Jak to działa: Cynk

Być może cynk bardziej Ci się kojarzy z tablicą Mendelejewa niż ze zdrowym jedzeniem, ale ten pierwiastek, chociaż jest mikroelementem, ma wielki wpływ na Twoje ciało.

cynk fot. Shutterstock.com

Do czego jest nam potrzebny cynk?

Praktycznie rzecz biorąc, prawie do wszystkiego. „Cynk jest niezbędny do prawidłowego działania ponad 300 enzymów, uczestniczy m.in. w syntezie DNA, białek i w podziale komórek” – wyjaśnia prof. Nicola Lowe, dietetyczka z University of Central Lancashire. Cynk wspiera też odporność, wzrost, poprawia działanie mózgu, zwalcza stany zapalne, przyspiesza gojenie się ran i walczy z wolnymi rodnikami. To tzw. pierwiastek śladowy, więc nie potrzebujesz go dużo, ale musisz dostarczać go sobie regularnie, bo Twoje ciało nie ma „przechowalni” cynku.

REKLAMA

ZOBACZ: Czy tran pomaga na serce? [ekspert odpowiada]

W jaki sposób cynk wspiera odporność?

Badania wykazały, że ssanie pastylek z cynkiem skraca o 33% czas i łagodzi objawy przeziębienia, a inne, że cynk może nawet być alternatywą dla antybiotyków w leczeniu zakażeń układu moczowego. Badanie uczonych z Wayne State University wykazało też, że regularne zażywanie cynku zmniejszało częstość infekcji wirusowych u osób po 50. roku życia, u których niedobory cynku są częstsze niż u ludzi młodych. Cynk stymuluje produkcję białych krwinek i zmniejsza zdolność wirusa do namnażania się. Nawet niewielki niedobór cynku może osłabić odporność.

Czyli na odporność się przyda. A co z pracą mózgu?

Też się przyda. Zwłaszcza w substancji szarej, gdzie poprawia funkcje poznawcze, uczestnicząc w powstawaniu nowych szarych komórek i wspierając neuroplastyczność mózgu (czyli zdolność do uczenia się i zmiany zachowań). Co więcej, są badania, wskazujące, że dołożenie suplementów cynku do terapii lekami przeciwdepresyjnymi zwiększa ich skuteczność i poprawia stan pacjentów.

SPRAWDŹ: Zakwas z buraków - 7 właściwości zdrowotnych i przepis

Wydaje mi się, że widziałam też cynk w składzie kremów

Zgadza się. Cynk jest powszechnie używany w maściach na trądzik, ale jest potrzebny również wtedy, gdy nie masz wyprysków. „Komórki skóry szybko się wymieniają, a cynk uczestniczy w procesach podziału komórkowego, więc pomaga utrzymać skórę w doskonałym stanie – wyjaśnia prof. Lowe. – To właśnie na skórze najszybciej widać niedobory cynku: robi się wówczas spękana wokół ust i oczu”.

To ile mi potrzeba tego cynku?

Zalecane dzienne spożycie cynku dla dorosłej kobiety to około 8 mg. Mężczyźni potrzebują go więcej, bo ok. 11 mg na dobę. Nie przekraczaj nigdy dawki 40 mg, bo za tą granicą cynk może już mieć działanie toksyczne. Gdy jesteś w ciąży lub karmisz piersią, możesz potrzebować nieco więcej cynku – jest szczególnie potrzebny właśnie maluchom, a mniej więcej do 6. miesiąca to Ty jesteś przecież jego głównym dostawcą.

Mogę go dostarczyć z dietą, prawda?

Oczywiście – pod warunkiem że odżywiasz się zdrowo i różnorodnie. Najbogatszym źródłem cynku w pożywieniu są ostrygi i wątroba, sporo jest go też w pestkach dyni. Wegetarianie są bardziej narażeni na niedobory, ponieważ cynk z produktów zwierzęcych wchłania się lepiej niż z roślin. Jeśli Twoja dieta jest mało różnorodna, możesz sięgnąć po suplementy, tylko nie przekraczaj zalecanych dawek.

ZOBACZ TEŻ: Złodzieje energii - dlaczego nie mam mocy?

Zobacz również:
Zamiast liczyć na dietę cud last minute, przejdź 4-tygodniową cud transformację.
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ

REKLAMA

REKLAMA