[ X ]

Drogi Użytkowniku,

W związku z tym, że począwszy od dnia 25.05.2018 r. na terenie Polski obowiązują nowe przepisy regulujące kwestie ochrony Państwa danych osobowych, Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), (dalej zwane RODO), Motor-Presse Polska sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu (53-238) przy ul. Ostrowskiego 7, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Wrocławia – Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS: 0000151026, NIP: 8990026326, REGON: 930327847 o kapitale zakładowym w wysokości 2.860.000,00 złotych zachęcamy do zapoznania się ze zaktualizowaną treścią "Polityki prywatności" naszych Serwisów. Znajdują się w niej szczegółowe informacje na temat zasad przetwarzania danych osobowych na naszych stronach internetowych.

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu) z wykorzystaniem domyślnych ustawień przeglądarki internetowej w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Motor-Presse Polska Sp. z o. o oraz naszych Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres zmieniając ustawienia plików cookies w przeglądarce.

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA

REKLAMA

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Masz alergię? Sprawdź jak sobie ulżyć

Już wiesz, że jesteś uczulona na pyłki, że na wiosnę zaczynasz kichać i smarkać. I nawet jakoś nauczyłaś się z tym żyć. My podpowiadamy, jak sobie ulżyć.

alergia alergia

Prawie co drugi z nas ma dodatni wynik testów skórnych na powszechnie występujące alergeny – wynika z badania Epidemiologia Chorób Alergicznych w Polsce. To oznacza, że prawdopodobnie również wiosną i latem masz załzawione oczy, katar i zapchany nos. Najczęściej uczulają roztocza, pyłki traw i brzoza, ale czy wiedziałaś, że za Twoje słabe samopoczucie mogą odpowiadać takie codzienne błahostki, jak prysznic o niewłaściwej porze czy kupiona w warzywniaku marchewka? Nie wiedziałaś? To masz okazję się dowiedzieć.

1. Drinki

Alkohol rozszerza naczynia krwionośne, między innymi te w nosie, więc jeśli już wcześniej śluzówka była opuchnięta, to robi się jeszcze bardziej, i w rezultacie oddycha Ci się jeszcze trudniej. Pod wpływem alkoholu nasila się również stan zapalny – reakcja układu odporności i tak już pobudzonego przez alergen. Jeśli masz akurat atak alergii, unikaj zwłaszcza czerwonego wina i piwa, ponieważ te akurat napoje najczęściej zawierają sporo histaminy – substancji odpowiedzialnej m.in. za świąd.

REKLAMA

Recepta: Jeśli już musisz, ogranicz się do drinków z wódką lub ginem – te alkohole zawierają niewiele histaminy.

2. Warzywa

Chociaż w zasadzie warzywa i owoce są zdrowe, to jednak nie wszystkie są korzystne dla każdego. Niektóre mogą nasilać objawy alergii lub wręcz je prowokować. Na przykład ludzie uczuleni na pyłki traw mogą po zjedzeniu selera, brzoskwiń albo pomidorów odczuwać swędzenie w gardle lub w ustach. Ci, którzy muszą się trzymać z dala od ambrozji, powinni też ostrożnie podchodzić do bananów, melonów i cukinii. Jednym z najczęstszych alergenów jest brzoza – jeśli Ty kichasz wtedy, gdy ona pyli, lepiej nie objadaj się czereśniami i marchewką, bo możesz poczuć szczypanie na języku. Dzieje się tak, ponieważ wspomniane owoce i warzywa zawierają białka na tyle podobne do tych wywołujących alergię, że organizm nie bardzo potrafi je rozróżnić, więc reaguje przesadnie. Na szczęście takie „poboczne” reakcje są zazwyczaj niegroźne: przechodzą po kilku minutach i nie powodują problemów z oddychaniem.

Recepta: Najwięcej substancji przypominających alergeny jest w skórce i tuż pod nią – często wystarczy więc obrać np. pomidora, by móc go zjeść bez żadnych sensacji. Gotowanie też pomaga.

3. Krople do nosa

Dostępne bez recepty krople i spreje do nosa, zawierające ksylometazolinę lub oksymetazolinę, przynoszą niemal natychmiastową ulgę, bo obkurczają naczynia krwionośne i ułatwiają oddychanie. Jednak jeśli używasz ich dłużej niż kilka dni z rzędu, zaczynają działać paradoksalnie – naczynia, które się obkurczały, teraz zaczynają zwiększać objętość i masz uczucie zapchanego nosa. Przeczekaj to i nie ulegaj pokusie ponownego wtryśnięcia kolejnej dawki. W przeciwnym wypadku możesz się uzależnić, a odwyk od ksylometazoliny jest bardzo trudny.

Recepta: Nigdy nie stosuj takich kropli dłużej niż 5 dni. Jeśli katar trwa nadal, kup krople z wody morskiej hipertonicznej – ona „ściągnie” nadmiar płynów ze spulchnionej śluzówki i odetka nos. Jeśli nic nie pomaga, zgłoś się do alergologa, bo może będą potrzebne preparaty sterydowe.

4. Poranny prysznic

Wiemy, trudno znaleźć coś bardziej orzeźwiającego niż poranny prysznic. Ale jeśli masz alergię na pyłki, rozważ inne rozwiązanie. Pamiętaj, że w ciągu dnia drobniutkie pyłki osiadają na Twoich włosach i skórze, zwłaszcza jeśli używasz kosmetyków „klejących”, np. żelu, lakieru lub gumy do włosów. Gdy kładziesz się spać, nie kładziesz się sama, tylko właśnie z tymi wszystkimi pyłkami, które przez całą noc drażnią Cię, utrudniają zaśnięcie i przerywają sen.

Recepta: Prosta jak budowa nocnika – zamiast kąpać się rano, kąp się wieczorem. A jeśli bez porannego prysznica nie masz śmiałości wyjść do pracy, kąp się i rano, i wieczorem. Jeden z tych pryszniców może być błyskawiczny, bez nadmiaru szamponu i żelu.

Zobacz też, jakie są przyczyny uczulenia na kosmetyki i jak im zapobiegać.

5. Szkła kontaktowe

Aż 75% ludzi korzystających z soczewek kontaktowych skarży się na podrażnienie oczu, bardzo przypominające objawy alergii. Nic dziwnego: pyłki, które dostają się do oka, często zostają uwięzione pod soczewkami i drażnią oko znacznie dłużej niż drażniłyby, gdybyś nie miała ich na oczach.

Recepta: Skoro soczewki działają jak pułapka na pyłki, w sezonie pylenia zamień je na zwykłe okulary. W ten sposób nie tylko przestaniesz więzić alergeny, ale zmniejszysz też ich ilość w oczach. Dużo większe od soczewek szkła chronią w pewnym stopniu przed pyłkami nawiewanymi przez wiatr. Jeśli nie cierpisz okularów, przynajmniej zastąp je w sezonie soczewkami jednodniowymi.

ZOBACZ TEŻ: Alergie i nietolerancje pokarmowe - pytania i odpowiedzi.

Komentarze

 (1)
ZOBACZ KOMENTARZE

REKLAMA

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij