[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA

Przesilenie wiosenne - co to jest, objawy, zapobieganie

Nadejście wiosny, z którym wiąże się przesilenie wiosenne, może być dla niektórych bolesne. Przyroda budzi się do życia, słońce zaczyna częściej przebijać się zza chmur, a dzień staje się coraz dłuższy. Niby jest pięknie, ale Ty wcale nie czujesz euforii. Wbrew przeciwnie. Najchętniej leżałabyś cały dzień pod kocem i nie ruszała się z łóżka. Kiepski humor, brak energii – to tylko niektóre z objawów przesilenia wiosennego. Sprawdź, o co w nim chodzi i jak cieszyć się z nadejścia wiosny pełną gębą.

To nic, że prawdziwa zima ominęła nas w tym roku szerokim łukiem i można powiedzieć, że z jesieni wskoczyliśmy od razu w wiosnę. Przesilenie wiosenne to temat jak najbardziej aktualny i nie należy go bagatelizować. Według psychiatrów, co roku, w marcu i kwietniu, rośnie odsetek samobójstw. Nawet jeśli nie cierpisz na depresję, pierwsze tygodnie wiosny mogą dać Ci się we znaki.

Przesilenie wiosenne - objawy

Oto lista charakterystycznych objawów przesilenia wiosennego:

  • senność
  • apatia
  • przygnębienie
  • poczucie ogólnego osłabienia
  • rozdrażnienie

Pamiętaj, że powyższe objawy mogą, ale nie muszą mieć związku ze zmieniającą się porą roku. Jeśli od dłuższego czasu coś Cię niepokoi, koniecznie skonsultuj się z lekarzem. To żaden wstyd.

Przesilenie wiosenne – skąd się bierze?

Na to, dlaczego nadejście wiosny wiąże się u niektórych z ogólnym obniżeniem samopoczucia, nie ma jednoznacznej odpowiedzi.

Zima sprzyja domowemu trybowi życia. Przez ostatnie kilka miesięcy nie rozstawałaś się pewnie z grubym swetrem, kubkiem herbaty i Netfliksem (to nic złego, żeby nie było). I kiedy nagle wiosna puka do drzwi, gotowa do startu, Ty możesz czuć się, jakby ktoś kazał Ci zrobić tabatę bez uprzedniej rozgrzewki. Nie każdy potrafi wejść z marszu na wyższe obroty. Czasami potrzeba kilku tygodni, żeby wyjść z zimowej strefy komfortu i przestawić się w pełni na tryb wiosenny.

ZOBACZ TEŻ: Jennifer Lopez podbija Instagram zdjęciem w bikini

Kiedyś okresem przejściowym, który łagodniej wprowadzał nas w wiosenna aurę, było przedwiośnie. Jednak najprawdopodobniej, ze względu na ocieplenie klimatu, możemy o nim zapomnieć. Obecnie matka natura przechodzi z jednej pory roku na drugą bez zapowiedzi. Nagła zmiana temperatury i ciśnienia za oknem może być szokiem dla organizmu.

Dodatkowo, wraz z nową porą roku pojawia się też większa presja otoczenia. Większość ludzi (i zwierząt) budzi się z zimowego marazmu, co wyraźnie widać, gdy przegląda się social media. Zaczynają się wyjścia na spacer, robienie selfie w parku i ogólne celebrowanie odżywającej natury. Wszyscy wydają się być nagle szczęśliwi. Również nie potępiamy takiego podejścia (ba, ruch na świeżym zawsze w cenie!), ale faktem jest, że nagła eksplozja energii wokół może być przytłaczająca.

REKLAMA

REKLAMA

Przesilenie wiosenne - ile trwa?

Musisz uzbroić się w cierpliwość. Osłabienie wiosenne przychodzi mniej więcej w połowie marca i potrafi trzymać nawet przez 3-4 tygodnie. Jednak spokojnie - kiepskiemu samopoczuciu da się zaradzić. Poniżej znajdziesz sprawdzone sposoby na przesilenie wiosenne.

Jak przeciwdziałać przesileniu wiosennemu?

Ruch

Przede wszystkim: zacznij się ruszać. Nie czekaj na odpowiedni moment, pogodę czy bóg wie, co jeszcze - po prostu załóż buty i idź pobiegać. Albo zadzwoń do kumpeli i umówcie się na wspólny trening. Razem zawsze raźniej.

Regularny ruch pomoże Ci wejść na wyższe obroty i poczuć wiosenną energię. 

Dieta

Zimą łatwo o niedobory witamin i minerałów. Co jeść podczas przesilenia wiosennego? Wybieraj produkty bogate w witaminę D (np. śledzia, łososia, jajka), potas (np. mięso z indyka, białą fasolę, orzechy pistacjowe), magnez (np. pestki dyni, kakao, migdały) oraz żelazo (np. wątróbkę wieprzową, czerwoną soczewicę, otręby pszenne). Suplementy są okej, ale pamiętaj, że nie nigdy zastąpią zbilansowanej diety. Zadbaj o to, co jesz, a objawy przesilenia wiosennego znikną szybciej niż myślisz.

Sen

Wysypiaj się. Sen ma olbrzymi wpływ na Twoje samopoczucie, więc nie traktuj go po macoszemu. Staraj się spać przez 8-9 godzin. Kładź się i wstawaj o tej samej godzinie, a ostatnie 60 minut przed zaśnięciem przeznacz na czytanie książki albo medytację. Pamiętaj, że światło smartfona nie sprzyja zasypianiu. Dowiedz się więcej o sposobach na zdrowy sen

ZOBACZ TEŻ: Adele zapowiedziała nową płytę na weselu przyjaciółki

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA