[ X ]

Drogi Użytkowniku,

W związku z tym, że począwszy od dnia 25.05.2018 r. na terenie Polski obowiązują nowe przepisy regulujące kwestie ochrony Państwa danych osobowych, Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), (dalej zwane RODO), Motor-Presse Polska sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu (53-238) przy ul. Ostrowskiego 7, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Wrocławia – Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS: 0000151026, NIP: 8990026326, REGON: 930327847 o kapitale zakładowym w wysokości 2.860.000,00 złotych zachęcamy do zapoznania się ze zaktualizowaną treścią "Polityki prywatności" naszych Serwisów. Znajdują się w niej szczegółowe informacje na temat zasad przetwarzania danych osobowych na naszych stronach internetowych.

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu) z wykorzystaniem domyślnych ustawień przeglądarki internetowej w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Motor-Presse Polska Sp. z o. o oraz naszych Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres zmieniając ustawienia plików cookies w przeglądarce.

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.3

Ile pić wody i inne fakty zdrowotne

Ile wody pić dziennie? Jak często sięgać po filiżankę kawy i owoce? Kiedy jest najlepsza pora na seks, trening siłowy, drzemkę i zakupy? Zebraliśmy dla Ciebie najnowsze doniesienia ze świata nauki, dzięki którym będziesz zdrowsza, piękniejsza i szczęśliwsza.

woda fot. shutterstock.com

4 kawy dziennie

Aż tyle?

Wiele badań wskazuje na to, że wypijanie powyżej 5 kaw dziennie może powodować trwały wzrost ciśnienia, a poziom cholesterolu nawet o 8%. Z drugiej strony istnieje też szereg badań podkreślających prozdrowotne właściwości kawy – m.in. kawa chroni Twoje serce, obniża ryzyko depresji i zachorowania na cukrzycę.

Idealnie

6 kaw dziennie Cię oczywiście nie zabije, ale eksperci są zdania, że idealna dawka to cztery filiżanki na dzień. Wg badania dr Elizabeth Mostofsky z Harvardu, opublikowanego w piśmie „ Circulation”, cztery filiżanki espresso chronią serce w największym stopniu.

Rzadko pijesz kawę w filiżance? Jeśli wolisz tę z sieciowych kawiarni, wypijaj dwie – to mniej więcej taka sama dawka kofeiny. Jeśli masz problemy z cholesterolem, pij kawę filtrowaną – ona podnosi LDL w najmniejszym stopniu.  

Zobacz także, co kryje się w jednej saszetce kawy instant zanim znów po nią sięgniesz.

1,4 litra wody dziennie

Nie za mało?

Jak donosi pismo „Obesity”, woda świetnie sprawdza się w usuwaniu toksyn z organizmu, ułatwianiu trawienia i przyspieszaniu odchudzania. Z eksperymentu uczonych z Loughborough University wynika też, że odwodnienie osłabia także koncentrację podczas jazdy. Kierowcy, którzy pili tylko 25 ml wody na godzinę, popełniali mniej więcej tyle błędów, co ci na lekkim rauszu.

Ale czy przypadkiem nie przesadzamy z tym piciem wody zawsze i wszędzie? „British Journal of Sports Medicine” donosi, że nieustanne popijanie wody grozi tzw. hiponatremią, czyli niedoborem sodu w organizmie, co może prowadzić nawet do śmierci. Co zalecają uczeni? Zdrowy rozsądek, czyli: pij wtedy, gdy chce Ci się pić, a nie wtedy, gdy uważasz, że powinnaś.

Idealnie

Prof. Tom Sanders, dietetyk z King’s College w Londynie, radzi, by trzymać się zaleceń 2 litrów wody dziennie, ale przypomina, że wodę pozyskujemy nie tylko z napojów, więc optymalnie jest wypijać 1,4 litra w postaci płynu. Około 600 ml wody dostarczasz sobie z jedzeniem.  

Poznaj również pozostałe fakty dotyczące zdrowia.

REKLAMA

REKLAMA

jabłko fot. Getty Images

2 owoce dziennie

Tak mało?

Owoce są zdrowe, wiadomo, ale czy wiesz, jak bardzo? Już w dawce 1,5 porcji dziennie zmniejszają ryzyko chorób serca o 40%, a – jak wyliczyli uczeni z Harvardu – dwa owoce tygodniowo mogą ochronić Cię przed cukrzycą. Ale co za dużo, to niekoniecznie zdrowo. Sporo się ostatnio mówi o niekorzystnym wpływie fruktozy, która w dużych dawkach (powyżej 74 g dziennie) zwiększa ryzyko nadciśnienia aż o 77%.

Idealnie

Bez paniki: musiałabyś zjeść 30 pomarańczy albo 1,5 kg jabłek, żeby przekroczyć tę granicę. „Korzyści z jedzenia dwóch porcji owoców dziennie są dużo większe niż potencjalne zagrożenia – mówi prof. Qi Sun z Harvard Medical School. – Unikać trzeba dosładzanych soków i napojów, nie surowych owoców”. Uwaga na te suszone (np. rodzynki, figi, daktyle) – one zawierają dużo fruktozy (w 100 g ok. 30 g tego cukru).  

5 przyjaciół

Tylko tylu?

Nie mówimy o znajomych na FB, tylko o przyjaciołach – ludziach, których znasz bardzo dobrze i z którymi spędzasz czas w realu. Badanie TNS OBOP „Przyjaźń po polsku” wykazało, że Polki mają średnio dwie przyjaciółki (faceci – 3,5). Czy to wystarczy? Niekoniecznie. Badacze z Nottingham University przepytali setki osób i okazało się, że więcej szczęśliwych niż nieszczęśliwych było dopiero w grupie ludzi posiadających 10 i więcej przyjaciół.

Idealnie

Nic na siłę. Zdaniem psychologa ewolucyjnego, dr. Robina Dunbara, optymalną liczbą jest 5. Dowodzą tego inne badania, z których wynika, że po trzydziestce coś się zmienia: im węższe grono przyjaciół, tym szczęśliwsi jesteśmy na starość.

Pięcioro przyjaciół to złoty środek – jest ich sporo, ale nie tak dużo, żebyś nie miała już zupełnie czasu dla siebie. Jeśli masz ich więcej niż pięcioro, grozi Ci sytuacja, że będziesz w nieustannym pogotowiu – każdy przecież będzie miał prawo oczekiwać Twojej pomocy. I w rezultacie nadmiar ich problemów może Cię przybić.  

REKLAMA

fot. Kotin 2014/shutterstock.com fot. Kotin 2014/shutterstock.com

Idealny czas

Mówi się, że na wszystko przyjdzie pora. Teraz będziesz wiedziała, kiedy przychodzi najlepsza na:  

Seks: 7-8 rano. Rano poziom testosteronu u faceta jest najwyższy, więc jest też wówczas najlepszym kochankiem. Oczywiście pod warunkiem, że się obudzi.

Ważne sprawy: od 9 do południa. Jeśli masz do załatwienia coś ważnego, celuj w te godziny. Badania wykazały, że po południu znacznie trudniej jest się skoncentrować.

Drzemkę: 13-14. Olé! Hiszpanie wiedzą, że nic tak nie odświeża, jak drzemka w czasie sjesty. W pracy nie masz gdzie się wyciągnąć? Pozwól sobie na krótki sen przynajmniej w weekend.

Zakupy: 14-16. Zakupy spożywcze rób tuż po lunchu – najedzona kupisz mniej niezdrowych produktów. A ciuchy? Wczesnym popołudniem nie ma kolejek do przymierzalni.

Trening siłowy: 17-18. Aby dźwignąć więcej, ćwicz po południu. Fińscy uczeni wyliczyli, że wczesnym wieczorem nogi są silniejsze niż rano.

Łóżko: 22. Koreańskie badanie na studentach wykazało, że ci, którzy kładli się później, prawie 2,5 raza częściej skarżyli się na zmęczenie i kłopoty z koncentracją w ciągu dnia.  

WH 05/2016

Komentarze

 (2)
ZOBACZ KOMENTARZE

REKLAMA

REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij