REKLAMA

Najczęstsze niedobory witamin i minerałów u kobiet [WH News]

Deficyty niektórych witamin i minerałów długo nie dają wyraźnych objawów, ale z czasem mogą powodować poważne dolegliwości. 

| Data aktualizacji: 2020-06-24
Getty Images

Przyczyną niedoborów najczęściej jest monotonna dieta, ale czasami również zbyt intensywne treningi, praca zmianowa, unikanie słońca, nadmierne spożywanie alkoholu lub innych używek, albo po prostu pech, czyli predyspozycje genetyczne. Zobacz, jakie niedobory występują najczęściej i co najczęściej jest ich przyczyną.

Niedobór żelaza

Może dotyczyć nawet 30% kobiet w czasie miesiączki. Bogate źródła: wieprzowina, sardynki. Wegetarianie powinni uzupełniać żelazo suplementami, gdyż łatwo przyswajalne żelazo hemowe jest tylko w produktach pochodzenia zwierzęcego. Jednym z objawów wskazujących na niedobory żelaza może być też wypadanie włosów.

Deficyt witaminy D

Według szacunków nawet 90% Polaków może mieć niedobór witaminy  D. Jedyne jej źródło to słońce w dawce około 30 min dziennie lub suplementy. Najczęstsze objawy niedoboru witaminy D to zmęczenie, rozdrażnienie, zwiększona wrażliwość na ból, a w przypadkach ciężkich niedoborów, podatność na złamania. O przyczyna i skutkach niedoboru witaminy D napisałyśmy duży artykuł w 2019 roku. Polecamy. 

Niedobór witaminy B12

Badania wykazały, że nawet 90% wegetarian i wegan może cierpieć na deficyt tej niezbędnej dla układu nerwowego witaminy. Najbogatsze źródła witamin z grupy B: wątroba, wołowina, jajka i nabiał. 

ZOBACZ TEŻ: Co się dzieje, gdy brakuje Ci witaminy B12.

A przy okazji...

Skoro już tu jesteś, zobacz kilka innych doniesień ze świata nauki

Uśmiech działa cuda

W pracy musisz się uśmiechać? Spróbuj uśmiechać się szczerze, a z każdym dniem będzie Ci coraz łatwiej. Uczeni z University of Arizona ustalili, że uśmiechnięci częściej otrzymują pomoc, szybciej osiągają swoje cele i są mniej podatni na wyczerpanie mentalne. Keep smiling!

Sposób na schudnięcie - notatki i upór

Badania na prawie 5000 osób stosujących różne metody odchudzania wykazały, że najskuteczniejszym sposobem na zrzucenie 3 kg było prowadzenie notatek i upór. Najskuteczniej na dłuższą metę poradzili sobie bowiem ci, którzy zapisywali codziennie, co i ile zjedli, skrupulatnie ważyli wszystko, co jedli, i nie rezygnowali z wysiłków, nawet gdy waga wahnęła się chwilowo w niewłaściwą stronę. Niby nic odkrywczego, ale co innego mieć przekonanie, a co innego dowody.

Regeneracja skóry w czasie snu, czyli śpij i piękniej

Jak donosi pismo „Nature Cell Biology”, podczas snu tworzy się pewien rodzaj kolagenu, o którym dotychczas sądzono, że zanika po 17. roku życia. Godzinka więcej snu jest tańsza niż wizyta w klinice urody. I całkowicie bezbolesna.

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ

REKLAMA

REKLAMA