[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.3

Oliwa z oliwek vs. olej kokosowy - co wybrać?

Pojedynek mistrzów: olej kokosowy kontra oliwa. Sprawdziliśmy wszystkie za i przeciw - zobacz kto zwyciężył.

oliwa czy olej kokosowy fot. shutterstock

Oliwa

  • Od 160 aż do 210 °C – róż- ne źródła odmiennie określają punkt dymienia oliwy z oliwek extra virgin. Na wszelki wypadek stosuj ją tylko do krótkiego smażenia
  • Około 70% oliwy z oliwek to jednonienasycone kwasy tłuszczowe (głównie oleinowy), które według wielu badań pomagają zapobiegać chorobom układu krwionośnego, a także cukrzycy typu 2.
  • Korzystny wpływ jednonienasyconych kwasów tłuszczowych na zdrowie układu sercowo-naczyniowego jest potwierdzony w wielu badaniach i świat naukowy nie ma co do niego żadnych wątpliwości.
  • Według nowych badań oliwa z oliwek może chronić mózg i zmniejszać ryzyko zachorowania na chorobę Alzheimera – dzięki zawartości związków o charakterze przeciwutleniającym, które działają przeciwzapalnie.
  • Wspomniana wyżej zawartość polifenoli zmniejsza się wraz z upływem czasu. Związki te są też wrażliwe na działanie wysokiej temperatury. Płynące z nich korzyści będzie więc dawać oliwa możliwie świeża i spożywana na zimno.
  • Tłuszcze jednonienasycone są odporniejsze na działanie wysokiej temperatury niż wielonienasycone, możesz więc spokojnie używać oliwy w kuchni, zwłaszcza w przypadku niezbyt długiego smażenia.

Zobacz, jak często powinnaś sięgać po oliwę.

Kokos

  • 177°C - to punkt dymienia nierafinowanego oleju kokosowego, dlatego do długiego smażenia wybieraj wersję rafinowaną (punkt dymienia powyżej 200 °C).
  • Ponad 80% oleju kokosowego to tłuszcze nasycone, z których część to kwasy średniołańcuchowe – według niektórych badań mają sprzyjać korzystniejszemu profilowi lipidowemu krwi. Brakuje jednak co do tego rozstrzygającej konkluzji.
  • Są badania, które wykazują korzystny wpływ kwasów średniołańcuchowych na proces odchudzania, jednak nie wydaje się, żeby ten efekt był na tyle istotny, by dawał realną korzyść (zwłaszcza biorąc pod uwagę wysoką kaloryczność tłuszczu).
  • W internecie można znaleźć doniesienia, że olej kokosowy również wspiera pracę mózgu i chroni go przed postępującą z wiekiem demencją. Nie udało nam się jednak znaleźć żadnych badań, które potwierdzałyby takie działanie.
  • Wyniki prac naukowych nie dają podstaw, by określać olej kokosowy mianem superfood. Większość światowych organizacji lekarskich i dietetycznych ostrzega przed jego stosowaniem z powodu potencjalnie negatywnego wpływu na zdrowie naczyniowe.
  • Punkt dymienia rafinowanego oleju kokosowego jest wyższy niż oliwy z oliwek, więc będzie lepszy do długiego smażenia. Nie próbuj jednak smażyć na nierafinowanym oleju, którego punkt dymienia jest dość niski.

Olej kokosowy znajduje zastosowanie nie tylko w kuchni, ale także w kosmetyce - sprawdź jak go użyć, by rozprawić się z suchą skórą i bad hair day.

REKLAMA

REKLAMA

oliwa czy olej kokosowy fot. shutterstock

Zwycięzca?

Oliwa z oliwek

Olej kokosowy zdobył ostatnio ogromną popularność jako kolejny z superfoods, jednak badania naukowe nie potwierdzają w pełni jego szeroko reklamowanych właściwości. My stawiamy więc na oliwę z oliwek, która jest tłuszczem o wiele dokładniej przebadanym i co do którego zdrowotnych zalet nie ma takich wątpliwości. Zwłaszcza że jest uniwersalna – wbrew obiegowej opinii można jej używać do smażenia.

Komentarze

 (1)
ZOBACZ KOMENTARZE
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij