REKLAMA

Olej lniany: właściwości urodowe i zdrowotne

Pozyskiwany z nasion lnu olej to źródło nienasyconych kwasów tłuszczowych oraz witamin. Zbawiennie działa na układ pokarmowy, wspomaga odchudzanie i przyczynia się do obniżenia poziomu złego cholesterolu we krwi. Poza tym ma także wiele właściwości urodowych. Jak go stosować? Odpowiadamy.

olej lniany w karafce fot. shutterstock

Olej lniany właściwości

Olej lniany charakteryzuje się przede wszystkim zawartością nienasyconych kwasów tłuszczowych: alfa-linolenowy (omega-3), linolowy (omega-6), oleinowy (omega-9), arachidonowy, a także kwasów nasyconych, jak kwas mirystynowy, palmitynowy, stearynowy. Spożywanie oleju lnianego, zamiast utwardzonych tłuszczów nasyconych może skutkować obniżeniem poziomu złego cholesterolu we krwi. Dzięki kwasom omega-3, które odpowiadają za pracę mózgu, wspomaga układ nerwowy i chroni przed chorobami, takimi jak Alzheimer czy stwardnienie rozsiane. Wspomaga również trawienie i jest niezbędny w walce z przeziębieniem i stanami zapalnymi – jest źródłem witaminy E i błonnika.

Olej lniany zastosowanie

Zasada numer 1: na oleju lnianym nie smażymy

Wysoka temperatura sprawi, że produkt straci swoje wartości odżywcze – zawarte w nim kwasy tłuszczowe ulegną rozpadowi.

Zasada numer 2: wybieraj świeży produkt

Świeży, czyli taki, który był tłoczony do 3 miesięcy od sprzedaży. Po tym czasie kwasy omega-3 stracą swoje właściwości.

Zasada numer 3: wybieraj olej tłoczony na zimno

Produkty poddane obróbce cieplnej może i wyglądają korzystniej, ale pozbawione są większości składników odżywczych.

Dr Budwig, która była niemieckim biochemikiem, opracowała dietę polegającą na codziennym spożywaniu kwasów omega-3 w połączeniu z twarogiem.  Lekarka stosowała ją nawet u osób z chorobami nowotworowymi. Dieta nie jest potwierdzona naukowo, ale olej lniany dodany do chudego twarogu to z pewnością zastrzyk witaminowy. Olej lniany tłoczony na zimno możesz też stosować jako dodatek do sałatek czy dressingów.

ZOBACZ TEŻ: Na czym smażyć, żeby było zdrowo?

Olej lniany na twarz

Olej lniany ma nie tylko pozytywny wpływ na procesy wewnętrzne w naszym organizmie. Działa zbawiennie także dla skóry i włosów. Jak już wiesz, olej lniany łagodzi stany zapalne organizmu. Tak jest też w przypadku skóry, a dzieje się to za sprawą nienasyconych kwasów tłuszczowych znajdujących się w jego składzie. Z tego powodu powinny po niego sięgać osoby np. o cerze trądzikowej czy problematycznej ze względu na wypryski. Dzięki zawartej w oleju lnianym witaminie E świetnie zapobiega też przesuszaniu się skóry, a także nadaje jej elastyczności, dlatego przez wielu nazywany jest eliksirem młodości.

Jak stosować?

Wystarczy, że nałożysz kilka kropel oleju na twarz i dekolt, a następnie delikatnie je wmasujesz w skórę. Ten etap pielęgnacji wykonuj po dokładnym umyciu twarzy. Osoby o cerze trądzikowej i wrażliwej powinny używać go jako produkt tonizujący. Zanim nałożysz krem do twarzy, przemyj skórę wacikiem z kilkoma kroplami oleju lnianego. Kolejny kosmetyk, który może zostać zastąpiony przez olej lniany to płyn do demakijażu. Na zwilżony wacik nałóż kilka kropel oleju lnianego i zmyj nim resztki makijażu, a następnie umyj dokładnie twarz.

Olej lniany na włosy

Jeżeli Twoje włosy osłabione, łamliwe czy pozbawione są blasku, koniecznie sięgnij po olej lniany. Oprócz stosowania go jako dodatek do produktów spożywczych możesz potraktować go jako naturalny kosmetyk.

Odżywcza maska do włosów: Nanieś na włosy kilka kropel oleju i zwiąż je w warkocz lub kok – pozostaw do wchłonięcia na około 2 godziny (najlepiej stosować kurację na noc, aby olej dobrze się wchłonął). Następnie umyj włosy szamponem.

Serum na zniszczone końcówki: W rozdwojone i suche końcówki wmasuj kroplę oleju po każdym myciu.

Sposób na wypadające włosy: Kilka kropel oleju lnianego wmasuj w skórę głowy i odczekaj 30-40 minut, a następnie umyj włosy. Zabieg wykonuj 2 razy w tygodniu.

REKLAMA

REKLAMA

Olej lniany na odchudzanie

Olej lniany powinien bezwzględnie pojawić się w codziennej diecie osób, które walczą z nadwagą. Pojawić to mało powiedziane. Olej lniany powinien zastąpić wszelkiego rodzaju tłuszcze pochodzenia zwierzęcego i tłuszcze utwardzane. Tylko wtedy mogą pojawić się pozytywne skutki, o których za moment przeczytasz.

Zawarte w oleju lnianym kwasy omega 3 oraz błonnik regulują procesy trawienne, przyspieszają detoksykację organizmu ze zbędnych toksyn i złogów w jelitach. Dodatkowo wspomaga wątrobę i pobudza produkcję kwasów żółciowych, które są emulgatorami ułatwiającymi wchłanianie m.in. cholesterolu, tłuszczów i witamin. Ponadto regularne stosowanie oleju lnianego skutkuje przyspieszeniem spalania tkanki tłuszczowej.

Olej lniany w ciąży

„W diecie kobiety ciężarnej należy szczególnie zadbać o dobre źródła kwasów omega 3. Niezbędne wielonienasycone kwasy tłuszczowe, są ważne nie tylko dla zdrowia mamy, ale przede wszystkim odpowiadają za prawidłową budowę układu nerwowego płodu. Ponadto ciąża to stan, w którym zwiększone jest zapotrzebowanie na kwasy omega 3, dlatego zalecana jest dodatkowa suplementacja kwasami EPA I DHA. Olej lniany jest źródłem kwasów ALA (alfa- linolenowego), który (choć w niewielkim stopniu) to w naszym organizmie konwertuje do tych niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych zalecanych do suplementacji. Zawsze przypominam także moim pacjentkom, aby zwracały uwagę na datę ważności (im świeższy, tym lepiej) i sposób przechowywania (ciemna butelka, w lodówce) tego oleju, lepiej kupić małą pojemność i wypić w miarę szybko, żeby mieć pewność, że olej ten jest zawsze najwyższej jakości” – wyjaśnia mgr Paulina Róg - dietetyk, absolwentka Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego oraz SGGWEkspertka w swojej pracy skupia się głównie na temacie odżywiania kobiet w ciąży i w czasie karmienia piersią, a także pomaga przyszłym mamom w zdrowym przygotowaniu do ciąży oraz powrocie do formy po porodzie.

Olej lniany przeciwwskazania

Jeżeli przyjmujesz leki na obniżenie cholesterolu czy cukru we krwi lub rozrzedzające krew, skonsultuj się z lekarzem przed włączeniem oleju lnianego do swojej diety.

Olej lniany dawkowanie

Dzienna dawka oleju lnianego powinna być dostosowana indywidualnie, w zależności od zapotrzebowania organizmu danej osoby. Zwykle jest to jedna łyżka stołowa, a w niektórych przypadkach nawet 6. „Okazuje się, że nawet tak niewielkie dawki, jak 5 ml (łyżeczka od herbaty)dziennie mogą wpłynąć na poprawę parametrów lipidowych i działać profilaktycznie w przypadku chorób sercowo-naczyniowych” – mówi ekspertka.

Olej lniany na czczo

Zdania na temat pory przyjmowania oleju lnianego są podzielone. Zwolennicy picia oleju lnianego na czczo uważają, że spożywany na pusty żołądek lepiej się wchłania i dostarcza organizmowi niezbędnych kwasów tłuszczowych. „Jeśli, ktoś lubi i dobrze się czuje przyjmując olej lniany na czczo, to nie mam nic przeciwko. Tak naprawę pora dnia i czy jest on przyjmowany podczas jedzenia czy okołoposiłkowo, nie ma większego znaczenia. Najważniejsze, jest to, że jeśli dieta jest niedoborowa w nienasycone kwasy tłuszczowe, to warto ją o nie wzbogacić, a olej lniany jako ich źródło jest bardzo dobrym pomysłem w zdecydowanej większości przypadków” – tłumaczy mgr Róg.

Olej lniany opinia eksperta

„Siemie lniane i olej z niego tłoczony nie bez powodów nazywany jest polskim złotem w kategorii żywności. Spożywany na zimno może wnieść wiele dobrego do naszego zdrowia. Z mojego doświadczenia wynika, że w diecie większości moich podopiecznych brakuje kwasów omega 3. Olej lniany z racji wysokiej zawartości kwasu alfa-linolenowego z rodziny omega 3, może być jednym ze źródeł tych kwasów tłuszczowych. Dlatego jest on na liście produktów, które zalecam moim pacjentom” – mgr Paulina Róg.

ZOBACZ TEŻ: Olej kokosowy - superfood czy superściema?

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA