[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Suplementy dla kobiet: cała prawda o tabletkach [sprawdź swoją wiedzę]

Dziś mamy już chyba pigułki na wszystko. Od alergii, przez bezsenność, aż po słabe libido. Pytanie tylko, czy wiesz, co na co działa? Sprawdź się i przekonaj, czy przypadkiem Twoja wiedza nie potrzebuje suplementacji.

suplementy quiz Ile wiesz o suplementach diety?

Rozwiąż test

1. Jaki suplement pomoże pozbyć się zakwasów?

A. Ekstrakt z rumianku

B. Złocień maruna

C. Imbir

Tak się składa, że imbir (również w kapsułkach) potrafi nie tylko złagodzić mdłości (jeśli cierpisz na chorobę lokomocyjną, spróbuj zamiast aviomarinu), ale – jak wykazały badania uczonych z University of Georgia – również zmniejszyć intensywność potreningowego bólu mięśni. I to aż o 25%! Przy okazji imbir pomoże Ci pozbyć się przeziębienia, bólu miesiączkowego, migreny, a jeśli czeka Cię egzamin, pomoże Ci przyswoić wiedzę.

2. Żeby Twoje ciało chodziło jak w zegarku, potrzebna jest kobolamina. Pytanie czy wiesz, co to jest ta słynna kobolamina?

A. Kofeina

B. Witamina B12

C. Cynk

Kobolamina to cudowna, ciężko pracująca na tę opinię witamina B12. Jest niezbędna, żebyś miała energię – tę fizyczną i tę psychiczną. A jak donosi „Nutrition Research”, chroni Cię też na starość przed demencją. Uwaga weganki! Naturalnym źródłem wit. B12 są tylko produkty pochodzenia zwierzęcego.

3. Witamina B12 pomoże Ci pozbyć się w końcu trądziku.

A. Prawda

B. Fałsz

Niestety, to nieprawda. Trzymaj się z dala od tej witaminy, jeśli masz skórę trądzikową. Badanie opublikowane w „Science Translational Medicine” wykazało, że bakterie odpowiedzialne za powstawanie pryszczy wręcz uwielbiają B12. Jak widzisz, czasami nawet dobrego może być za dużo.

Sprawdź też: Probiotyczne suplementy diety - czy działają?

4. Suplementowanie wapnia wzmacnia kości o...

A. 2%

B. 20%

C. 200%

Wprawdzie wapń jest niezbędny, żeby mieć mocne kości, to jednak – jak donosi BMJ – ten w tabletkach jest w stanie wzmocnić je jedynie o 2%. Mleko i tofu to lepszy pomysł.

5. Nadmiar witaminy D może być toksyczny.

A. Prawda

B. Fałsz

Głównym źródłem witaminy D jest słońce, a to nas w Polsce nie rozpieszcza. Od września do kwietnia warto więc suplementować ją w postaci kapsułek (1000-2000 IU na dobę). Nie bój się, że się zatrujesz. Wg Mayo Clinic zatrucia witaminą D zdarzają się ekstremalnie rzadko. Maksymalna dawka dobowa dla dorosłych to 4000 IU.

6. Witamina B i kwas foliowy chronią pamięć.

A. Prawda

B. Fałsz

Przez lata uważano, że tak właśnie jest, ale badania opublikowane w piśmie „Neurology” wykazały, że nawet dwa lata regularnej suplementacji tych substancji nie miały wpływu na funkcje poznawcze badanych. Nie musisz tego zapamiętywać.

7. Witamina C zmniejsza ryzyko złapania przeziębienia o...

A. 3%

B. 30%

C. 300%

Cochrane Library, niezależna organizacja zajmująca się oceną jakości badań, ustaliła, że skuteczność ochronna witaminy C w tabletkach wynosi zaledwie 3%. Witamina jest nieco skuteczniejsza w skróceniu czasu trwania choroby – o 8% - ale to też nie jest imponująca zmiana.

8. Jeśli chcesz legalnie poprawić osiągi na rowerze, spróbuj…

A. Korzeń mniszka lekarskiego

B. Wyciąg z zielonej herbaty

C. Ekstrakt z pestek winogron

Brytyjscy uczeni wykazali, że po miesiącu zażywania wyciągu z zielonej herbaty kolarze w ciągu godziny pokonywali trasę dłuższą o 10,9%. Ekstrakt przyspieszał spalanie tłuszczu o 24% i pozwalał efektywniej wykorzystać glikogen. W efekcie po miesiącu ilość tłuszczu w organizmie zmniejszyła się o 1,6%.

9. Przed czym może Cię w pracy uchronić witamina B?

A. Przed szlochaniem w toalecie

B. Przed pobiciem leniwego chłopaka z IT

C. Przed obgryzaniem paznokci koło drukarki

Wszystkie te trzy sytuacje są wynikiem nadmiernego stresu – jeśli codziennie od 9 do 17 masz ochotę albo płakać, albo krzyczeć, może to być znak, że masz za mało witaminy B. A w Australii przeprowadzono badania, które wykazały, że po 3 miesiącach suplementacji ludzie odczuwali spadek stresu o 20%. Warto spróbować.

10. Co może Ci pomóc, gdy czujesz spadek libido?

A. Fluor

B. Selen

C. Żelazo

Jeśli masz mniej więcej taką ochotę na seks, jak marynarz na rybę, gdy wróci z rejsu, rozejrzyj się za żelazem. Jak bowiem wynika z badań opublikowanych w „Journal of Sexual Medicine”, niedobory tego minerału mogą wywoływać zmęczenie i nerwice lękowe, a to są właśnie najwięksi zabójcy libido kobiet.

11. Co podnosi poziom energii?

A. Miedź

B. Magnez

C. Chrom

Gdy masz za mało magnezu, Twoje tkanki zużywają więcej tlenu, co sprawia, że szybciej się męczysz. Optymalna dzienna dawka to 270 mg. Dużo magnezu znajdziesz w szczawiu, pestkach dyni, orzechach, czekoladzie i... wodzie mineralnej.

12. Po co sięgnąć, gdy dręczy Cię alergia?

A. Probiotyki

B. Witaminę C

C. Żeń-szeń

Gdy nadchodzi czas kichania, sięgnij po probiotyki. Uczeni z Vanderbilt University wykazali, że łagodzą one objawy kataru siennego, a przy okazji również objawy innych alergii. Szczepem pierwszego wyboru powinien być Lactobacillus acidophilus.

13. Skoro coś jest naturalne, to jest zupełnie bezpieczne.

A. Prawda

B. Fałsz

Niestety, odpowiedź B. Natura tworzy też przecież silne trucizny. Wiele ziołowych substancji może wejść w interakcję z lekami. Np. dziurawiec może poprawić Ci nastrój, ale może też zmniejszyć skuteczność pigułek antykoncepcyjnych. Lepiej sprawdzać.

14. O ile może zmniejszyć ryzyko infekcji dróg oddechowych przyjmowanie wyciągu z żurawiny?

A. 10%

B. 15%

C. 20%

Infekcje dróg moczowych ma lub będzie miało około 60% kobiet, więc warto się zabezpieczyć. Zawczasu. Jak donosi BMJ, gdy choroba już Cię dopadnie, sok z żurawiny nie pomaga. Ale pity regularnie potrafi zmniejszyć ryzyko aż o 20%. To dużo.

15. Suplementy z kwasami omega-3 pomogą Ci mieć więcej…

A. Seksu

B. Przyjaciół

C. Snu

Uczeni z Oxfordu wykazali, że po czterech miesiącach przyjmowania suplementów zawierających omega-3 pacjenci spali dłużej i mocniej. Kapsułka z rybim tłuszczem pomoże Ci szybciej policzyć wszystkie owce i zasnąć.

16. Niedobór witaminy D zwiększa ryzyko:

A. Zespołu jelita drażliwego (IBS)

B. Bezpłodności

C. Egzemy

Prawidłowe odpowiedzi to A i B. Wg Endocrine Society witamina D jest niezbędna do „produkcji” zdrowych jajeczek. Badania na University of Sheffi eld wykazały, że aż 82% chorych na IBS ma niedobór witaminy D. Starasz się o dziecko? Przyjmuj ok. 50 μg (2000 IU) dziennie. Żeby złagodzić objawy IBS, zwiększ dawkę do 75 μg (3000 IU).

Jak Ci poszło?

0-6 Skonsultuj się z lekarzem lub farmaceutą

Czas uzupełnić... wiedzę. Zanim zaczniesz coś stosować na własną rękę, zasięgnij porady specjalisty lub sporo poczytaj. Czytając, popijaj zieloną herbatę – badania wykazały, że poprawia pamięć.

7-14 Zapoznaj się z ulotką

Nie jest źle. Wystarczy że poczytasz ulotkę, żeby wiedzieć, co robić. W nagrodę tip z University of Guelph: jeśli chcesz podnieść temperaturę w łóżku, sięgnij po żeń-szeń. Ten naturalny afrodyzjak pomoże wam obojgu. I nie ma skutków ubocznych.

15+ Każdy lek właściwie stosowany

Gratulujemy. Nie mamy nic do dodania, no chyba że sama chcesz zrobić notatki. Zostawiamy miejsce.

Przeczytaj także o innych suplementach: spalaczach tłuszczu, kompleksach witamin i minerałów oraz o odżywkach na rzeźbę.

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ

REKLAMA

REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij