Potas: jak to działa?

Potas jest pierwiastkiem, który odgrywa kluczową rolę w gospodarce elektrolitowej, tzn. zapewnia odpowiedni przepływ impulsów elektrycznych sterujących całym ciałem.

potas fot.shutterstock.com

Pora wstawać

Badania opublikowane kilka lat temu w piśmie „Nature Communications” wykazały, że potas odgrywa kluczową rolę w wyznaczaniu rytmu dobowego czerwonych krwinek. Tak jak inne komórki, również czerwone krwinki działają wg trwającego 24 godziny cyklu, żeby wiedzieć, kiedy jest noc, a kiedy dzień. Jednak w odróżnieniu od innych komórki krwi nie są sterowane przez dNA i uczeni aż do tego badania nie potrafili wyjaśnić mechanizmu działania. Teraz już wiadomo, że rytm wyznacza poziom potasu.

REKLAMA

Czy potas w ciele to ten sam potas, co na tablicy Mendelejewa?

Dokładnie ten sam. Potas to nie tylko pierwiastek chemiczny, ale też makroelement, co oznacza, że stanowi jeden z głównych składników organizmu człowieka. W parze z sodem reguluje równowagę kwasową i poziom wody w organizmie. Jest niezbędny do syntezy białek i uczestniczy w przemianie węglowodanów. Ma wpływ na skurcze mięśni (w tym mięśnia sercowego), prawidłowe działanie nerek, wydzielanie enzymów i hormonów oraz wiele innych procesów w twoim ciele.

O co dokładnie chodzi z tym sodem?

Sód i potas są jak jing i jang. W parze regulują ciśnienie krwi. Gdy zwiększa się ilość sodu, spada poziom potasu, a zwiększenie potasu pomaga obniżyć poziom sodu. Nadmiar sodu powoduje nadciśnienie, więc uzupełnienie potasu może je obniżyć. Badanie uczonych z University of Southern California wykazało, że zwiększenie proporcji potasu do sodu zmniejsza ryzyko chorób układu krążenia i nerek i jest tak samo ważne, jak ograniczanie spożycia soli.

A zatem ile potasu powinnam spożywać?

Według Norm Żywienia dla populacji Polski dzienne zapotrzebowanie na potas dorosłego człowieka niezależnie od płci i wieku wynosi 3500 mg/dobę – większość ludzi dostarcza sobie takiej ilości potasu wraz ze standardową dietą. Bogatym i doskonale znanym źródłem potasu są banany – w jednym owocu jest około 400 mg tego pierwiastka, ale jeszcze więcej znajdziesz go w awokado, arbuzie i kakao. Same pyszności.

SPRAWDŹ: Przepis na brazylijskie ciasto bananowe [comfort food]

Co zrobić, gdy masz za mało potasu?

Taka sytuacja jest mało prawdopodobna, ale jest kilka czynników, które mogą doprowadzić do niedoboru potasu. Do hipokaliemii może doprowadzić np. nadmierne spożycie alkoholu, nadpotliwość, przewlekłe biegunki lub wymioty albo używanie leków moczopędnych. Niedobór potasu może prowadzić do nadciśnienia i osłabienia siły mięśni, w tym również mięśnia sercowego.

Przecież czasami zaleca się zmniejszenie ilości potasu w diecie

Owszem, czasami dochodzi do hiperkaliemii, czyli nadmiaru potasu. Przyczyną takiego stanu rzeczy jest zwykle zaburzenie pracy nerek, a skutkiem mogą być problemy z sercem. Objawy hiperkaliemii to uczucie osłabienia, trudności z wchodzeniem po schodach, wstawaniem z pozycji siedzącej i spowolnione bicie serca. Jeśli zauważysz coś takiego u siebie, lepiej zgłoś się do lekarza.

ZOBACZ TEŻ: Wapń: jak to działa?

Zobacz również:
Aleksandra Popławska każdy dzień zaczyna od jogi. Zaproponowana przez nią sesja to przyjemna i krótka praktyka na początek dnia, która rozciąga i rozgrzewa ciało. Zainteresowana?
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA