Ile kaw można pić dziennie? [News zdrowie]

Newsy do codziennego stosowania. Popij kawą.

Ziarna kawy fot. shutterstock.com

Dawka idealna

Lubisz kawę? Trzymaj się dawki 2-3 kubków dziennie. Jak donosi „European Journal of Preventive Cardiology”, wypijanie takiej ilości kawy zmniejsza ryzyko chorób serca i ryzyko przedwczesnej śmierci z dowolnej przyczyny. Po analizie danych ponad 400 tys. ludzi z brytyjskiej bazy UK Biobank okazało się, że wypijanie do 5 kubków kawy dziennie było korzystne dla zdrowia, jednak obniżenie ryzyka było największe przy dawce 2-3 kubków.

Trening dla mózgu

Jeżeli na starość chcesz być w pełni samodzielna, zacznij już dziś dbać nie tylko o swoje mięśnie, ale też o swój mózg. Badania norweskich uczonych wykazały, że najlepsze sposoby zadbania o formę mózgu to pasja, trening i relacje. Posiadanie w życiu pasji, rozwijanie jej i podejmowanie nowych wyzwań stanowi świetny trening dla mózgu. Trening fizyczny zapewnia mózgowi stałe dostawy dobrze natlenowanej krwi, a bliskie relacje z dużą liczbą osób mają ochronny wpływ na szare komórki.

Dobre towarzystwo

Pismo „Diabetologia” donosi, że samotność zwiększa ryzyko cukrzycy. Ludzie, którzy 20 lat temu na pytanie, jak się czują, odpowiedzieli „bardzo samotna/y”, od tego czasu zapadali na cukrzycę aż dwukrotnie częściej niż ci, którzy nie musieli zmagać się z samotnością.

Wczesna kolacja

Jak donosi pismo „Cell Metabolism”, późne posiłki sprawiają, że silniej odczuwasz głód, odkładasz więcej tłuszczu i zmniejszasz szansę zrzucenia nadmiarowych kilogramów. Dlatego jeśli właśnie zauważyłaś, że z trudem wciskasz się w stare jeansy, nie kupuj jeszcze nowych, tylko zacznij jeść kolacje o godzinę, dwie wcześniej.

Mit: Musisz unikać kawy, gdy masz kłopoty z sercem

Fakt: Ankieta przeprowadzona w 1988 roku wśród lekarzy wykazała, że 3/4 z nich zaleca ograniczenie kofeiny u ludzi z problemami z sercem. Najnowsze badania (patrz obok) wykazały, że takie generalne zalecenie w zasadzie nie miało podstaw. Prof. Peter Kistler z Baker Heart and Diabetes Research Institute jest przeciwnego zdania. Według niego picie kawy powinno być wręcz uznane za element zdrowego trybu życia, a ludzie, gdy dowiedzą się o problemach z sercem, nie powinni porzucać kawy. Jedyną sytuacją, kiedy odstawienie kofeiny ma sens, jest ta, gdy zauważasz, że po kawie czujesz się gorzej.

17%

Uczeni z University of Maryland wyliczyli, że o tyle możesz obniżyć ryzyko zachorowania na cukrzycę typu 2, jeśli będziesz wypijać cztery lub więcej kubków herbaty dziennie. To na wypadek, gdybyś nie lubiła kawy.

ZOBACZ TEŻ: Energia z bakterii [WH News]

REKLAMA