[ X ]

Drogi Użytkowniku,

W związku z tym, że począwszy od dnia 25.05.2018 r. na terenie Polski obowiązują nowe przepisy regulujące kwestie ochrony Państwa danych osobowych, Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), (dalej zwane RODO), Motor-Presse Polska sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu (53-238) przy ul. Ostrowskiego 7, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Wrocławia – Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS: 0000151026, NIP: 8990026326, REGON: 930327847 o kapitale zakładowym w wysokości 2.860.000,00 złotych zachęcamy do zapoznania się ze zaktualizowaną treścią "Polityki prywatności" naszych Serwisów. Znajdują się w niej szczegółowe informacje na temat zasad przetwarzania danych osobowych na naszych stronach internetowych.

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu) z wykorzystaniem domyślnych ustawień przeglądarki internetowej w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Motor-Presse Polska Sp. z o. o oraz naszych Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres zmieniając ustawienia plików cookies w przeglądarce.

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.2

Łyżeczka cukru: co się w niej kryje?

W pewnej komedii badano zawartość cukru w cukrze – my sprawdziliśmy, z czego składa się cukier spożywczy. Okazuje się, że każda łyżeczka zawiera w połowie glukozę, a w połowie fruktozę. Jak te dwie substancje wpływają na Twoje zdrowie?
fot. imstock 2015/shutterstock.com fot. imstock 2015/shutterstock.com

Rozdwojenie cukru

Cukier, którym Ty słodzisz herbatę, a producenci dużą część przetworzonej żywności, składa się w połowie z glukozy, a w połowie z fruktozy. Ta pierwsza jest niezbędna do funkcjonowania mózgu (nie oznacza to, że musisz jeść cukier, bo organizm może wytworzyć ją samodzielnie z glikogenu zawartego w mięśniach czy wątrobie) i używana jako źródło energii.

Inaczej ma się sprawa z drugą, ponieważ nasze ciała metabolizują ją w inny sposób. Ta różnica sprawia, że fruktoza wpływa na zdrowie bardziej negatywnie niż glukoza, co nie znaczy oczywiście, że ta pierwsza jest OK.

Glukoza

Przez jelito cienkie przenika do krwiobiegu, skąd wydzielana przez trzustkę insulina transportuje ją do komórek, w których jest – w miarę potrzeb – zamieniana na energię.

Jeśli glukozy jest za dużo, organizm zamienia ją na tłuszcz, żeby mieć zapas na okres głodu. Problem w tym, że on nie następuje. I tyjesz. To nie wszystko: nadmiar tłuszczu zakłóca funkcjonowanie leptyny – hormonu, dzięki któremu do mózgu dociera sygnał, że masz zapas energii i nie musisz jeść.

Im więcej tłuszczu, tym więcej leptyny, co teoretycznie powinno hamować głód, ale w praktyce okazuje się, że organizm staje się na nią oporny i pojawiają się zaburzenia łaknienia. I tyjesz jeszcze mocniej.

Działanie leptyny dodatkowo zakłóca insulina. A trzustka produkuje ją za każdym razem, kiedy jesz cukier.

Sytuacja z insuliną jest podobna jak z leptyną. Kiedy wydziela się często i w dużych ilościach, z czasem komórki stają się na nią mniej wrażliwe. We krwi krąży wtedy glukoza, z której ciało nie może skorzystać. Takie zakłócenie gospodarki hormonalnej nazywa się insulinoopornością i prowadzi do cukrzycy, otyłości i chorób serca.

Fruktoza

Jest przyswajana inaczej niż glukoza, którą może wykorzystać każda komórka. Z fruktozą radzi sobie praktycznie tylko wątroba. I to do niej z jelita cienkiego przez krwiobieg wędruje ten cukier.

Tam jest m.in. przekształcany na glikogen, czyli źródło łatwo dostępnej energii, z której korzystasz w czasie wysiłku fizycznego. Wątroba nie jest jednak w stanie zmagazynować dużej ilość glikogenu i gdy jesteś za mało aktywna, by go zużyć, nadmiar fruktozy szybko zaczyna odkładać się w tkance tłuszczowej.

Duże ilości fruktozy mogą też powodować, podobnie jak alkohol, stłuszczenie wątroby. W takim przypadku obrastające ją cząsteczki tłuszczu z czasem upośledzają jej funkcjonowanie.

Fruktoza w nadmiarze ma na koncie również obniżanie poziomu dobrego cholesterolu HDL oraz zwiększanie ilości trójglicerydów, przez co naraża Cię na zwiększone ryzyko chorób serca i udaru. Do tego dochodzi wpływ na wzrost produkcji kwasu moczowego, prowadząc do dny moczanowej oraz nadciśnienia.

To niestety jeszcze nie koniec: fruktoza, chociaż bezpośrednio nie powoduje wyrzutu insuliny, również przyczynia się do powstawania insulinooporności.

A czy zastanawiałaś się, dlaczego czasem dopada Cię przeogromna ochota na coś słodkiego lub dlaczego nie możesz przetrwać nawet jednego dnia bez cukru? Dowiedz się, na czym polega uzależnienie od cukru. A kiedy zdecydujesz się w końcu zerwać z nałogiem, poznaj listę synonimów cukru, by nie dać się oszukać na zakupach i wprowadź nasz plan, który pomoże Ci przestać jeść słodycze i cukier.

Tekst: Michał Gołębiewicz

WH 01/2015

REKLAMA

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij