Nie choruj jesienią – sposoby na wzmocnienie odporności

Chociaż bardzo lubimy jesień, mogłybyśmy obyć się bez tradycyjnych dla tego sezonu katarów i infekcji. Żeby ustrzec się jesiennego przeziębienia, nie wystarczy jednak ciepła czapka i szalik. By nie chorować, już teraz warto zadbać o organizm i wzmocnić swoją odporność. 

jesień fot. Shutterstock.com

Na budowanie odporności ma wpływ wiele aspektów życia, chociaż szczególne znaczenie ma właściwa dieta. To za jej pomocą odżywiamy organizm, dostarczając mu wszystkich niezbędnych składników. Jesienią szczególnie pamiętajmy o wprowadzeniu do swojego menu produktów bogatych w witaminy i związki wspomagające zwalczanie wirusów. Wiele z nich na pewno masz już w swojej lodówce lub domowych zapasach.

REKLAMA

Co jeść, by nie chorować?

Zapewne każdy słyszał o sposobach na budowanie odporności, które stosowały jeszcze nasze babcie. Nie bez powodu – wiele z nich niezawodnie sprawdza się od lat. Domowy syrop z cebuli czy mleko z dodatkiem czosnku i miodu to ponadczasowe metody na wsparcie organizmu. W niektórych przypadkach mogą one zadziałać lepiej niż naładowane cukrem syropy dostępne w aptekach. Babcie w swoich opowieściach wspominają też o kiszonkach – znakomite dla równowagi flory jelitowej i bogate w witaminę C, pomagają organizmowi zwalczać infekcje.

 „Mleko to doskonałe źródło witaminy A, która utrzymuje błony śluzowe w dobrej kondycji. Czosnek słynie natomiast z właściwości antyseptycznych – z powodzeniem zabija wszelkie wirusy. Jeżeli do mleka z czosnkiem dodamy miodu, jego działanie bakteriobójcze będzie jeszcze skuteczniejsze. Domowy syrop z cebuli zawiera natomiast duże ilości witaminy C, a ta wzmacnia umiejętność organizmu do obrony przez chorobą  – mówi Luiza Wilczewska, dietetyk kliniczny współpracujący ze sklepem internetowym Bee.pl. – Z kolei kiszonki, dzięki swoim właściwościom probiotycznym, chronią organizm przed zakażeniami w trudnym, jesienno-zimowym okresie, ale warto regularnie spożywać je przez cały rok. Świetne działanie posiada też propolis – to naturalny antybiotyk, który łagodzi stany zapalne” – dodaje dietetyk.

Mniej znane składniki wzmacniające odporność

Oprócz doskonale znanych składników, na rynku dostępne są również mniej popularne produkty, które swoim działaniem nie ustępują tradycyjnym metodom wsparcia odporności. Do produktów o takich właściwościach należy pyłek pszczeli – wykazuje silne działanie antybiotyczne i szybko zwalcza bakterie. Do skarbów natury, które w okresie jesiennym są nieocenione dla organizmu, warto zaliczyć także o ashwagandę. Stymuluje ona układ immunologiczny, dzięki czemu jest on mniej podatny na różnego rodzaju infekcje.

Mało mówi się o zaletach rokitnika zwyczajnego, a ta roślina to cenne źródło witaminy C wspomagającej układ odpornościowy. Innym takim składnikiem jest aloes. Chociaż o jego zastosowaniu w kosmetyce często wspominamy to w formie do picia nadal pozostaje dla wielu zagadką. Niesłusznie, bo codzienne spożywanie żelu aloesowego, oczywiście przeznaczonego do celów spożywczych, pobudza komórki odpowiedzialne za eliminowanie z naszego organizmu chorobotwórczych drobnoustrojów – tłumaczy Luiza Wilczewska. – Egzotycznie brzmiący astragalus, znany w Polsce jako traganek, to niepozorna roślina, o której trudno nie wspomnieć przy temacie jesiennych infekcji. Działa przeciwwirusowo, więc dzięki suplementacji tego ziela możemy zapobiec różnorodnym atakującym nas chorobom” – mówi ekspert.

Ruch poprawia odporność

Właściwa, odżywcza dieta wzbogacona suplementami to bardzo skuteczny sposób na zapobieganie jesiennym przeziębieniom. Nieoceniona jest także regularna aktywność fizyczna, która oprócz pobudzenia ciała i przygotowania go do codziennych wyzwań, wspomaga pracę układu odpornościowego. Istnieje bardzo wiele sportów, które można uprawiać jesienią, takich jak nordic walking, jazda na rowerze czy po prostu energiczne spacery. Każdy z pewnością znajdzie coś dla siebie. W zimne, deszczowe dni sprawdzi się nawet spokojna joga i rozciąganie podczas oglądania ulubionego serialu. Kluczowe jest też ograniczenie stresu, który destrukcyjnie wpływa na organizm i spowalnia jego regenerację. Zmniejszenie czasu spędzonego w mediach społecznościowych i zacieśnienie realnych kontaktów mogą pomóc. Warto także pamiętać, że będziemy stresować się mniej, jeśli zadbamy o odpowiednią ilość snu. W okresie jesiennym powinniśmy przesypiać minimum 7 godzin, jeśli chcemy, aby nasze ciało zachowało odporność na wirusy, ale także na stres i ponurą aurę.

Dbanie o organizm i jego odporność powinno być całorocznym działaniem, jednak szczególnie jesienią nie dajmy się infekcjom i chorobom. Zbilansowana dieta bogata w witaminy i minerały, właściwa suplementacja, regularna dawka ruchu i snu to przepis na zdrowie i świetny nastrój.

Zobacz również:
Samsung Galaxy Watch3 to więcej niż zegarek sportowy. Urządzenie nie tylko oferuje ogrom funkcji przydatnych dla aktywnych dziewczyn, dzięki którym możesz zadbać o swoje zdrowie i poprawić swoją kondycję, ale dodatkowo wyposażono go w wiele udogodnień typowych dla nowoczesnego smartwatcha. A najlepsze, że dzięki swojemu klasycznemu designowi pasuje i do legginsów, i do sukienki. Jak sprawdził się u mnie podczas dwutygodniowego testu?
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ

REKLAMA

REKLAMA