[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
5.0

Mięśnie dna miednicy - co je osłabia?

O dziwo, nie tylko wieczory na kanapie przed telewizorem.

1. Treningi kardio

To zaskakujące, ale ćwiczenia aerobowe mogą mieć niekorzystny wpływ na MDM. Przeprowadzone w 2016 roku w USA badanie wykazało, że wysiłkowe nietrzymanie moczu do- tyka aż 37% triathlonistek i podobny odsetek występuje u biegaczek. Pod wpływem wielokrotnych wstrząsów (każdy krok to zderzenie z ziemią) mięśnie ulegają rozluźnieniu. Silnie działająca podczas wysiłku tłocznia brzuszna zwiększa też ciśnienie w ja- mie brzusznej, wywierając dodatkowy nacisk na mięśnie dna miednicy.

2. Przewlekły kaszel

Gdy kaszlesz, napina się Twoja przepona oraz mięśnie brzucha i klatki piersiowej. Takie gwał- towne spięcia powodują gwałtowny wzrost ciśnienia w jamie brzusznej. Ciśnienie wypycha powietrze z płuc przez usta, ale działa też w drugą stronę – to dlatego tak boisz się kaszlnąć, gdy masz biegunkę. Jeśli mięśnie dna miednicy są słabe, pod- czas gwałtownego ataku kaszlu może Ci się zdarzyć, że wyciśniesz z siebie parę kropli moczu.

3. Ciąża i poród

Gdy jesteś w ciąży, dzidziuś w gruncie rzeczy siedzi lub leży sobie na mięśniach dna miednicy. Praktycznie cały jego ciężar – plus ciężar powiększonej macicy, wód pło- dowych i łożyska – wywierają nacisk na dno miednicy. „Poród przez tzw. cesarskie cięcie częściowo chroni dno miednicy – mówi dr Dudley Robinson, ginekolog z King’s College Hospital w Londynie. – Im starsza jest kobieta, (z wiekiem mięśnie łatwiej pękają) i im trudniejszy poród (np. poród kleszczowy), tym większe ryzyko nie tylko osłabiania, ale i trwałego uszko- dzenia mięśni dna miednicy”.

REKLAMA

REKLAMA

4. Trening siłowy

Nie, żebyśmy Cię zniechęcały do dźwigania, ale trening siłowy nie pomaga za bardzo mięśniom dna miednicy. „Dźwiga- nie ciężarów jest dla dna miednicy wyzwaniem – ostrzega dr Robinson. – Praktycznie rzecz biorąc, podniesie- nie czegokolwiek, co waży więcej niż 5 kilogramów, może już mieć wpływ na MDM”. No pięknie. Czy to znaczy, że masz zrezygnować z siłowni? Nic z tych rzeczy. Musisz tylko podczas ćwiczeń zwracać uwagę na dno miednicy. Przykład? Gdy coś dźwigasz, nie wstrzymuj oddechu – w ten sposób zmniejszysz ciśnienie. Zamiast wstrzymywać oddech, napnij mięśnie dna miednicy – w ten sposób je wzmocnisz.

5. Zaparcia

Częste problemy z wypróżnianiem są czynnikiem ryzyka osłabienia mięśni dna miednicy, bo próba wyciskania zaległości na siłę również osłabia MDM. Co więcej, takie wyciskanie może być też przyczyną hemoroi- dów, więc powodów, żeby się zaparć pozbyć, nie brakuje. Na dłuższą metę zazwyczaj pomaga zwiększenie błonnika w diecie i picie więcej wody. Tabletki i ziółka traktuj raczej jako wyjście awaryjne.

6. Upływ czasu

Jak wszystkie inne mięśnie, również i te z dna miednicy słabną z wiekiem, między inny- mi dlatego, że zmniejsza się ilość kola- genu. Spadek poziomu estrogenów w miarę zbliżania się do menopauzy sprawia, że nietrzymanie moczu staje się coraz częstsze. Dobra wiadomość jest taka, że możesz ten proces spowolnić. Jak? No cóż. Sorry za przy- nudzanie, ale zdrowa dieta i regularny trening naprawdę czynią cuda.

7. Nadwaga

Dźwiganie nadbagażu zwiększa obciążenie dna miednicy – w rezultacie mięśnie ulegają osłabieniu, co z kolei może powodować proble- my z trzymaniem moczu. „Zrzucenie nadwagi jest bardzo istotne, bo nie dość, że zmniejsza ryzyko nietrzymania moczu, to na dodatek potrafi odwrócić już istniejące osłabienie tych mięśni i związane z tym niedogodności” – mówi dr Robinson. Oczywiście nie ma gwarancji, że zrzucenie wagi zapewni całkowitą szczelność, ale na pewno zmniejszy obciążenie. Jednak z tym zrzucaniem też trzeba uważać, bo jeśli poziom tkanki tłuszczowej spadnie grubo poni- żej normy, grozi Ci tzw. hipoestrogenizm, czyli niedobór estrogenów, co grozi zatrzymaniem miesiączki. A to również niedobrze, ponieważ – jak dodaje dr Robinson: „w całym obszarze dna miednicy znajdują się receptory estrogenowe i gdy tego hormonu zaczyna brakować, mięśnie ulegają osłabieniu”. Konsekwenecje już znasz.

ZOBACZ TEŻ: Z iloma facetami spałaś przede mną? [dlaczego faceci o to pytają]

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij