REKLAMA

Jak przygotować się do ciąży? Porady od ekspertki

Zanim zdecydujesz się na dziecko, zmień nawyki i zrób przegląd całego organizmu. O tym, jak odpowiednio przygotować się do ciąży rozmawiałyśmy z dietetykiem klinicznym Pauliną Róg, autorką serii książek „Mamy Pomysł Na”. 

Shutterstock

Ekspertka - mgr Paulina Róg

Dietetyk, absolwentka Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego oraz SGGW. Prywatnie – mama małego Jasia.

„W swojej pracy skupiam się głównie na temacie odżywiania kobiet w ciąży i w czasie karmienia piersią, a także pomagam przyszłym mamom w zdrowym przygotowaniu do ciąży oraz powrocie do formy po porodzie. 

Jako certyfikowany Promotor Karmienia Piersią aktywnie wspieram kobiety karmiące i cały czas poszerzam aktualną wiedzę o karmieniu naturalnym wśród ciężarnych".

Czym jest przygotowanie do ciąży? 

Przygotowanie do ciąży to czas na zmiany i „przegląd” organizmu. Odpowiednia dieta, aktywność fizyczna i wizyty u specjalistów. A to wszystko po to, aby Twój maluszek miał świetnie przygotowane środowisko, w którym będzie się rozwijał przez kolejnych 9 miesięcy, a  Ty uniknęła powikłań związanych z ciążą. 

ZOBACZ TEŻ: Karmienie piersią - to powinnaś wiedzieć

Przygotowanie do ciąży – krok po kroku

  • Skonsultuj się z internistą, który powinien skierować Cię na badania
  • Odwiedź kilku specjalistów 
  • Znormalizuj masę ciała (w tym celu możesz skontaktować się z dietetykiem, który przygotuje dla Ciebie dietę) 
  • Zmień niezdrowe nawyki i wzbogać codzienną dietę o składniki odżywcze w postaci rekomendowanych suplementów: odpowiednia dawka folianów (minimum 400 mikrogramów), witamina D i kwasy omega 3
  • Pamiętaj o aktywności fizycznej
  • Skończ z nałogami
  • Zamień antykoncepcję hormonalną na inne metody

Badania 

Nasza ekspertka podzieliła się z nami listą badań, które powinnaś wykonać podczas przygotowań do ciąży.  

  • Morfologia z rozmazem
  • Pełen lipidogram (cholesterol całkowity, HDL - „dobry”, LDL – „zły” i TG- trójglicerydy)
  • Glukoza na czczo
  • Insulina na czczo
  • Kwas moczowy
  • Kreatynina
  • Próby wątrobowe – AspAT, AlAT
  • Amylaza
  • Panel tarczycowy – TSH, fT3, fT4
  • Poziom witaminy D – 25(OH)D
  • Poziom kwasu foliowego
  • Poziom witaminy B12
  • Homocysteina
  • Przeciwciała przeciwko toksoplazmozie
  • Badanie flory bakteryjnej 
  • USG dopochwowe
  • Cytologia

O tym, że zdrowie zaczyna się w jelitach, słyszałaś już pewnie nie raz, ale powtórzymy i dodamy, że zdrowe jelita w trakcie ciąży mają ogromne znaczenie. „Nie zawsze lekarze o tym pamiętają, ale ja badanie flory bakteryjnej zalecam moim pacjentkom, ponieważ przed swoją ciążą zrobiłam to samo i jako dietetyk wydawało mi się, że moja dieta jest idealna, natomiast ja też musiałam zastosować probiotykoterapię, którą stosowałam przez całą ciążę i bardzo dobrze się czułam” – mówi dietetyczka. 

Wszystkie powyżej wymienione badania są bardzo ważne. Na ich podstawie lekarz dobierze dla Ciebie odpowiednią suplementację (w razie niedoborów). „Istnieją rekomendacje dla kobiet w wieku rozrodczym, które mówią o przyjmowaniu kwasu foliowego. Ja swoim pacjentkom zalecam preparaty, które zawierają zmetylowane formy kwasu foliowego (w postaci metylofolianów), które są lepiej wykorzystywane przez organizm” – dodaje Paulina Róg. 

REKLAMA

REKLAMA

Specjaliści, z którymi powinnaś się skonsultować 

  • Ginekolog
  • Endokrynolog
  • Dentysta 

Wizyta u dentysty zwykle nie kończy się tylko na tej jednej, ponieważ zwykle okazuje się, że jest więcej do zrobienia, a kolejna wizyta jest dopiero za kilka tygodni. Przed ciążą powinnaś wyleczyć wszystkie zęby, ponieważ „próchnica jest jednym z czynników, które mogą prowadzić do szybszego rozwiązania ciąży” – mówi ekspertka. W ciąży także możesz leczyć zęby, ale zdecydowanie lepiej jest o to zadbać wcześniej, ponieważ stomatolog prawdopodobnie będzie miał obiekcje przed tym czy podać kobiecie w ciąży znieczulenie czy nie.

ZOBACZ TEŻ: Ginekolog: 10 rzeczy, które chce Ci powiedzieć

Znormalizuj masę ciała 

„Odpowiednie przygotowanie do ciąży ma także wpływ na masę urodzeniową dziecka. Jeżeli kobieta jest otyła i nie znormalizuje masy ciała przed ciążą, to pojawia się ryzyko urodzenia większego dziecka, co może mieć negatywny wpływ na jego dalszy rozwój” – wyjaśnia mgr Paulina Róg. 

Dieta

Mamy dla Ciebie kilka wskazówek, które dotyczą diety. Musisz jednak pamiętać, że nie wszystkie produkty uznane za zdrowe będą odpowiadały każdemu – dobór diety powinien być indywidualny. „U niektórych pacjentek (np. z problemami jelitowymi) produkty powszechnie uznawane za zdrowe (kiszonki) mogą nasilać objawy, powodować wzdęcia i inne niepożądane skutki” – mówi Paulina Róg. 

  • Jadłospis powinien być odżywczy, nie wystarczy policzenie kalorii. Dobrej jakości białka, tłuszcze najlepiej nienasycone ze źródeł roślinnych, mięso (nie codziennie, ale z dobrych źródeł), jaja, ryby, produkty jak najmniej przetworzone. „Dla mnie produkt jest przetworzony, jeżeli w składzie zawiera więcej niż trzy składniki” – podkreśla dietetyczka. 
  • Zwiększona ilość warzyw i owoców w diecie – warzywa powinny znaleźć się w każdym posiłku.
  • Odpowiednie nawodnienie – zacznij dzień od szklanki niegazowanej wody z cytryną, pij często.
  • Ogranicz białe pieczywo. Wybieraj pełnoziarniste produkty zbożowe, gruboziarniste kasze (o ile Twój organizm dobrze je toleruje). Zwracaj uwagę na jakość pieczywa „ciemnego”, które łatwo jest podrobić przez dodanie barwników. 
  • Słodycze – najlepiej ogranicz. Nie musisz rezygnować z nich w stu procentach, ale zadbaj o ich jakość. 

Wegetarianki mają szansę na zdrową ciążę pod warunkiem, że będą korzystały z dobrych, nieprzetworzonych źródeł jedzenia. „Bardzo ważna jest odpowiednia suplementacja m.in. witaminy B12, która pochodzi z produktów odzwierzęcych. Dieta wegetariańska może być równie zdrowa w trakcie ciąży, pod warunkiem, że jest dobrze skomponowana” – tłumaczy mgr Róg. 

Aktywność fizyczna

Popraw kondycję i wzmocnij ciało poprzez regularną aktywność fizyczną. Zapewni Ci to szybszy powrót do formy po ciąży. Dobre przygotowanie fizyczne oznacza także łatwiejszy poród. Postaw na sporty ogólnorozwojowe. Jeżeli zdecydujesz się na intensywne treningi, pamiętaj o odpowiednio dobranej do trybu życia diecie. „Chcąc, by nasz układ hormonalny działał prawidłowo, nie możemy zapomnieć o pilnowaniu odpowiedniej ilości tkanki tłuszczowej. W przypadku, gdy jest jej zbyt dużo, grozi nam insulinooporność, zespół policystycznych jajników i leptynooporność. Za mała ilość tkanki tłuszczowej będzie skutkowała zaburzeniami hormonalnymi, które mogą wpłynąć na problemy z zajściem w ciąże” – pisze w swojej książce dietetyczka Róg. 

REKLAMA

Antykoncepcja 

Zdania na temat antykoncepcji są podzielone. „Niektórzy ginekolodzy twierdzą, że nie trzeba dużo wcześniej odstawiać antykoncepcji, natomiast ja ze swojego doświadczenia widzę, że często stosowanie antykoncepcji maskuje pewne zaburzenia hormonalne. Kobieta stosująca antykoncepcje ma regularne miesiączki. Natomiast w momencie, kiedy przestajemy stosować antykoncepcje, wychodzą pewne problemy: nieregularna miesiączka lub jej brak i wiele innych” – tłumaczy ekspertka. Musisz pamiętać, że Twoje ciało potrzebuje regeneracji i czasu, żeby przystosować się do funkcjonowania bez ingerencji dodatkowych hormonów, dlatego warto zacząć wcześniej. 

Kiedy zacząć przygotowania? 

„Im wcześniej, tym lepiej. Kiedy moje pacjentki zadają mi takie pytanie, odpowiadam, że teraz, bo to jest znak, że zaczynają powoli myśleć o ciąży” – mówi Paulina Róg. 

Bez wątpienia najlepiej jest zacząć przygotowania w okresie wiosenno-letnim. To właśnie wtedy jesteśmy bardziej zmotywowane do działania. Duża ilość promieni słonecznych to nie tylko zielone światło dla fanek aktywności na świeżym powietrzu, ale także dużo witaminy D, którą nasz organizm czerpie ze słońca. Ponadto w tym okresie mamy dostęp do większej ilości świeżych owoców i warzyw, co dodatkowo ułatwi Ci wprowadzenie zmian w codziennej diecie. 

„Z fizjologicznego punktu widzenia, przygotowania do ciąży powinny zacząć się najpóźniej trzy miesiące przed konkretnym staraniem się o ciążę, ponieważ przez mniej więcej trzy miesiące dojrzewa komórka w jajnikach” – dodaje mgr Róg.  

Dlaczego warto? 

Przygotowanie do ciąży ma wiele zalet zarówno dla dziecka, jak i dla przyszłej mamy. Podałyśmy Ci już kilka powodów, dla których powinnaś zdecydować się na wczesne przygotowanie do ciąży, ale to nie wszystko. Zacznijmy od tego, że stan zdrowia kobiety przed ciążą ma ogromny wpływ na to, w jaki sposób dziecko będzie się rozwijało. Nasza ekspertka za przykład podaje programowanie żywieniowe, czyli preferencje smakowe u dziecka, które zaczynają się kształtować przed i w trakcie ciąży. „Jeżeli dieta matki przed i podczas ciąży nie będzie zdrowa, to prawdopodobnie dziecko będzie kontynuowało jej złe nawyki, co może skutkować nadwagą, bo jego preferencje żywieniowe będą podobne do tych, które mama miała w ciąży” – wyjaśnia dietetyczka. 

Poprzez odpowiednie przygotowanie do ciąży przyszła mama dba przede wszystkim o swoje zdrowie. Ciąża jest stanem, w którym zapotrzebowanie na wiele składników odżywczych wzrasta, a przy niewystarczającym pokryciu tych potrzeb cierpi głównie organizm matki, bo płód czerpie niezbędne składniki z jej ciała. Zdarzają się również sytuacje, kiedy to niewykryte niedobory w ciele mamy, które powstały jeszcze przed ciążą, nie wystarczają na pokrycie potrzeb płodu, a to jest niebezpieczne dla dziecka. Z tego powodu przyszła mama powinna zadbać o wystarczającą ilość składników odżywczych przez wczesną suplementację i zbilansowaną dietę. Dobrze przygotowany organizm znacznie lepiej radzi sobie podczas ciąży, dlatego możesz uniknąć męczących dolegliwości i powikłań podczas ciąży. „Przede wszystkim chodzi o to, aby okres ciąży był łagodny, bez powikłań. U niektórych kobiet odpowiednie przygotowanie do ciąży skutkuje brakiem dolegliwości, takich jak mdłości czy zgaga. U niektórych, niestety, jest to zakodowane genetycznie i nie da się tego uniknąć” – tłumaczy ekspertka. 

REKLAMA

REKLAMA

Jak przygotować się do ciąży po poronieniach? 

Przygotowania do kolejnej ciąży zacznij od konsultacji z psychologiem (jeżeli nie poradziłaś sobie z utratą pierwszego dziecka). Czasem wystarczy nawet jedna wizyta u specjalisty, który pomoże Ci uporać się z lękiem. Stres nie będzie sprzyjał kolejnej ciąży, dlatego ważna jest zarówno pomoc psychologa, jak i bliskich, dlatego rozmawiaj z nimi o swoich obawach. 

„Należy także zainteresować się tym, co było przyczyną poronienia. Wiele poronień wynika z wad genetycznych, ale to powinien sprawdzić już lekarz” – mówi Paulina Róg. Zacznij od wizyty u ginekologa, który sprawdzi czy Twoje ciało jest gotowe na ponowną ciążę.

Przygotowanie do ciąży po 30. roku życia 

Przygotowanie do ciąży po 20. i 30. roku życia w zasadzie niczym się nie różni. Wiele zależy od naturalnych predyspozycji i trybu życia. Niejedna kobieta po trzydziestce jest w dużo lepszej formie zarówno fizycznej, jak i psychicznej niż dziewczyna świeżo po dwudziestych urodzinach. 

„Z mojego doświadczenia wiem, że kobiety po 30. bardziej skrupulatnie podchodzą do przygotowań. Wiele z nich ma już stabilną pracę i nie ma dodatkowych zmartwień związanych z kwestią finansową, więc w tym przypadku odpada stres, który nie jest mile widziany ani przed, ani w trakcie ciąży” – przypomina dietetyczka. Warto jednak pamiętać o tym, że z wiekiem trudniej jest zajść w ciąże. 

ZOBACZ TEŻ: Jak dbać o siebie, gdy masz 30 lat

Komentarze

 (1)
ZOBACZ KOMENTARZE
REKLAMA