[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

W tym roku nie złap grypy

Jesienią dużo się dzieje w polityce, więc informacje o grypie nie przebijają się do mediów. A grypa, jak to grypa – ma się całkiem dobrze. Zobacz, jak się zachowywać, gdy wokół Ciebie nagle zaroi się od kaszlących i kichających.

Sposoby na grypę Sposoby na grypę

Według danych Państwowego Zakładu Higieny, który zbiera informacje o zagrożeniach epidemiologicznych, w pierwszym tygodniu listopada na grypę zachorowało lub prawdopodobnie zachorowało 96 tysięcy osób. W analogicznym okresie zeszłego roku ta liczba była nieco większa, ale niewiele, bo wówczas zachorowało 103 tysiące Polaków. Jeśli sytuacja będzie wyglądała podobnie jak zwykle, od tej pory aż do końca lutego co tydzień będzie chorowało więcej ludzi.

ZOBACZ TEŻ: Przeziębienie, czy grypa?

REKLAMA

Powstaje pytanie, co możesz zrobić, żeby się zabezpieczyć przed zachorowaniem. Możesz całkiem sporo. Oto skrócona instrukcja.

Zaszczep się

 „Najlepszy czas na szczepienie przypada od września do grudnia, ale nawet później można się szczepić – mówi Katarzyna Mąkólska z Ogólnopolskiego Programu Zwalczania Grypy. - Szczepienia mają sens tak długo, jak występują zachorowania na grypę. Warto szczepić się przed szczytem zachorowań, który zazwyczaj przypada na przełomie lutego i marca. Trzeba jednak pamiętać, że wytworzenie ochronnych przeciwciał przez układ odpornościowy trwa około 2-3 tygodni”. Masz więc jeszcze trochę czasu na wyszukanie miejsca, w którym można się zaszczepić. Wystarczy wpisać w wyszukiwarkę hasło „szczepienia przeciwko grypie i nazwę swojego miasta, a od razu zobaczysz, gdzie można to zrobić. Koszt szczepionki to od 30 do 60 złotych.

Niestety nie każdy może się zaszczepić, nie każdy też ma czas i ochotę. Wówczas pozostają inne rozwiązania. Oto one.

Unikaj tłumu

Jeśli to możliwe, unikaj skupisk ludzkich. Do pracy czy szkoły dojeżdżaj samochodem, a jeśli zazwyczaj jeździsz tramwajami lub autobusami, rozważ przesiadkę na rower albo wybierz spacer. Zamiast kina wybierz kono domowe, a zakupy zrób w małym osiedlowym sklepiku, a nie w galerii handlowej.

Jeśli już musisz przebywać w zatłoczonych miejscach, noś rękawiczki i zasłoń usta i nos szalikiem. Wirus grypy najczęściej dostaje się do organizmu właśnie przez drogi oddechowe.

Często myj ręce

Często myj ręce, a najlepiej miej w domu środek odkażający z dodatkiem alkoholu. Wirusa można łatwo przynieść na skórze rąk lub np. na pieniądzach. Wystarczy, że ktoś kichnie w złożone ręce, a następnie otworzy drzwi do sklepu. Ty wchodzisz po nim, łapiesz tę samą klamkę z wirusami, a potem przecierasz oko. I już. Wirus właśnie włamał się do Twojego organizmu.

Dbaj o siebie

Wysypiaj się, ubieraj się ciepło i nie chodź głodna. Brak snu, wychłodzenie organizmu i głód obniżają odporność. Grypa najszybciej atakuje osoby o słabym układzie immunologicznym, czyli ludzi w podeszłym wieku i dzieci, ale również tych przepracowanych i zestresowanych.

ZOBACZ TEŻ: Co jeść, by wzmocnić odporność. 

Marsz do łóżka!

Stało się. Zachorowałaś. Nie martw się, to nic strasznego, ale nie próbuj grypy przechodzić. To najgorszy sposób, bo zwiększa ryzyko rozwoju powikłań. Połóż się do łóżka, a przynajmniej nie wychodź z domu, dopóki temperatura ciała nie spadnie do 36,6. Aby złagodzić objawy, łykaj dostępne bez recepty preparaty przeciwko grypie. Pamiętaj jednak, że one nie leczą, a jedynie pozwalają przetrwać najgorszy okres. Poza tym dużo pij, np. herbatę z cytryną i choć na chwilę zapomnij o obowiązkach.

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij