[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Kurkuma - złoto dla Twojego mózgu

Na pewno nie raz słyszałaś o magicznych właściwościach kuchni Dalekiego Wschodu. Przez lata traktowane na Zachodzie z przymrużeniem oka, dziś coraz częściej są rehabilitowane przez świat nauki. Co zdołaliśmy ustalić na temat kurkumy?

Kurkumina na pamięć Kurkumina poprawia pamięć

Badania uczonych z University of California w Los Angeles (UCLA), wykazały, że kurkuma to coś więcej, niż kolorowy wypełniacz curry. Ta starożytna przyprawa jest nie tylko smaczna i kolorowa. Jest też bardzo korzystna dla mózgu. Z punktu widzenia Twojej pamięci najważniejszym składnikiem kurkumy jest kurkumina (to ona właśnie nadaje przyprawie charakterystyczny żółty kolor. To właśnie ta substancja pomoże Ci zapamiętać listę zakupów, a gdy dopadnie Cię przedwiosenny spadek nastroju, również wydobyć się z dołka.

Eksperyment

W ramach badania wpływu kurkuminy na mózg, naukowcy przeprowadzili eksperyment na grupie 40 dorosłych w wieku 50-84 lat, z których każdy miał umiarkowane problemy z pamięcią. Dodatkowo 30 z nich zostało poddanych skanowaniu mózgu, które wykazało u niektórych obecność szkodliwych białek beta amyloid i tau To właśnie te białka są odpowiedzialne za chorobę Alzheimera. Uczestnicy badania zostali podzieleni na dwie grupy: pierwsza miała spożywać 90 miligramów kurkuminy 2 razy dziennie przez 18 miesięcy, drugiej aplikowano w tym samym czasie placebo. Efekt?

REKLAMA

Grupa otrzymująca kurkuminę poradziła sobie z testami pamięciowymi o 28% lepiej, niż za pierwszym razem! Naukowcy nie zdołali wprawdzie dokładnie opisać mechanizmu takiego działania kurkuminy, ale ponowne badania mózgu wykazały spadek poziomu tych białek w obszarach mózgu odpowiedzialnych za pamięć i emocje.

„Kurkumina jest przeciwutleniaczem, który zmniejsza stany zapalne w mózgu” - mówi dr Gary W. Small, dyrektor UCLA Longevity Center - „Takie stany zapalne, gdy są silne lub przewlekłe, mogą prowadzić do depresji, a nawet osłabienia funkcji poznawczych” - dodaje lekarz.

Jedzenie to za mało

Sęk w tym, że w kurkumie, czyli przyprawie, znajduje się jedynie... 5% kurkuminy - czyli trochę za mało, żebyś mogła odczuć spektakularne korzyści. Oczywiście curry nie zaszkodzi - istnieją badania potwierdzające pozytywny wpływ regularnego spożywania curry na pamięć. To zresztą nie musi być koniecznie curry – dodawaj kurkumę do różnych potraw regularnie, a na pewno nie pożałujesz. Żeby jednak zauważyć jej korzystny wpływ na pamięć musiałabyś uwielbiać kuchnię indyjską i mieć w hurtowni zniżki na kurkumę. Ilości kurkuminy w diecie są bowiem na tyle małe, że można liczyć co najwyżej na działanie profilaktyczne, nie lecznicze.

Jeśli już dziś masz problemy z pamięcią, zacznij od uregulowania snu – niedosypianie to (nie licząc nadmiaru alkoholu) jedna z najczęstszych przyczyn zapominania. Ale jeśli wysypiasz się, nie nadużywasz alkoholu i mimo to wciąż o czymś zapominasz, możesz sięgnąć po kurkuminę w suplementach. Jeśli zdecydujesz się na suplementację, warto wcześniej spytać o opinię lekarza, który Cię zna i ma dostęp do Twojej karty zdrowia. Pokaż mu opakowanie i zapytaj, czy proponowane dawki dzienne są dla Ciebie odpowiednie.

Komentarze

 (1)
ZOBACZ KOMENTARZE
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij