery. Jest dziewczęcy i niezwykle seksowny.

Minusy

Prezentuje się dobrze jedynie na posiadaczkach nieskazitelnej cery, więc nim złapiesz za rozświetlacz, musisz zacząć od podstaw i zadbać o piękną skórę.

Krok po kroku

Zacznij od dobrego kremu, by skóra była odpowiednio nawilżona. Potem wklep podkład rozświetlający. Pod oczami, na grzbiecie nosa, nad brwiami i wokół ust rozprowadź rozświetlacz. Powieki pomaluj płynnym cieniem, a na usta nałóż błyszczyk. Voilà!

Skinimalizm

Skomplikowaną, iluś tam etapową koreańską pielęgnację zastąpi skinimalizm. Na czym polega? W myśl zasady, że mniej znaczy więcej, ograniczamy ilość kosmetyków, zabiegów i ”niezbędnych” elementów pielęgnacyjnych. Podstawą jest określenie potrzeb swojej skóry, w czym pomoże wizyta u specjalisty, a następnie dobranie kilku (nie kilkunastu) odpowiednich kosmetyków.

Ekologia

Producenci prześcigają się nie tylko w coraz to bardziej ekologicznych rozwiązaniach, ale i w stosowaniu greenwashingu. Nie daj się nabić w butelkę – czytaj etykiety i składy, wybieraj kosmetyki wegańskie, nietestowane na zwierzętach, z naturalnymi składnikami (najlepiej pochodzącymi z certyfikowanych upraw). Warto doceniać też ekologiczne opakowania.

Włosing

Świadoma pielęgnacja włosów daje naprawdę spektakularne efekty, o czym informują na swoich grupach włosomaniaczki. Olejowanie wydaje się skomplikowane i czasochłonne, ale warto przekonać się na własnej skórze, czy gra jest warta świeczki. Szczęście w nieszczęściu w domu spędzamy teraz tyle czasu, że nawet długie rytuały można bez problemu wpleść w rozkład dnia.

Botoks bez strzykawki

Wciąż marzymy o jędrniejszej i gładszej skórze bez zmarszczek. Na szczęście eksperci branży beauty znaleźli naturalną alternatywę dla botoksu. Spilantol to składnik pozyskiwany z południowoamerykańskiej rośliny acmella oleracea (jeżówki elektrycznej). Podobnie jak toksyna botulinowa, spilantol zmniejsza napięcie mięśni, spłycając tym samym zmarszczki mimiczne. Wykazuje duże zdolności penetracji skóry, więc stosowany zewnętrznie działa skuteczniej niż wiele popularnych składników anty-aging.

Zdrowie

Walka o zdrowy sen

Badania z UK wykazały, że liczba osób cierpiących na bezsenność wzrosła z jednej na sześć do jednej na cztery. Podobnie zatrważające wyniki płyną z całego świata. W najbliższym czasie będziemy więc starać się łagodzić skutki covidovej bezsenności, która dotyka całe społeczeństwa.

Trzymaj się planu dnia

Home office zaciera granice między pracą a czasem „po pracy”. Przepracowana i zestresowana, nie masz co liczyć na dobrej jakości sen. Dlatego pilnuj rozkładu dnia. Wstawaj i kładź się spać o stałej porze. Ustal też stałe godziny pracy i nie rób codziennie nadgodzin – Twoje zdrowie jest ważniejsze niż KPI firmy.

Blokuj niebieskie światło

Pewnie już wiesz, że niebieskie światło emitowane przez ekrany smartfonów i laptopów hamuje wydzielanie melatoniny – hormonu w mózgu. Gdy brak Ci samozaparcia, by wieczorem nie korzystać z elektroniki, zainwestuj w specjalne okulary blokujące niebieskie światło.

Postaw na aromaterapię

Wieczorem wlej do dyfuzora kilka kropli naturalnego olejku eterycznego z lawendy. Jej zapach ma działanie relaksacyjne, co powinno przełożyć się na łatwiejsze zaśnięcie. Jeśli lawenda pachnie Ci jak babcina szafa, wypróbuj kwiat neroli, eukaliptus, bergamotkę lub rumianek.

Spacery na całe zło

Szczęście w nieszczęściu, pandemia nauczyła nas na nowo doceniać spacery. Badanie przeprowadzone na 400 tysiącach osób wykazało, że już 15 minut umiarkowanych ćwiczeń dziennie (np. w formie szybkiego marszu) wydłuża oczekiwaną długość życia nawet o trzy lata.

Eksperci zalecają chodzenie przez 30-45 minut codziennie. Staraj się trzymać szybkiego tempa ok. 5 km na godz. Jeśli liczysz kroki, do oszacowania intensywności możesz użyć praktycznej zasady: 80 kroków na minutę oznacza spokojne tempo; 100 kroków na minutę tempo od umiarkowanego do szybkiego; 120 kroków na minutę szybkie tempo.

Moc roślin

Inwestuj w rośliny, bo skutecznie oczyszczają powietrze z toksyn. Zwłaszcza teraz, gdy tyle czasu spędzamy w domach, warto dać się ponieść modzie na urban jungle. Rośliny doniczkowe podnoszą jakość powietrza i cieszą spragnione natury oko. Dwa najgorętsze trendy na 2021 rok w świecie roślin to gotyk i róż. Prawdziwa crazy plan lady powinna więc rozejrzeć się za czarnolistnym zamiokulkasem Raven oraz różową calatheą, fitonią lub aglaonemą Pink Star.

REKLAMA

REKLAMA

Umysł

Normalizowanie terapii

Czy w 2021 r. wizyta u specjalistów zajmujących się zdrowiem psychicznym będzie w końcu postrzegana tak samo, jak wizyta u dentysty lub lekarza pierwszego kontaktu? Oby, bo coraz więcej z nas potrzebuje fachowej pomocy.

Ciężkie czasy

Badania przeprowadzone przez naukowców z Wydziału Psychologii UW wykazały, że w grudniu 2020 r. w grupie ryzyka klinicznego nasilenia objawów depresji znajdowało się 29% kobiet i 24% mężczyzn. Dodatkowo w grupie ryzyka klinicznego nasilenia objawów zespołu lęku uogólnionego znajdowało się 31% kobiet oraz 26% mężczyzn.

Objawy

Każdy może mieć słabszy dzień, ale jeśli smutek, utrata przyjemności, pesymistyczne spojrzenie na świat i siebie samą trwa ponad dwa tygodnie i ma znaczący wpływ na codzienne życie (trudności ze snem, zaburzenia apetytu i popędu seksualnego, utrata sprawności intelektualnej, chęć izolacji), udaj się do specjalisty.

Gdzie po pomoc?

Na wizytę do psychiatry lub psychologa w poradni zdrowia psychicznego nie jest wymagane skierowanie lekarskie. Więcej informacji i adresy, pod którymi uzyskasz pomoc, znajdziesz m.in. na stronie wyleczdepresje.pl

Niwelowanie stresu

Chroniczny stres to już właściwie norma, dlatego wciąż docierają do nas nowe sposoby na to, jak sobie z nim radzić. Co pomoże ukoić nerwy?

Moc kryształów

Na popularności zyskują dotąd używane w celach leczniczych jedynie przez miłośników ezoteryki kamienie i kryształy. Remedium na stres ma być trzymanie w dłoni np. kalcytu pomarańczowego, kwarcu dymnego czy przywiezionego znad Bałtyku bursztynu.

Dzierganie

Jeśli jeszcze nie próbowałaś, złap za druty. Badanie przeprowadzone na Harvard Medical School’s Mind and Body Institute potwierdziło, że dziergając piękny pled, będziesz spokojniejsza, bo czynność ta spowalnia pracę serca o 11 uderzeń na minutę.

REKLAMA

Dieta

Zielono na talerzu

Według najnowszych badań co trzeci Polak ogranicza spożycie mięsa. Bez wątpienia kuchnia roślinna w różnych jej odmianach to dieta przyszłości. I, nie ukrywamy, że ten trend bardzo nas cieszy.

Roślinne mięso

To nie oksymoron. Po październikowej decyzji europarlamentu, burger bez mięsa może być wciąż oficjalnie nazywany burgerem. Rezygnując z konsumpcji mięsa, nie trzeba więc żegnać się ani z tradycyjnym nazewnictwem, ani smakiem. W 2021 roku nawet największe firmy (m.in. IKEA, McDonald's i Burger King) rozszerzą swoją ofertę wege.

Kiszonki

W najbliższym czasie na naszych talerzach jeszcze częściej będą gościć naturalnie bogate w probiotyki, regulujące pracę jelit i podnoszące odporności produkty fermentowane. Nie zapomnimy o tradycyjnych kiszonkach, ale coraz łatwiej dostępne będą też m.in. kimchi, kombucha, tempeh czy miso.

Kannabidiol

Czas posmakować CBD w drinkach, deserach i pełnoprawnych daniach. Skąd ten hype? Żywność wzbogacona o CBD ma łagodzić stany lękowe, zmniejszać oznaki stresu i pomagać zasnąć. Komu brak konopno-kuchennych inspiracji, niech poczeka do wiosny, gdy na Netfliksie premierę będzie miał program „Cooked with Cannabis”.

Gotowanie na ekranie

Samodzielne przygotowywanie jedzenia wzniesiemy na wyższy poziom. Zamknięte restauracje, kwarantanny i lockdowny sprawiły, że w wielu z nas obudził się domowy Master Chef. Jednak aby po kuchennych rewolucjach nikt z domowników nie kazał nam „oddawać fartucha”, coraz liczniej będziemy uczestniczyć w internetowych warsztatach kulinarnych na Zoomie czy Insta. Niektóre restauracje i puby już dostarczają klientom zestawy „zrób to sam”, zawierające produkty i przepisy na ich flagowe dania oraz drinki.

Kompletne pokarmy

Czyli koktajle w proszku (typu Huel czy Supersonicfood), mające zastąpić zwykłe jedzenie przygotowywane w domu to segment rynku, który według ekspertów czeka dynamiczny rozwój.

REKLAMA

REKLAMA

Fitness

Domowa siłownia

Kto jeszcze nie dołączył do Polskiego Związku Przeciągania Liny, ćwiczy z domu. Dlatego numerem jeden według wszystkich oficjalnych rankingów są (i będą) treningi online.

Stylowy dres

Nad modę przedkładamy komfort, więc w sklepach królują spodnie dresowe i bluzy. Ubrania fitnessowe i domowe są teraz nie do odróżnienia (choć typowo sportowa odzież jest jednak dalej techniczna). W wielu zestawach można leżeć na kanapie, macie do jogi albo iść na trekking. Jest coraz bardziej wygodnie, ładnie i ekologicznie.

Rollery i hula-hoop

Statystyki jasno pokazują, że na drogie, zajmujące pół salonu sprzęty nie ma u nas popytu, ale pokochaliśmy za to akcesoria fitnessowe. Na największych platformach e-commerce sprzedaż w kategoriach sprzętu sportowego w 2020 roku wzrosła o 400% w porównaniu z 2019 r. Największym zainteresowaniem cieszą się rollery, hula-hoop oraz hantle i inne obciążenia.

Gadżety na nadgarstku

Sportowe wearables przenikają się trochę z telemedycyną. Zegarki nie tylko mają GPS i mierzą tętno, ale też np. pozwalają kontrolować stres, mierzą jakość i długość snu czy przypominają o myciu rąk. Niedawno pojawiła się też wyczekiwana aplikacja fitnessowa Apple Fitness + – na razie, niestety, niedostępna w Polsce.

Mindfulness

Chcesz zadbać o siebie od środka? Obierz kierunek mind & body. Ludzie mają dość ciężaru na barkach, żeby jeszcze dokładać sztangę. Dlatego wiele osób stawia na odcięcie się od nadmiaru bodźców i ruch, który pozwala lepiej zgrać się z samym sobą. Joga, medytacja, oddychanie, ale też trening z obciążeniem masą własnego ciała – oto coraz bardziej popularne formy aktywności i dbania o siebie. W cenie są mindfulnessowe gadżety: poduszki do medytacji, świeczki i kadzidła.

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA