Jedz za młodu więcej warzyw, a wzmocnisz serce

Amerykańscy uczeni po zakończeniu trwającego ponad 30 lat badania grupy prawie 5000 osób ustalili, że jeśli za młodu jesz więcej warzyw i owoców, po latach Twoje serce jest silniejsze. 

Warzywa dla serca Shutterstock.com

Jak donosi pismo Journal of the American Heart Association dieta, w której dominują produkty roślinne ma korzystny wpływ na działanie układu krążenia przez wiele lat. Wskazują na to wyniki badania, które było prowadzone w latach 1987-2016.

REKLAMA

Na początku badania uczeni zaprosili prawie 5000 osób (z czego 54% stanowiły kobiety), które w momencie przystąpienia do badania nie miały żadnych problemów z sercem. Następnie w ciągu kolejnych 30 lat uczestnicy byli ośmiokrotnie badani w gabinetach lekarskich. Między innymi padały też pytania o to, co jedzą, ile jedzą etc. Ochotnicy nie byli informowani o tym, czego dotyczy badanie, więc uczeni mogli zebrać surowe wiarygodne dane. Gdyby powiedzieli badanym, że sprawdzają wpływ diety na układ krążenia, wyniki mogłyby zostać zaburzone - część z badanych mogłaby zmienić dietę, część mogłaby starać się wypaść lepiej.

Trzy rodzaje produktów

Następnie uczeni podzielili produkty spożywcze na trzy grupy, zgodnie z tzw. A Priori Diet Quality Score (APDQS). Grupa najwyżej punktowana to jedzenie korzystne dla zdrowia. W niej znalazły się m.in owoce, warzywa, rośliny strączkowe, orzechy i produkty pełnoziarniste. Do grupy produktów szkodliwych, najniżej punktowanej, trafiły smażone ziemniaki (w tym frytki), tłuste czerwone mięso, słone przekąski, wędliny i napoje gazowane. Ostatnią grupą były produkty neutralne, które ani nie zaniżały, ani nie zawyżały wyników. W tej grupie produktów znalazły się m.in. ziemniaki, przetwory zbożowe, chude mięso i skorupiaki. O tym , które produkty trafiły do jakiej grupy decydowało to, jaki wpływ mają na choroby układu krążenia. 

ZOBACZ TEŻ: 14 produktów, które trzeba mieć w lodówce

Każdemu z uczestników przypisano jakiś wynik na podstawie tego, jakie były proporcje produktów z powyższych grup w jego diecie. Im bardziej korzystne jedzenie, tym wynik punktowy był wyższy. 

Wyniki

Po porównaniu danych dotyczących diety z incydentami kardiologicznymi i wynikami badań kontrolnych, uczeni wyliczyli, że ci, którzy jedli najwięcej produktów korzystnych mieli aż o 52% niższe ryzyko problemów z sercem, po uwzględnieniu pozostałych czynników ryzyka, takich jak wiek, aktywność fizyczna, rasa, wykształcenie czy obciążenie rodzinne. 

Co więcej, na podstawie wyników z 7. i 20. roku badania udało się wyliczyć, że zmiana diety na lepszą między 25 a 50 rokiem życia, powodowała, że ryzyko chorób serca zmniejszyło się o 61% w porównaniu do tych, którzy z czasem odżywiali się coraz gorzej. 

SPRAWDŹ TEŻ: 7 prostych kroków do mocnego serca

Wniosek z tego badania jest bardzo prosty - nawet jeśli do tej pory jadłaś co popadnie, nie zwracając uwagi na to, co akurat wpadło CI na widelec lub prosto do ręki, zwrócenie większej uwagi na na jakość jedzenia może przynieść Ci ogromne korzyści w przyszłości. Najlepiej zacząć od dziś, ograniczając produkty z grupy szkodliwego jedzenia po kolei, nie wszystkie na raz. 

Ciekawostką jest to, że w badaniu wzięło udział bardzo niewielu wegan, więc wyników nie należy interpretować jako bezwzględnej zachęty do rezygnacji z produktów zwierzęcych. To badanie mówi tylko tyle, że jedzenie większej ilości warzyw, owoców, orzechów i roślin strączkowych może Cię uchronić w przyszłości przed zawałem. Warto spróbować. 

ŹRÓDŁO: American Heart Association

Zobacz również:
Ten trening to świetny wstęp, jeśli chcesz zacząć biegać.
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA