[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
4.0

Siedzenie – cichy zabójca

Światowa Organizacja Zdrowia uznała siedzenie za czwartą przyczynę zgonów na świecie. Co roku, za sprawą siedzącego trybu życia umiera 3 mln osób.

Siedzenie jest gorsze niż palenie - pisaliśmy o tym wielokrotnie. Teraz informacje podane przez Women’s Health potwierdza WHO. Agencja PAP przytacza opinie naukowców, według których każda godzina siedzenia skraca nasze życie aż o 21 minut!

ZOBACZ TEŻ: Najdziwniejsze fobie świata. Czego boją się inni?

Co zrobić, kiedy praca zmusza cię do spędzania dużej części dnia w pozycji siedzącej?

  1. Jeżeli czas, pogoda i alerty smogowe na to pozwalają, wysiądź z autobusu dwa przystanki wcześniej i przejdź ten dystans piechotą. Pomożesz sercu pompować krew, dotlenisz mózg i mięśnie. Lekarze twierdzą, że pół godziny ruchu o średniej intensywności dziennie w znacznym stopniu niweluje skutki siedzącego trybu życia.
  2. W pracy co 30 minut wstań i przez minutę bądź w ruchu: przespaceruj się po korytarzu, zrób kilka skłonów lub przysiadów. Godzina spędzona w bezruchu to nie tylko problemy z kręgosłupem i niedokrwienie mięśni, ale też trudności ze skupieniem uwagi i osłabiona kreatywność.
  3. Śniadanie i lunch też są ważne. Siedzenie spowalnia perystaltykę jelit, dlatego musisz pomyśleć o błonniku; znajdziesz go w kaszach, pieczywie pełnoziarnistym, warzywach. Bardzo ważne są wielonienasycone kwasy tłuszczowe, które wspomagają serce i układ krążenia; najlepsze źródła tych kwasów to oleje i morskie ryby.
  4. I jeszcze woda. Badania pokazują, że aż 40% Polaków wypija dziennie za mało wody. A siedzenie, plus mało błonnika, plus mało wody równa się zaparcia, a to prosta droga do hemoroidów. Spędzasz dzień na siedząco – wypijaj przynajmniej 1,5 litra wody dziennie. Wody, a nie gazowanych napojów czy soków z kartonu.
  5. Za mało wody oznacza też utrudnienie pracy sercu. Gdy pijesz za mało, spada ciśnienie krwi i serce musi się więcej napracować, by ją doprowadzić do wszystkich organów. Naukowcy z uniwersytetu w Kalifornii przeprowadzili badania na 20 tysiącach osób i wykazali bezpośredni związek między piciem za małej ilości wody a chorobami sercowo-naczyniowymi: osoby, który wypijały przynajmniej 5 szklanek wody dziennie zapadały na choroby układu krążenia dużo rzadziej.

Już wiesz, co powinnaś zrobić w tym momencie? Wstać.

ZOBACZ TEŻ: Zajadanie stresu - jak sobie z tym poradzić?

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ

REKLAMA

REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij