[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
4.2

Problemy z pamięcią u 30-latki. Roztargnienie czy choroba?

Kilka dni temu rozmawiałam przez telefon z przyjaciółką – omawiałyśmy wzory tapet z uwagi na przeprowadzany przez nią remont. W pewnej chwili Marta zamilkła, a potem powiedziała: „Boże, nie mam pojęcia, o czym właśnie rozmawiałyśmy. Mam tak coraz częściej, co się ze mną dzieje?”. Dobre pytanie – co dzieje się z 30-latkami, które doświadczają problemów z pamięcią? Czy to zwykłe roztargnienie, czy może coś poważniejszego?

problemy z pamięcią

Problemy z pamięcią w młodym wieku – co nas martwi?

Zaburzenia pamięci to coś naturalnego – ale koło 80-tki. Gdy dotykają 33-letnią kobietę, ma ona prawo odczuwać nie tylko niepokój, ale wręcz strach. Zanim jednak powiemy sobie słówko o możliwych przyczynach takiego stanu, wymieńmy kłopoty z pamięcią, które najbardziej dokuczają młodym dorosłym. Co nas zazwyczaj niepokoi?

1. Notoryczne gubienie przedmiotów codziennego użytku

Klucze są oczywiście na pierwszym miejscu. Poza tym często zapominamy, gdzie odłożyłyśmy portfel, okulary słoneczne, dokumenty i podobne drobiazgi. Pamiętam sytuację, gdy sama musiałam zabrać do samochodu trzy rzeczy – małą torebkę, klucze i list. W trakcie szukania kluczy zgubiłam list. Kiedy miałam już w dłoni obie te rzeczy, nie mogłam znaleźć torebki. To już nie było niepokojące, ale po prostu koszmarnie irytujące.

2. Zapominanie imion znajomych

Spotkałam ostatnio dawno niewidzianą, dalszą znajomą. Była z siostrą. Zamiast przedstawić nas sobie, powiedziała: „Poznajcie się, dziewczyny” – i czekała, aż same dokonamy prezentacji. Uśmiechnęłam się w duszy – wiedziałam, że zapomniała, jak mam na imię. Ale całkiem nieźle wybrnęła.

3. Trudności z budowaniem zdań

Kobiety, które skarżą się na problemy z pamięcią, nierzadko zauważają, że trudniej im składać poprawnie zbudowane zdania. Denerwują się, bo brakuje im słów, coraz częściej kończą zdanie stwierdzeniem: „no wiesz”.

4. Zapominanie tematu prowadzonej właśnie rozmowy

Założę się, że przydarzyło się to i tobie – znane „o czym to ja mówiłam?”. Zabawnie jest wtedy, kiedy obie rozmówczynie nie mogą sobie przypomnieć, co sekundę wcześniej omawiały. Zabawnie, ale i trochę strasznie.

5. Trudności z przypomnieniem sobie, co się robiło dwie, trzy godziny wcześniej

Albo łapanie się na tym, że w ogóle nie zarejestrowałyśmy momentu wejścia do marketu i sięgnięcia po koszyk. Tu akurat od razu można wyjaśnić, że to nie problemy z pamięcią, ale działanie „na automacie”. Mózg tak po prostu ma – kiedy ty intensywnie o czymś myślisz, on „steruje” twoimi ruchami zgodnie z utrwalonym schematem. Dlatego też czasem łapiemy się na tym, że dojechaliśmy autem do domu (w tym czasie intensywnie myśląc o pracy), choć chciałyśmy pojechać do galerii.

ZOBACZ TEŻ: Wyższe IQ - 7 sposobów na pamięć i koncentrację

REKLAMA

REKLAMA

Czy to początki Alzheimera?

Jeśli świetnie odnajdujesz się w powyższym opisie dolegliwości, to z pewnością zdarzyło ci się zastanawiać, czy to nie początki choroby Alzheimera. Oczywiście potem pojawia się głos rozsądku – bo Alzheimer po 30? Nonsens! Jak się jednak okazuje, nie jest to niemożliwe. Istnieją bowiem dwie odmiany choroby Alzheimera. Jednak zwana jest „sporadyczną” – chorują na nią ludzie po 65. roku życia (a częściej jeszcze starsi), którzy są pierwszym takim przypadkiem w rodzinie. Druga postać choroby jest dziedziczona – występuje tylko wtedy, gdy chorował jeden z rodziców. Może pojawić się już u 20-latki, choć najczęściej chorują ludzie między 30 a 50 rokiem życia. Ta odmiana jest bardzo agresywna – postępuje szybko i błyskawicznie odbiera chorym nie tylko wspomnienia, ale i świadome życie.

Pocieszające są tutaj dwie rzeczy. Po pierwsze – to bardzo rzadka odmiana choroby. Prawdopodobnie nawet nie znasz nikogo, kto by na nią zachorował. Po drugie – objawy są zazwyczaj wyraźniejsze i bardziej niepokojące niż te wymienione powyżej. Osoba chora szybko zauważa, że traci orientację w przestrzeni (np. nie wie, gdzie się znajduje, choć przechodziła daną ulicą miliony razy), gubi się też w czasie, zapomina o zaplanowanych rzeczach i nie jest w stanie przypomnieć sobie o nich nawet, gdy ktoś jej o tym powie (innymi słowy, nie pada: „o matko, dentysta, faktycznie!”).

Istnieje ogromna szansa, że po tej porcji informacji wykluczyłaś już chorobę Alzheimera. Skoro zatem nie ona, to co wywołuje problemy z pamięcią?

SPRAWDŹ: Jak trening wpływa na pamięć i koncentrację?

REKLAMA

Problemy z pamięcią u 30-latki – możliwe przyczyny

Zdaniem ekspertów lista potencjalnych przyczyn luk w pamięci może być całkiem spora. Są to zarówno zaburzenia hormonalne (w szczególności niedoczynność tarczycy czy zespół Cushinga), jak i nadmierne spożywanie alkoholu, niedobory witamin (szczególnie B1 oraz B12), jak i guzy mózgu, zapalenia w jego obrębie czy stwardnienie rozsiane. Istnieje jednak bardzo duże prawdopodobieństwo, że nie dolega ci żadne z wymienionych, a winę za problemy z pamięcią ponosi… stres.

Szeroko zakrojone badania na temat wpływu stresu na pamięć przeprowadzili naukowcy z Harvard Medical School. Testom poddane zostało ponad 2 tysiące osób, mierzono między innymi powiązanie poziomu kortyzolu („hormonu stresu”) ze sprawnością pamięci. Okazało się, że osoby dorosłe między 40 a 50 rokiem życia, które miały w organizmie wysoki poziom kortyzolu, radziły sobie najgorzej z zadaniami pamięciowymi.

Do podobnych wniosków doszli i Polacy. W 2015 roku przeprowadzono na Śląsku akcję „Pamiętaj o pamięci”, w trakcie której zbadano mieszkańców całego województwa. Okazało się, że aż 72% uczestników badania cierpiało na zaburzenia pamięci, które związane były ze stresującym trybem życia.

Co możesz zrobić, aby usprawnić pamięć?

Jeśli niepokoisz się swoim stanem, to przede wszystkim udaj się do neurologa i poddaj się badaniom. Jeżeli jednak okaże się, że pod względem fizycznym wszystko jest w porządku, zadbaj o kondycję mózgu. Na początku warto postawić na… bieganie. W 2018 w "Neurobiology of Learning and Memory" ukazał się artykuł, który dowodzi, że bieganie ma istotny wpływ na redukcję stresu, a tym samym na poprawę pamięci. 

ZOBACZ: Technologia a pamięć - wpływ smartfonów na nasz mózg

Komentarze

 (2)
ZOBACZ KOMENTARZE

REKLAMA

REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij