Medytacja Kirtan Kriya – 12 minut dziennie dla mózgu

Praktykują ją adepci jogi kundalini, żołnierze amerykańskiej armii, zalecają neurolodzy badający chorobę Alzheimera. Ta łatwa, krótka medytacja poprawia nastrój, ułatwia kontrolę emocji, poprawia funkcje poznawcze mózgu i spowalnia utratę pamięci.

Medytacja na chorobę Alzheimera Shutterstock.com

Spis treści:

Ostatnio zrobiło się głośno o chorobie Alzheimera z dwóch powodów: pierwszy – wykryto fałszowanie wyników badań nad tą chorobą, drugi – znany aktor Chris Hemsworth podczas kręcenia serialu dokumentalnego o granicach możliwości ludzkiego ciała dowiedział się, że ma wariant genetyczny aż 10 razy zwiększający ryzyko zapadnięcia na tę chorobę. Ryzyko rozwoju choroby Alzheimera zwiększa gen APOE-4. Aktor znany najbardziej z roli Thora, nordyckiego boga piorunów, jest nosicielem aż dwóch kopii tego genu – jedną odziedziczył po matce, a drugą po ojcu. 39-letni Hemsworth jest ojcem trójki dzieci. Po pierwszym szoku i strachu, że niebawem może stracić wszystko co osiągnął, mimo tego że teraz jest w szczytowej formie, postanowił zmienić styl życia na taki, który spowalnia rozwój choroby i zaangażować się w motywowanie innych:

Choroba Alzheimera – przyczyny

Według WHO aż 50 milionów ludzi cierpi na demencję, której przyczyną w 60-70% jest właśnie choroba Alzheimera. Zdiagnozowano ją u 360 tysięcy Polaków. Tzw. alzheimer objawia się zapominaniem, brakiem koncentracji, brakiem orientacji przestrzennej, trudnościami z mówieniem, częstymi zmianami nastroju. Jest związany z odkładaniem się w mózgu patologicznych białek, tzw. złogów beta amyloidowych – jednak wciąż nie wiadomo, czy białka są przyczyną czy skutkiem choroby. Wiadomo za to, że zaburzają funkcjonowanie komórek nerwowych, a następnie prowadzą do ich zanikania.

CIĄGLE ZAPOMINASZ? Czy to roztargnienie, czy choroba?

Choroba Alzheimera jest nieuleczalna, jedyne, co można zrobić, to spowolnić jej rozwój, a rozwija się dosyć długo, bo nawet 20 lat. Co istotne, zaledwie u kilku procent pacjentów można mówić o dziedzicznym podłożu choroby, reszta przypadków jest związana najczęściej z przewlekłym stresem, depresją, otyłością, chronicznym brakiem snu. Dziś już wiadomo, że mózg oczyszcza się z patologicznych białek właśnie podczas snu głębokiego.

ZOBACZ TEŻ: Aluminium szkodzi mózgowi

Choroba Alzheimera – profilaktyka

Naukowcy z Uniwersytetu Missisipi w Jackson przez 30 lat obserwowali 9 tysięcy Amerykanów pochodzenia europejskiego i 2,7 tysięca pochodzenia afrykańskiego. Spośród grupy europejskiej 28% uczestników badania miało wadliwy gen predysponujący do rozwoju choroby. Wyniki badań, które opublikowano niedawno na łamach czasopisma „Neurology”, nie pozostawiają wątpliwości: to, czy w przyszłości zapadniemy na demencję w największej mierze zależy od nas samych. Badacze wyróżnili 7 czynników, które zapobiegają rozwojowi choroby:

  1. Dieta śródziemnomorska lub dieta Dash. To diety bogate w owoce i warzywa, produkty pełnoziarniste i zdrowe tłuszcze, takie jak oliwa z oliwek czy kwasy omega-3 pochodzące z tłustych ryb.
  2. 30 minut ruchu dziennie – to nie musi być rwanie ciężarów na siłowni, wystarczy szybki spacer.
  3. Niski poziom glukozy we krwi – na czczo nie powinien przekraczać 100 mg/dl.
  4. Szczupła sylwetka – otyłość jest jednym z głównych czynników prowadzących do chorób demencyjnych.
  5. Rzucenie palenia – palenie uszkadza naczynia krwionośne, również w mózgu.
  6. Odpowiednie ciśnienie krwi – idealny poziom to 120/80. Wysokie ciśnienie krwi uszkadza naczynia krwionośne i utrudnia transport substancji odżywczych i tlenu do mózgu.
  7. Niski cholesterol – całkowity, według amerykańskich naukowców, nie powinien przekraczać 190 mg/dl, „dobry” cholesterol HDL powinien być wyższy niż 60 mg/dl.

Medytacja Kirtan Krija poprawia sen i pracę mózgu

Oprócz tego musimy zadbać o równowagę psychiczną i duchową, z którą związany jest regularny zdrowy sen. „Journal of Alzheimer’s Disease” poleca krótką i łatwą medytację wywodzącą się z jogi kundalini. To nie trzeba skupiać się na oddechu, czy uświadamiać sobie odrębność części ciała – to medytacja śpiewana, polegająca na powtarzaniu 4 sylab i kolejnym dotykaniu kciuka palcem wskazującym, środkowym, serdecznym i małym. Autorzy publikacji podkreślają, że ta 12-minutowa medytacja poprawia pamięć, funkcje poznawcze mózgu, reguluje emocje i nastrój i w ten sposób przywraca zdrowy sen.

Medytacja Kirtan Krija krok po kroku:

  1. Usiądź „po turecku” na macie lub dywanie, wyprostuj plecy i szyję, zewnętrzne krawędzie dłoni oprzyj na udach.
  2. Powtarzaj dźwięki Saa Taa Naa Maa wyobrażając sobie, że dźwięk wpada do twojej głowy przez jej czubek, a wychodzi przez tzw. trzecie oko umiejscowione na środku czoła.
  3. Z dźwiękami łącz ruchy palców: Na Saa dotykaj kciuki palcami wskazującymi, na Taa – środkowymi, na Naa – serdecznymi, na Maa – małymi.
  4. Przez pierwsze 2 minuty śpiewaj dźwięki na głos.
  5. Przez następne 2 minuty śpiewaj szeptem.
  6. Przez kolejne 4 minuty powtarzaj je w myślach, nie wydając z siebie żadnego głosu.
  7. Przez następne 2 minuty śpiewaj szeptem.
  8. Przez kolejne 2 minuty – na głos.
  9. Na koniec weź głęboki wdech wyciągając ręce nad głowę, po czym powoli wydychaj powietrze opuszczając ręce w dół i kładąc dłonie na udach.

Na początek możesz praktykować medytację Kirtan Kriya z tym filmem: 

Źródło: amerykańska Fundacja Badań i Zapobiegania Chorobie Alzheimera

Badania

https://n.neurology.org/content/99/2/e154

https://www.j-alz.com/content/meditative-practice-and-spiritual-wellbeing-may-preserve-cognitive-function-aging#S.embed_link-K.C-B.1-L.1.zw

REKLAMA