[ X ]

Drogi Użytkowniku,

W związku z tym, że począwszy od dnia 25.05.2018 r. na terenie Polski obowiązują nowe przepisy regulujące kwestie ochrony Państwa danych osobowych, Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), (dalej zwane RODO), Motor-Presse Polska sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu (53-238) przy ul. Ostrowskiego 7, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Wrocławia – Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS: 0000151026, NIP: 8990026326, REGON: 930327847 o kapitale zakładowym w wysokości 2.860.000,00 złotych zachęcamy do zapoznania się ze zaktualizowaną treścią "Polityki prywatności" naszych Serwisów. Znajdują się w niej szczegółowe informacje na temat zasad przetwarzania danych osobowych na naszych stronach internetowych.

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu) z wykorzystaniem domyślnych ustawień przeglądarki internetowej w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Motor-Presse Polska Sp. z o. o oraz naszych Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres zmieniając ustawienia plików cookies w przeglądarce.

Kontynuuj przeglądanie

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.0

Potas: występowanie, właściwości, skutki niedoboru

Potas to jeden z najważniejszych minerałów w organizmie – reguluje pracę mięśni, pomaga dostarczyć tlen do mózgu i dba o Twoje serce. Zobacz, jakie jest dzienne zapotrzebowanie na ten mikroelement, do czego prowadzi jego niedobór i w których produktach jest go najwięcej.

orzechy fot. shutterstock.com

Potas jest dowódcą całej gospodarki wodnej w organizmie – reguluje objętość komórek oraz ciśnienie wewnątrzkomórkowe. Wspiera również funkcjonowanie układu nerwowego, bo bierze udział w przewodzeniu impulsów między neuronami. Dzięki niemu Twój organizm odpowiednio szybko reaguje na temperaturę, dotyk, dźwięki i inne bodźce. 

Trenujesz? Działanie tego mikroelementu sprawia, że nie tracisz sił podczas ćwiczeń. Pierwiastek uczestniczy w wytwarzaniu energii z węglowodanów i jest odpowiedzialny za szybkie i sprawne przekazywanie impulsów z mózgu do Twoich mięśni. Sprawia też, że serce bije miarowo i pobudza je do skurczów w trakcie wysiłku.

Niedobór

Niedobór jest rzadko spotykany. Jednak jeśli pijesz dużo kawy, zażywasz leki na ciśnienie, cierpisz na chorobę nerek, niewydolność serca lub intensywnie trenujesz, pamiętaj o uzupełnianiu potasu. Tracisz go także wraz z potem podczas upałów i jedząc dużo soli oraz produktów przetworzonych - są bogate w sód, który wypiera potas z organizmu.

Po czym poznać, że brakuje Ci tego mikroelementu? Zwykle czujesz się zmęczona bez powodu i z opóźnieniem reagujesz na bodźce. W skrajnych przypadkach niedobór potasu może wywołać arytmię, skurcze łydek i problemy ze snem.

Dzienne zapotrzebowanie

Według badaczy z National Academy of Science, niezależnie od wieku powinnaś spożywać 4.7 g potasu dziennie. Sytuacja zmienia się tylko wówczas, gdy karmisz piersią – wtedy zaleca się zwiększenie dziennej dawki do 5,1 g.

Nadmiar

Jeśli nie masz kłopotów z nerkami, przedawkowanie potasu raczej Ci nie zagraża. Jednak w przypadku zbyt intensywnej suplementacji tego mikroelementu, możesz doprowadzić do „paraliżu” nerek, które nie będą w stanie pozbyć się nagromadzonego pierwiastka. Może to spowodować osłabienie układu nerwowego i mięśniowego, a w skrajnych przypadkach spowolnienie pracy, a nawet zatrzymanie akcji serca.

Najlepsze źródła

Odpowiedni poziom potasu zapewnią Ci nasiona roślin strączkowych, suszone owoce, kakao, seler, zielone warzywa, banany i brzoskwinie. Bogatym źródłem tego mikroelementu są także przetwory z pomidorów.

Zajrzyj do naszego leksykonu mikroelementów i poczytaj o pozostałych składnikach mineralnych.

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij