Mangan: jak to działa?

Nie masz bladego pojęcia, po co Ci mangan i gdzie go znaleźć? Nie przejmuj się, zaraz Ci to wyjaśnimy. Dzięki nam (i manganowi) będziesz jeszcze mądrzejsza.

Mangan fot.shutterstock.com

Po pierwsze, mangan to nie to samo, co magnez

Ten pierwszy zbiera całą chwałę, a drugi wygląda trochę jak, no cóż... literówka. Rolę magnezu w organizmie znamy wszyscy dość dobrze: wiemy, że poprawia sen, łagodzi nerwice i ma korzystny wpływ na kości. O manganie wiemy znacznie mniej: nie bez kozery jego nazwa pochodzi od greckiego słowa oznaczającego magię. Uczeni dopiero badają jego wpływ na nasze ciało i wciąż nie ma ustalonego ostatecznie zapotrzebowania: zalecenia w różnych krajach znacznie się różnią. Wiemy natomiast, że należy do tzw. pierwiastków śladowych, a więc na pewno nie potrzebujemy go dużo.

REKLAMA

Po co Ci mangan?

„Mangan jest niezbędny do utrzymania w dobrej kondycji kości, tkanki chrzęst- nej i nerwowej. Jest też potrzebny do produkcji czeronych krwinek i insuliny” – wyjaśnia Alex Ruani, dietetyczka z University College London. Jest również niezbędny dla mózgu. Podczas pracy mózg produkuje wiele chemicznych odpadów, w tym wolnych rodników, mangan zaś jest głównym przeciwutleniaczem w mitochondriach – generatorach mocy komórki. Bada- nia uczonych z Johns Hopkins Bloom- berg School of Public Health wykazały, że niski poziom manganu u ciężarnych kobiet zwiększa ryzyko wystąpienia stanu przedrzucawkowego.

Gdzie to można znaleźć?

Bogatym źródłem manganu są orzechy, zwłaszcza laskowe i włoskie. Sporo manganu znajdziesz także w płatkach owsianych z pełnego ziarna i w żytnim chlebie razowym. Przy okazji wszystkie te produkty są też bogate w błonnik, który doskonale reguluje pracę jelit.

SPRAWDŹ: 4 produkty, które warto mieć pod ręką

To w końcu ile go potrzebujesz?

W normach żywienia dla populacji Polski w 2017 roku mangan znalazł się po raz pierwszy: zalecane dzienne spożycie oszacowano na 1,8 mg dla kobiet i 2,3 mg dla mężczyzn. Kobiety w ciąży powinny sobie dostarczać 2 mg, a w czasie laktacji 2,6 mg na dobę. Według wyliczeń uczonych z Instytutu Żywności i Żywienia w Polsce średnie spożycie manganu wynosi 4,7 mg na dobę, więc niedobory zdarzają się bardzo rzadko.

Sprytny organizm

Niezwykle rzadko spotykany nadmiar manganu w organizmie może mieć nieprzyjemne konsekwencje w postaci bólu mięśni, drżenia, problemów z pamięcią i osłabieniem refleksu. Dochodzi do niego jednak zazwyczaj w wyniku wdychania pyłu z manganem albo picia wody zanieczyszczonej tym pierwiastkiem. Trudno i o niedobór, i o nadmiar manganu, bo gdy masz go za dużo, organizm przestaje go wchłaniać, a gdy za mało, przestaje wydalać go z kałem.

Czas na herbatkę

Badanie na King’s College London wykazało, że miłośnicy herbaty dostarczają sobie o 2 mg więcej manganu niż ci, którzy jej unikają. Do rozważenia, gdy będziesz karmić malucha.

ZOBACZ TEŻ: Potas: jak to działa?

Zobacz również:
Cztery kobiety, jeden cel i cała masa wymówek (naprawdę całkiem niezłych). Pewnie by im się nie udało, ale trafiły w ręce trenerki WH, która stworzyła dla nich plan z gwarancją sukcesu. Teraz dzielą się nim z wszystkimi, którzy chcą być fit, ale...
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA