Sposób na migrenę - jedz więcej ryb

Każdego czasami boli głowa, ale jeśli masz pecha i znajdujesz się w grupie prawie 4 milionów Polek i Polaków, którzy cierpią na migrenę, to prawdopodobnie zrobisz wszystko, żeby tylko przestać cierpieć. Nie ma stuprocentowego lekarstwa na migrenę, ale uczeni znajdują coraz więcej sposobów, żeby przynajmniej złagodzić ataki, albo zmniejszyć ich częstotliwość. Jednym z tych sposobów jest zwiększenie spożycia kwasów tłuszczowych z ryb. 

migrena Shutterstock.com

Być może sama cierpisz na migreny, a może musi się z nimi zmagać ktoś Ci bliski. Z tego artykułu dowiesz się:

REKLAMA

Co to jest migrena

Migrena to nawracający ból głowy utrudniający choremu codzienne funkcjonowanie. Charakterystyczną cechą migreny jest jej cykliczność i objawy dodatkowe, takie jak

  • nadwrażliwość na światło i dźwięki,
  • nudności i wymioty.
  • ból migrenowy trwający od 4 do nawet 72 godzin,
  • ból zwykle jednostajny lub pulsujący, ma średnie lub silne natężenie i nasila się pod wypływem wysiłku. 

Międzynarodowa Klasyfikacja Bólów Głowy ICHD-3 wyróżnia sześć różnych typów migreny:

  • migrenę bez aury,
  • migrenę z aurą,
  • migrenę przewlekłą,
  • migrenę powikłaną,
  • migrenę prawdopodobną (gdy nie jest spełnione jedno kryterium diagnostyczne przy spełnionych pozostałych) 
  • zespoły epizodyczne (gdy migrena pojawia się bardzo nieregularnie)

Na migrenę w pełni objawową choruje około 11% populacji, jeżeli zaś weźmie się pod uwagę tych ludzi, którzy nie spełniają jednego z głównych kryteriów rozpoznania migreny, liczba dotkniętych migreną prawdopodobną osób wynosi aż 14%. Jeśli się zsumuje te dwie grupy, wychodzi na to, że aż 25% ludzi regularnie cierpi z powodu migreny. 

Kobiety chorują na migrenę częściej niż mężczyźni. Jak donosi pismo Neurologia Praktyczna, migrena pełnoobjawowa dotyka ok 15% kobiet i 6% mężczyzn. Chorujemy więc ponad dwa razy częściej.

SPRAWDŹ TEŻ: Czy to migrena? Niekoniecznie.

Fazy migreny

Klasyczny atak migreny składa się z czterech faz:

  • wstępnej fazy prodromalnej,
  • aury migrenowej,
  • bólu głowy 
  • fazy ponapadowej.

Tak wygląda scenariusz typowego ataku migreny, ale zdarza się, że niektóre fazy są pomijane: np może być migrena bez aury, bez fazy ponapadowej, a bywa, że nawet bez bólu głowy - wtedy doskwiera sama aura. 

Aura migrenowa

Ataki są często poprzedzone tzw. aurą, czyli zaburzeniami widzenia, podczas których chory częściowo traci wzrok, przed oczami migają mu świecące punkty i czarne plamy, przesłaniające pole widzenia. Trochę przypomina to sytuację, kiedy niechcący popatrzysz prosto w słońce i później ten obraz nakłada Ci się jakby w negatywie na to, co widzisz. W aurze mogę też występować  drętwienia kończyn, dreszcze i zawroty głowy.

Przyczyny migreny

Wiemy tylko że migrena jest chorobą genetyczną, nie wiemy natomiast dokładnie, które geny odpowiadają za podatność na migreny. Szacuje się, że jeżeli jedno z rodziców choruje na migrenę, ryzyko, że dziecko również będzie cierpiało wynosi aż 50-70%.

O ile nie do końća znamy przyczyny skłonności do ataków migrenowych, o tyle znamy czynniki prowokujące poszczególne ataki u osoby cierpiącej na migreny. Atak migreny mogą wywołać:

  • wysiłek fizyczny, aktywność fizyczna,
  • alkohol (zwłaszcza czerwone wino)
  • niektóre pokarmy (żółte sery, sery pleśniowe, glutaminian sodu),
  • leki,
  • głód,
  • odwodnienie,
  • stres, zwłaszcza zaś moment odprężenia po okresie szczególnego napięcia, 
  • brak snu albo zbyt długi sen, 
  • zmienna pogoda.

Sposoby leczenia migreny

Wciąż nie ma stuprocentowo skutecznego lekarstwa na migreny. Nie potrafimy ani całkowicie usunąć skłonności do ataków migrenowych, ani całkowicie usunąć objawów, gdy atak wystąpi. W łagodzeniu objawów pomagają różne leki - od dostępnych bez recepty popularnych środków przeciwbólowych takich jak paracetamol czy ibuprofen, poprzez leki stosowany typowo u migrenowców, czyli tzw tryptany, aż po silne leki przeciwbólowe jak tramadol. Skuteczność poszczególnych leków jest jednak różna u różnych osób - trzeba je dobierać indywidualnie. Jeśli problem migreny dotyczy Ciebie, polecamy wizytę w klinice leczenia bólu - pracujący tam specjaliści mają największe doświadczenie w doborze skutecznych terapii. 

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Jak przetrwać atak migreny?

Zapobieganie atakom migreny

Skoro już wiesz, że tabletki często nie przynoszą ulgi, pozostaje unikanie sytuacji i zachowań, które prowokują atak. W tym celu za każdym razem, gdy dopadnie CIę migrena, zrób sobie listę tego, co jadłaś i co robiłaś przed wystąpieniem migreny. Po kilku atakach możesz zauważyć prawidłowość, np. że przed każdym atakiem jadłaś ser i popijałaś winem. To typowy zestaw do wywoływania migreny, ale może w Twoim wypadku będzie to sałatka warzywna albo napój gazowany. Musisz to spróbować ustalić sama. A następnie unikać tego, co wywołuje atak. 

SPRAWDŹ: Ile kawy możesz wypić, jeśli cierpisz na migreny

REKLAMA

REKLAMA

Zamiana diety zmniejsza częstotliwość ataków migreny

W lipcowym numerze British Medical journal ukazały się wyniki badań, które można potraktować jako propozycję nie tylko dla tych, którzy cierpią na tzw migrenę chroniczną, ale dla wszystkich migrenowców. Autorzy badania, uczeni z National Institute on Aging (NIA) i National Institute on Alcohol Abuse and Alcoholism (NIAAA), przeprowadzili następujący eksperyment: 168 osób cierpiących na chroniczne migreny (chroniczne, to znaczy że w ciągu miesiąca mieli co najmniej 16 ataków bólu migrenowego trwających co najmniej 5 godzin. 

Wszystkich uczestników podzielono na trzy grupy i przez 16 tygodni dostarczano im pożywienie w postaci zestawów opracowanych przez dietetyczkę z University of North Carolina. Grupa numer jeden dostawała dietę, w której było dużo tłustych ryb lub tłuszczów pochodzących z ryb (omega 3) oraz zmniejszona ilość kwasu linolowego (omega 6) obecnego w olejach pochodzenia roślinnego. W diecie grupy drugiej było dużo kwasów tłuszczowych z ryb i kwasu linolowego. Dieta grupy trzeciej, kontrolnej miała odzwierciedlać typowo amerykańską dietę, zawirała więc dużo kwasu linolowego i niewiele kwasów tłuszczowych z ryb. 

Po czterech miesiącach interwencji udało się ustalić, że w grupie, która spożywała mniej olejów roślinnych i więcej tłuszczy pochodzącego z ryb, częstotliwość ataków, czas trwania i intensywność bólu zmniejszyła się o 30-40%. Oznacza to co najmniej odzyskanie pięciu dni w miesiącu. Warto spróbować wprowadzić takie zmiany. 


Źródła:

https://neurologia-praktyczna.pl/a438/Migrenowy-bol-glowy.html

https://www.pzh.gov.pl/wp-content/uploads/2019/06/RAPORT-MIGRENA-ca%C5%82y.pdf

https://www.nia.nih.gov/news/consuming-diet-more-fish-fats-less-vegetable-oils-can-reduce-migraine-headaches

 

Zobacz również:
Norweskie zawodniczki piłki ręcznej plażowej nie chciały wystąpić w bikini. Drużyna została ukarana grzywną za nieregulaminowy strój.
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA