Skutki niewyspania są odczuwalne nawet po tygodniu

Jeżeli masz za sobą kilkudniowy maraton wytężonej pracy, kiedy spałaś po zaledwie kilka godzin na dobę, jeden weekend wylegiwania się w łóżku nie wystarczy, żeby się zregenerować.

badanie snu Shutterstock.com

Nie trzeba znać wyników badań naukowych, żeby doskonale wiedzieć, że zarwana noc jest wyczerpującym doświadczeniem, i że aby wrócić do formy, trzeba się porządnie wyspać. Ale co to znaczy porządnie wyspać i jak długo odczuwamy skutki niedoborów snu? Postanowili to zbadać uczeni z Uniwersytetu Jagiellońskiego, a wyniki ogłosili w piśmie "PLOS ONE".

REKLAMA

Na czym polegało badania? Uczeni zrekrutowali 23 ochotników, i przez 21 dni z rzędu monitorowali różne parametry ich formy. Okres 21 dni podzieli na trzy części - przez pierwsze 4 dni badani mieli spać dokładnie tyle, ile im było potrzebne - w ten sposób wyznaczono tzw. baseline, czyli stan do którego można się odnieść. Następne 10 dni ochotnicy musieli ograniczyć długość swojego snu o 30% rzeczywistego zapotrzebowania na sen. Przez kolejne 7 dniu badano wpływ jaki wywarło t dziesięciodniowe niedosypianie.

Badani ukończyło tylko 13 osób - 4 odpadły, ponieważ nie zdołały wytrzymać w reżimie ograniczenia snu, inne zostały wykluczone z innych względów. Wśród tych, którzy dotrwali do końca byli zarówno przedstawiciele tzw nocnych marków, jak i ranne ptaszki. 

ZOBACZ TEŻ: Co przeszkadza Polakom w łóżku?

Przez cały okres badania uczeni rejestrowali aktywność ruchową uczestników, codziennie robiono im EEG, by sprawdzić aktywność mózgu, a także robiono im trwające 22 minuty testy polegające na czytaniu nazw kolorów zapisywanych czcionką w kolorach zgodnych z treścią nazwy lub niezgodnych z nią. To tzw efekt Stroopa. Badanie wykazało, że w okresie, gdy ochotnicy spali za krótko, praktycznie wszystkie parametry uległy pogorszeniu. Badani ruszali się mniej, ich mózgi nie pracowały optymalnie, pogorszył się czas reakcji i wyniki testu Stroopa.

Jak długo dochodzimy do siebie?

Okazało się, że przedłużające się niedobory snu spowodowały zaburzenia rytmu dobowego, sprawiły, że na jawie badani byli bardziej senni, trudniej im się było skoncentrować i mieli pogorszoną pamięć nie tylko przed dzień czy dwa po powrocie do prawidłowych dawek snu, ale że ten negatywny wpływ był widoczny nawet po siedmiu dniach. Po tygodniu regeneracji do normy wrócił tylko jeden parametr - czas reakcji w teście Stroopa. 

ZOBACZ TEŻ: Jak sen wpływa na trening?

Jaki z tego wniosek?

W czasach, kiedy coraz więcej z nas śpi krócej niż zalecane 7-8 godzin na dobę, bo tego wymaga od nas praca i/lub chęć zabawy, musimy się liczyć z tym, że po dłuższym okresie niedosypiania przez co najmniej tydzień jesteśmy gorzej dysponowani - możemy popełniać więcej błędów, podejmować gorsze decyzje, na dodatek możemy je podejmować wolniej, bo czas reakcji też się wydłuża. Jeśli więc masz w planach jakieś superważne zadanie, na co najmniej tydzień przed nim staraj się zachować higienę snu - wtedy będziesz dysponował pełnią mocy swojego organizmu. 

SPRAWDŹ RÓWNIEŻ: Wszystko, co musisz wiedzieć o śnie

ŹRÓDŁO:
https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0255771

Zobacz również:
Będziesz zdziwiona, jak proste ćwiczenia mogą w magiczny sposób wyciszyć Cię i poprawić Twoją koncentrację. Zacznij dzień bez stresu i z umysłem ostrym jak brzytwa.
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA