[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA

Strach przed koronawirusem. Jak go zmniejszyć

Stare porzekadło mówi, że strach ma wielkie oczy. W czasach epidemii koronawirusa strach jest przydatny, bo zmniejsza ryzyko zakażenia, ale gdy tego strachu jest za dużo, też nie jest dobrze. Zobacz, co możesz zrobić, żeby utrzymać lęk w ryzach i nie wpaść w depresję.

Zdrach przed koronawirusem

Niedawno Amerykańskie Towarzystwo Psychologiczne zamieściło na swojej stronie zbiór ciekawych badań opisujących, jak ekspozycja na wywołujące strach informacje wpływa na stan naszej psychiki. Z tych badań można wyciągnąć wiele praktycznych porad. Do wprowadzenia natychmiast, bo - jak wykazało jedno z badań - im szybciej podejmie się interwencję, tym większe szanse na to, że szkody dla psychiki będą mniejsze.

Jak zatem walczyć ze strachem w obliczu pandemii koronawirusa?

Informacji szukaj w mediach tradycyjnych, nie w społecznościowych

Badania uczonych z University of Illinois wykazały, że ludzie, którzy w czasie epidemii wirusa Zika czerpali informacje głównie z sieci społecznościowych, postrzegali zagrożenie jako większe niż ci, którzy sprawdzali informacje głównie w tradycyjnych mediach. O ile na samym początku zagrożenia, czy to jest epidemia, czy - powiedzmy - nadchodzący huragan, szybkość rozprzestrzeniania się informacji w sieciach społecznościowych jest ogromną zaleta, o tyle później, gdy sytuacja zmienia się już mniej dynamicznie, w sieciach społecznościowych pojawia się mnóstwo materiałów zmanipulowanych, nieprawdziwych i o niewielkiej wartości informacyjnej.

Gdy próbujesz wyrobić sobie własne zdanie na temat zagrożenia, słuchaj raczej analiz ekspertów, opartych na danych statystycznych niż emocjonalnych relacji z pierwszej ręki. Te drugie są wprawdzie bardziej interesujące na pierwszy rzut oka, jednak rzadko dają prawdziwy obraz sytuacji. Żeby zrozumieć jakieś zjawisko, potrzebujemy kontekstu. Jeśli np usłyszysz, że panu X skradziono 100 000 zł, nie wiesz, czy to dla niego tragedia, czy tylko drobna niedogodność, dopóki nie będziesz wiedziała, czy to całe oszczędności życia, czy tylko końcówka rachunku bankowego, bo pan nazywa się np. Bill Gates.

Rzetelne serwisy informacyjna można poznać właśnie po tym, że podają informacje w kontekście, który pozwala lepiej zrozumieć skalę zjawiska. KOlejny przykład - Robert w ciągu nieco ponad roku przybrał na wadze 10 kg. To dobrze, czy źle? Zanim się nie dowiesz, czy Robert ma lat 55 czy 50, nie jesteś w stanie ocenić. 

Dawkuj sobie informacje - raz dziennie wystarczy

Badania psychologów z University of California prowadzone po tragicznym zamachu bombowym podczas maratonu w Bostonie w 2013 roku i po fali paniki związanej z zagrożeniem wirusem Ebola wykazały, że istnieje zależność między subiektywnym poczuciem zagrożenia, a ilością czasu spędzonego na śledzeniu wiadomości na temat zagrożenia. Zaskakujące było zwłaszcza odkrycie, że ludzie, którzy oglądali najwięcej informacji o zamachu w Bostonie, odczuwali większy lęk niż ci, którzy w czasie zamachu byli na miejscu i widzieli to na własne oczy.

REKLAMA

REKLAMA

Staraj więc ograniczać ilość złych informacji, które do Ciebie docierają w ciągu doby. W zupełności wystarczy, jeśli pozwolisz sobie na prasówkę (czy to w internecie, czy w telewizji raz dziennie. Przejdź na dietę informacyjną - tak będzie lepiej dla Twojej psychiki. Dodatkową korzyścią jest to, że zmniejszając poziom stresu poprawiasz funkcjonowanie układu odporności, a akurat teraz od jego sprawności zależy wyjątkowo dużo.

SPRAWDŹ RÓWNIEŻ: Jak przestać płakać

Przejmij kontrolę. Brak poczucia kontroli nasila stres

Przez lata psycholodzy ustalili ponad wszelką wątpliwość, że jednym z czynników, który nasila stres jest brak poczucia kontroli nad tym, co się dzieje w Twoim życiu. W przypadku epidemii koronawirusa mamy do czynienia z wrogiem, który jest potężny i niewidzialny jednocześnie. Nie można go uderzyć, nie można go zbombardować ani skazać. To sprawia, że mamy poczucie całkowitej bezbronności. Dlatego staraj się odzyskać kontrolę, czyli rób to, co możesz zrobić, żeby zminimalizować zagrożenie. Możesz zostać w domu? Zostań. Nie możesz zostać? zabezpieczaj się - noś maseczkę i rękawiczki w miejscach publicznych, gdzie przebywało dużo ludzi, pierz ubrania, myj ręce, dezynfekuj powierzchnie narażone nawet w minimalnym stopniu na kontakt z wirusem. DMuchaj na zimne - nawet bardzo uciążliwe nowe obowiązki nie tylko zmniejszą ryzyko zachorowania, ale i zabezpieczą Twoją psychikę.

ZOBACZ TEŻ: Jak prawidłowo oddychać

REKLAMA

Naucz się redukować stres

Wiadomo, że stres, zwłaszcza ten przewlekły, ma niekorzystny wpływ nie tylko na Twoją psychikę, ale i na układ odporności. Dlatego zwłaszcza teraz tak ważne jest, by nauczyć się rozładowywać napięcie. Badania uczonych z University of California wykazały, że  im szybciej podejmie się próbę złagodzenia stresu, tym jego niekorzystny wpływ na zdrowie będzie mniejszy. Różne sposoby walki ze stresem znajdziesz tutaj:

Rozmawiaj!

W czasie epidemii wszyscy musimy zachować zwiększony dystans, nie możemy się spotykać z przyjaciółmi, odwiedziny u rodziny też nie są wskazane. Jednak skądinąd wiadomo, że izolacja społeczna ma fatalny wpływ na psychikę, a nawet na układ odporności. Dlatego, skoro już musisz siedzieć w domu - nie izoluj się przynajmniej do domowników. O ile wszyscy jesteście zdrowi, starajcie się jak najwięcej czasu spędzać razem. Urządzajcie sobie wspólne seanse filmowe, grajcie w planszówki czy karty, albo uczcie się nowych rzeczy razem. Jeśli mieszkasz sama, skorzystaj z technologii - zadzwoń do mamy, do siostry, do przyjaciółki, do chłopaka. Najlepsza jest wideorozmowa, ale jeśli łącze nie pozwala, skorzystaj przynajmniej z telefonu. Prawdziwy śmiech działa na psychikę lepiej niż nawet sto emotikonek wysłanych przez komunikator. 

NIE MOŻESZ ZASNĄĆ? Jak nauczyć się zasypiać?

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ

REKLAMA

REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij