Nocne marki umierają wcześniej

Ludzie zaliczający się do tzw. sów, a więc ci, którzy kładą się późno I nie cierpią porannego wstawania, są narażeni na przedwczesną śmierć bardziej niż skowronki ­– wynika z badań uczonych z Northwestern University i University of Surrey w Wielkiej Brytanii.

Nocne marki Shutterstock.com

Badanie, w którym przeanalizowano dane prawie 500 000 uczestników badania UK Biobank, wykazało, że ryzyko przedwczesnej śmierci u nocnych marków jest o 10% większe niż u rannych ptaszków.

Około 10% uczestników badania to były właśnie nocne marki. Prof. Kristen Knutson, neurolożka z Northwestern University Feinberg School of Medicine I główna autorka badania przestrzega, że „Nocne marki próbujące dostosować się do świata urządzonego przez skowronki, są narażone na problemy zdrowotne”. Poprzednie badania tych dwóch grup ludzi koncentrowały się na różnicach w tempie metabolizmu i chorobach układu krążenia. Tym razem uczeni postanowili skupić się wyłącznie na ryzyku zgonu.

Wyniki badania zostały opublikowane w piśmie Chronobiology International.

REKLAMA

SPRAWDŹ TEŻ: Sowa czy skowronek - który typ ma lepiej?

Dopasować świat do chronotypu

„To odkrycie ma poważne konsekwencje dla zdrowia publicznego I nie można go zlekceważyć” – mówi prof. Malcolm von Schantz, chronobiolog z University of Surrey. „Powinniśmy rozważyć, czy osoby lepiej czujące się wieczorem nie powinny mieć przesuniętych godzin pracy na późniejsze. Jeśli tylko byłoby to do zrobienia, zaczynałyby I kończyły pracę później.  Musimy też dokładniej zbadać, w jaki sposób można pomóc „sowom” w utrzymywaniu rytmu zgodnego ze słońcem”.

Takie niedopasowanie wewnętrznego zegara do warunków zewnętrznych wywołuje stres: jedzenie nie w porę, brak ruchu, brak snu, przewracanie się z boku na bok pół nocy, nadużywanie alkoholu, narkotyki… To wszystko może być właśnie efektem braku synchronizacji zegara biologicznego i obowiązującego czasu w danym społeczeństwie. „Jest bardzo dużo niezdrowych zachowań związanych z siedzeniem do późna w samotności” – mówi prof. Knutson.

ZOBACZ TEŻ: Czy skowronki są skuteczniejsze w życiu?

Jak wyjść z impasu?

Idealnie byłoby, gdyby pracodawcy umożliwili dopasowywanie godzin pracy do chronotypu. Dal mniej więcej 10% ludzi wstawanie na 8 rano jest podobną katorgą, jak dla 90% utrzymanie skupienia o 2 w nocy. Najwyższy czas również zrezygnować ze zmian czasu na letni i zimowy. Wiele badań wykazało, że nocne marki znoszą te zmiany znacznie gorzej niż większość. Dzięki badaniom na Northwestern University może uda się też ustalić ostatecznie, jakie są naprawdę skuteczne sposoby przestawienia się z trybu nocnego na poranny, bo w tej chwili wyniki nie są konkluzywne.


Źródło:
https://news.northwestern.edu/stories/2018/april/night-owls-have-higher-risk-of-dying-sooner/

Zobacz również:
Powroty do ćwiczeń są równie trudne, co powroty do pracy po wakacjach życia. Spokojnie, nie będziemy Cię namawiać, żebyś na urlop zabrała ze sobą robotę, ale trening już tak. Wrócisz pełna energii i w formie lepszej niż kiedykolwiek.
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA