Rodzaje wegetarianizmu

Wegetarianizm niejedno ma imię. Świadome wykluczenie mięsa, ryb i owoców morza z codziennej diety to jedno, ale czy kiedykolwiek słyszałaś o laktoowowegetarianizmie, witarianizmie lub frutarianizmie? Wyjaśniamy, na czym polegają różnice między rodzajami wegetarianizmu.

Rodzaje wegetarianizmu fot.shutterstock.com

Rodzaje wegetarianizmu 

Laktoowowegetarianizm

Odmiana wegetarianizmu nazywana również owolaktarianizmem, a sama nazwa wskazuje już produkty dozwolone w takim jadłospisie – pojawiają się tutaj łacińskie słowa lactus – mleko, ovum – jajko i vegetatio – roślinność. Mimo że dieta wyklucza spożywanie mięsa, nadal może dostarczać wystarczające ilości białka i wapnia. Oczywiście, żeby nie doszło do niedoborów (najczęściej witaminy B12),  należy odpowiednio skomponować wszystkie posiłki, a takżę sięgnąć po dodatkowe suplementy

Laktowegetarianizm

To jedna z najbardziej popularnych diet wegetariańskich, której zasady są już bardzo podobne do założeń weganizmu. W tym przypadku z diety poza mięsem i rybami eliminuje się również jajka - można natomiast spożywać mleko. Możliwe niedobory witaminy B12 należy uzupełniać odpowiednimi suplementami, ponieważ w produktach roślinnych występuje jedynie w bardzo niewielkich ilościach.

PRZECZYTAJ KONIECZNIE: Witaminy dla wegan. Jak uzupełnić niedobory będąc na diecie wegańskiej?

Owowegetarianizm

Tę dietę także można nazwać odłamem laktoowowegetarianizmu, ponieważ polega na wykluczeniu z diety mięsa i produktów odzwierzęcych (w tym mleka), ale wyjątkiem są dostarczające organizmowi pełnowartościowego białka oraz witamin (A, E, D, K oraz witamin z grupy B) jaja.

Weganizm

Weganizmwyklucza spożywanie wszelkiego rodzaju produktów odzwierzęcych – mięso, ryby i owoce morza, jaja, mleko i nabiał, a także miód. Poza tym wielu wegan nie tylko rezygnuje ze spożywania produktów pochodzenia zwierzęcego, ale także odstępuje od używania wszelkiego rodzaju kosmetyków, które mogłyby zawierać składniki pochodzenia zwierzęcego lub, co gorsza, są testowane na zwierzętach. To samo tyczy się mody i innych dziedzin życia.

SPRAWDŹ: Weganizm to nie moda, to styl życia

Witarianizm

Witarianizm, przez wielu nazywany surowym weganizmem lub wegetarianizmem, może przyjmować różne formy i odłamy, a każdą z nich łączy jedna zasada – witarianie nie poddają jedzenia obróbce termicznej (dopuszczane jest podgrzewanie do 40-42 stopni Celsjusza). Z ich diety wykluczone są również produkty przetworzone.

Frutarianizm

Jeden z odłamów witarianizmu, co oznacza, że jedzenie nie może być poddane obróbce termicznej. Frutarianizm polega na jedzeniu wyłącznie owoców (jedna forma frutarianizmu dopuszcza jeszcze nasiona, pestki i orzechy), ale wszystkich tych, które botanicznie zaklasyfikowane są jako owoce, mimo że powszechnie uważa się je za warzywa np. bakłażany, ogórki, czy pomidory. Najbardziej radykalni frutarianie jedzą wyłącznie owoce, które samoistnie spadły z krzewu lub drzewa, ponieważ uważają, że zerwanie owocu jest formą uśmiercania rośliny.

Pescowegetarianizm

Pescowegetarianizm, nazywany także ichtiwegetarianizmem polega na wykluczeniu z codziennego jadłospisu mięsa,zarówno białego, jak i czerwonego, ale dozwolone jest spożywanie ryb i owoców morza, które pochodzą wyłącznie ze sprawdzonych i ekologicznych źródeł. W tej diecie na pewno nie zabraknie witaminy D, jodu, cynku, białka oraz istotnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu kwasów omega-3.

Fleksitarianizm

Dieta głównie oparta na produktach roślinnych, ale nie jest bardzo restrykcyjna i dopuszcza sporadyczne spożywanie mięsa i ryb. Fleksitarianizm uważany jest także za skuteczny sposób na zrzucenie kilku kilogramów oraz uchronienie się przed chorobami układu krążenia, czy cukrzycą.

Jeśli planujesz przejść na wegetarianizm lub weganizm, zacznij od wdrożenia się w dietę fleksitarian i zmieniaj nawyki żywieniowe krok po kroku. Pamiętaj też, że jeśli eliminujesz mięso z codziennego menu, musisz zastępować je produktami roślinnymi, które mogą dostarczyć twojemu organizmowi podobne składniki odżywcze. Niektórzy zaczynają od jednego lub dwóch dni w  tygodniu bez mięsa, a ta liczba stopniowo się zwiększa.

Semiwegetarianizm

Kolejną lżejszą formą wegetarianizmu jest semiwegetarianizm, czyli wegetarianizm częściowy. W tym przypadku dyskwalifikowane (nie zawsze) jest mięso czerwone, a białe (drób i ryby) należy tylko ograniczyć. Ten rodzaj diety dopuszcza także spożywanie produktów odzwierzęcych (jaja, nabiał, miód) w niewielkich ilościach.

Pollowegetarianizm i inne

Rodzajów wegetarianizmu oraz fleksitarianizmu jest bardzo wiele i wciąż pojawiają się coraz to nowsze ich modyfikacje. Dla przykładu pollowegetarianizm dopuszcza spożywanie mięsa drobiowego, liquidarianizm to inaczej dieta sokowa (wyłącznie z surowych warzyw i owoców), a sprautarianizm to nic innego jak żywienie się wyłącznie kiełkami, nasionami i pestkami. Coraz częściej mówi się także o jedzeniu owadów jako o jedzeniu przyszłości.

Rodzaje wegetarianizmu – produkty dozwolone i niedozwolone

Nazwa

Produkty dozwolone

Produkty niedozwolone

Laktoowowegetarianizm

Produkty pochodzenia roślinnego, mleko, jaja

Mięso i ryby

Laktowegetarianizm

Produkty pochodzenia roślinnego, mleko i jego przetwory

Mięso, ryby, jaja

Owowegetarianizm

Produkty pochodzenia roślinnego, jaja

Mięso ryby, owoce morza, żelatyna, miód, przetwory mleczne

Weganizm

Produkty pochodzenia roślinnego

Mięso i produkty odzwierzęce (np. jaja, mleko oraz produkty pochodne, miód)

Witarianizm

Surowe produkty pochodzenia roślinnego i niewielkie ilości zielonych warzyw liściastych

Produkty poddane obróbce termicznej w temperaturze powyżej 40-42 stopni Celsjusza

Frutarianizm

Owoce (jedna forma zezwala: nasiona, orzechy i pestki)

Wszystkie inne produkty, które botanicznie nie są uznane za owoce.

 

 

 

Pescowegetarianizm

Produkty pochodzenia roślinnego oraz mięso pochodzące z ryb

Mięso i produkty pochodzenia zwierzęcego (wyjątkiem są ryby i owoce morza)

Fleksitarianizm

Produkty roślinne oraz sporadycznie mięso i produkty odzwierzęce

Częste spożywanie mięsa i produktów odzwierzęcych

Semiwegetarianizm

Produkty pochodzenia roślinnego, drób, mięso pochodzące z ryb oraz owoce morza

Ograniczenie spożywania mięsa i całkowite wykluczenie czerwonego mięsa z diety

Zobacz nasze wegańskie przepisy:

Zobacz również:
Klasyczne brzuszki mogą nie wystarczyć. Jeśli chcesz odsłonić i wyrzeźbić sześciopak, musisz działać dwutorowo. Działaj więc!
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA