Pracujesz z domu? Uważaj na zęby

Najnowsze dane pokazują, że praca zdalna może mieć nie tylko negatywny wpływ na Twoją psychikę czy sylwetkę, ale także na Twoje zęby. Jak to możliwe, że home office sieje spustoszenie w uzębieniu? Sprawdź.

zęby praca zdalna fot. shutterstock.com

Jak podaje GUS, w pierwszym kwartale 2021 roku ponad 14% wszystkich pracowników wykonywało swoją pracę z domu. Pomimo braku lockdowu część pracodawców podtrzymała decyzję o zezwoleniu swoim pracownikom na pracę z domu lub zastosowała tzw. model hybrydowy, polegający na częściowej pracy z domu i częściowej z firmy. Nic dziwnego, bo praca z domu ma wiele plusów - przede wszystkim nie tracimy dzięki temu czasu ani pieniędzy na dojazdy do firmy. Jednak minusów również nie brakuje. Do najczęściej wymienianych zalicza się brak aktywności fizycznej, wydłużanie czasu pracy czy rosnące rachunki za prąd. Do listy negatywów należałoby dodać jeszcze jeden – praca zdalna niszczy zęby, co potwierdzają specjaliści oraz dane.

REKLAMA

Bruksizm

Dotychczas pod hasłem bruksizm kryło się nieświadome, nawykowe nocne zgrzytanie zębami, zazwyczaj będące skutkiem przewlekłego stresu za dnia. Jednak zgodnie z najnowszymi badaniami, należałoby uwzględniać nie tylko zgrzytanie, ale i zaciskanie zębów i to przez całą dobę, a nie wyłącznie nocą. Szkliwo, czyli zewnętrzna warstwa zębów, choć jest niezwykle wytrzymałe, to jednocześnie w wyniku oddziałujących na nie sił może się ścierać, ulegać kruszeniu i pęknięciom. Do nasilania dolegliwości ze strony stawów skroniowo-żuchwowych (temporomandibular disorders) dochodzi m.in. pod wpływem stresu oraz niewłaściwej postawy przed komputerem.

Konsekwencje bruksizmu to:

  • klikanie i trzaski szczęki podczas jedzenia, ziewania czy mówienia
  • ból w okolicach stawu (w pobliżu ucha)
  • bóle głowy, karku, okolic skroni
  • ścieranie zębów
  • nadwrażliwość zębów
  • bóle "zdrowych zębów"

Zaciskanie i zgrzytanie niszczy szkliwo i zęby oraz jest szkodliwe dla kondycji stawów skroniowo-żuchwowych. Jak się okazuje, w czasie pandemii zjawisko to uległo nasileniu. "Pandemia i koronawirus mają wpływ na nasze uzębienie na wielu płaszczyznach, a przede wszystkim praca zdalna, która odbija się na zdrowiu zębów niemal bezpośrednio: coraz częściej pacjenci zgłaszają się z ukruszonymi zębami, liniami pęknięć na szkliwie czy ubytkami klinowymi. Ich przyczyną są m.in. stres i niewłaściwa postawa sylwetki przed komputerem" – wyjaśnia lek. dent. Anna Dermanowska, protetyk z Medicover Stomatologia Plac Konstytucji w Warszawie.

Próchnica

Szacuje się, że próchnica to problem, z którym zmaga się 90% społeczeństwa, co wynika z naszej współczesnej, niezbyt zdrowej diety. Okazuje się, że praca zdalna może wzmagać także ten problem. Powody? Zbyt bliska odległość od lodówki, pomijanie higieny jamy ustnej i brak regularnych wizyt u stomatologa. Dodajmy do tego coraz popularniejsze pasty bez fluoru, które mają zasadniczą właściwość: wbudowuje się w szkliwo, znacząco podnosząc próg odporności na niskie, czyli kwasowe pH. Innymi słowy: fluor zabezpiecza szkliwo przed kwasami.

"Próchnica jest powodowana przez bakterie, którym sprzyja dieta bogata w cukry proste i zapominanie o myciu zębów. Przebywając w domu, częściej podjadamy niezdrowe przekąski, batony, chipsy, cukierki. Do tego dochodzi lekceważenie istotności mycia zębów, tłumaczone zwykle faktem, że przecież nikt nie zauważy, bo cały dzień spędzamy w domu. A to błąd, który przekłada się na rosnącą liczbę pacjentów z zaawansowaną próchnicą, wymagających też coraz częściej leczenia kanałowego" – ostrzega dr Dermanowska.

Paradontoza i nieświeży oddech

Kolejnym schorzeniem związanym z jamą ustną jest paradontoza (zapalenie przyzębia), która objawia się krwawiącymi, nabrzmiałymi dziąsłami, obniżoną linią dziąseł oraz brzydki zapach z ust. "Jedną z przyczyn sprawiających, że pacjenci poszukiwali pomocy w gabinecie był nieświeży oddech. Samemu trudno jest to zauważyć, ale nierzadko właśnie współpracownicy subtelnie sygnalizowali problem. Zmiana nawyków, jak podjadanie, częstsze sięganie po papierosa, czy nawet unikanie mycia zębów są podstawowymi powodami stanów zapalnych przyzębia, którym niejednokrotnie towarzyszy zmiana zapachu z ust" – podkreśla stomatolog.

Jak wyglądają zdrowe dziąsła? Dziąsła powinny być różowe, nie mogą krwawić ani być bolesne i tkliwe. U kobiet takie objawy niekoniecznie świadczą o paradontozie, mogą być skutkiem zmian hormonalnych w organizmie, np. w okresie menstruacji, ciąży czy menopauzy. Jednak i w tym przypadku wskazana jest kontrola stomatologiczna.

Zadbaj o swoje zęby w domu

Zaopatrz się w zdrowe przekąski

Podjadanie to jeden z tych nawyków, które najbardziej szkodzą uzębieniu. Podczas pracy zdalnej łatwiej sięgać po przekąski - mamy je zazwyczaj na wyciągnięcie ręki i nie obawiamy się komentarzy współpracowników. Łatwiej też przetrwać długie godziny przed komputerem, podgryzając ciasteczka i popijając colę. Najlepiej więc postawić na zdrowe przekąski: orzechy, warzywa pokrojone w słupki czy produkty nieprzetworzone.

Nie myj zębów od razu po posiłku

Nic bardziej nie szkodzi zębom niż kwasy, które produkowane są przez próchnicowe bakterie znajdujące się m.in. w cytrusach, kiszonkach, pomidorach czy napojach gazowanych. Mocne szczotkowanie mogłoby uszkodzić już i tak rozmiękczone szkliwo. Dlatego bezpośrednio po kwasowych posiłkach nie myj zębów, tylko odczekaj około 15-20 minut. Po posiłku możesz natomiast przepłukać usta wodą lub płukanką do zębów. W tym czasie ślina powinna przywrócić neutralne pH jamy ustnej. Daj zębom czas na powrót do równowagi.

Pij wodę

Woda jest niezbędna do zachowania zdrowych i mocnych zębów. Przywraca obojętne pH w ustach i wypłukuje resztki pokarmowe, dlatego nie zapominaj o niej podczas pracy. Dobrym wyborem mogą być także herbaty - zielone lub białe oraz napary ziołowe. Znajdujące się w nich antyoksydanty korzystnie wpłyną na zdrowie dziąseł i całego organizmu.

Myj zęby

Zaopatrz się w szczoteczkę o włosiu średnim lub miękkim. Z kolei pasta zawsze powinna być z fluorem, może być w postaci aminofluorku lub z dodatkiem hydroksyapatytu o właściwościach remineralizujących szkliwo.

Nitkuj zęby

Często zapominasz o nitkowaniu zębów? Błąd. Nitkowanie przestrzeni międzyzębowych powinno stać się Twoim codziennym nawykiem. Dlaczego? Bo za pomocą nici dentystycznych dotrzesz bez problemu tam, gdzie szczoteczka nie może dosięgnąć. Dla jeszcze lepszej higieny warto zaopatrzyć się w skrobaczkę do języka, płukanki z fluorem i irygator.

Idź do dentysty

Gabinety stomatologiczne od dobrych kilku miesięcy są już pootwierane i w pełni dostępne, dlatego nie masz więc wymówki, żeby nie udać się na odwlekaną kontrolę do dentysty i nie sprawdzać stanu swojego uzębienia. Higienizacja po tak długim okresie absencji to konieczność.

źródło: Medicover Stomatologia

Zobacz również:
Gogle pływackie w wersji smart uczynią odbijanie się od ściany do ściany najbardziej ekscytującą podróżą po formę.
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA