Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.8

Menstruacja a gazy, czyli dlaczego podczas okresu puszczamy bąki?

Cóż, to brzmi trochę niezręcznie, ale trudno znaleźć jakiś bardziej elegancki sposób na opisanie tego zjawiska. Dlatego będziemy mówić wprost: czy zauważyłaś, że podczas miesiączki częściej puszczasz gazy? Jeżeli tak, to uspokajamy, nie jesteś sama. (A jeżeli nie zauważyłaś, to być może zwrócił Twoją uwagę fakt, że w tych dniach ludzie się jakoś od Ciebie odsuwają?).

dlaczego podczas okresu puszczamy gazy fot. shutterstock.com

Nie wszystkie kobiety produkują więcej gazów podczas miesiączki, niemniej zjawisko jest powszechne i można je wytłumaczyć naszą fizjologią. Jeden powód jest hormonalny,  drugi anatomiczny.  Można dołożyć jeszcze trzeci – zwiększony apetyt.

Winne są hormony

Istnieją dwa podstawowe etapy cyklu miesięcznego kobiety. Estrogen jest wiodącym hormonem od początku cyklu do owulacji. Po owulacji główną rolę w sterowaniu cyklem przejmuje progesteron (ta zmiana nie zachodzi u kobiet, które stosują hormonalną antykoncepcję). 

Ten taniec hormonów – estrogenu i progesteronu podczas menstruacji działa nie tylko na nasze emocje. Hormony wpływają również na układ pokarmowy.

W przewodzie pokarmowym znajdują się receptory progesteronu, dlatego w zależności od jego poziomu jelita się rozluźniają, albo kurczą. To dlatego podczas okresu miewamy częściej biegunki, albo odczuwalne sensacje żołądkowe. Z drugiej strony progesteron rozluźnia mięśnie gładkie jelit, dlatego, bywa, że pojawiają się zaparcia oraz produkuje się więcej gazu, co może powodować wzdęcia oraz mniej lub bardziej udane próby wydostania się gazów na wolność.    

Winna jest anatomia

Macica znajduje się w bliskim sąsiedztwie jelit i okrężnicy i dlatego według niektórych specjalistów zwiększone skurcze macicy wywołują reakcję w postaci zwiększonych ruchów jelit. To też może powodować wzdęcia.

Winny jest nasz apetyt

Ponad 40% kobiet miewa podczas okresu nietypowe zachcianki. Wiąże się to ze spadkiem poziomu hormonów dobrego samopoczucia. To dlatego rzucamy się na potrawy, które powodują szybki wzrost poziomu serotoniny w mózgu, czyli  tłuste, słone i słodkie przekąski. To jest taki czas, kiedy chcemy być dla siebie dobre. Starajmy się jednak wybierać przekąski, które zawierają wapń (np. lody, tiramisu). Ten pierwiastek łagodzi  objawy, a przy tym przyśpiesza spalanie tłuszczu. Jedz też potrawy bogate w omega-3. Wystarczą 2 g dziennie, czyli tyle ile znajdziesz w 1 awokado, aby nam ulżyć (przy okazji polecamy 3 proste przepisy z awokado).

A czy zastanawiałaś się kiedyś, dlaczego w czasie okresu pachniesz tam inaczej niż zwykle? Albo: dlaczego na początku okresu krew jest brązowa? Zobacz 10 pytań i odpowiedzi dotyczących miesiączki.

Komentarze

 (1)
ZOBACZ KOMENTARZE
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij