[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA

Hiperlordoza - gdy pośladki odstają aż za mocno

Hiperlordoza to pogłębione wygięcie kręgosłupa w stronę brzucha. Nawet jeśli dziś Ci nie przeszkadza, na starość może zacząć. Jakie są objawy hiperlordozy i jak ją wyleczyć?

Hiperlordoza

Kręgosłup człowieka powinien być prosty jak strzała tylko gdy patrzymy na niego dokładnie z tyłu lub z przodu. Gdy spojrzeć na niego z prawego boku, ma on kształt z grubsza litery S. Nie powinien on jednak być wygięta za bardzo.

Co jest hiperlordoza?

Hiperlordoza to stan pogłębionej naturalnej lordozy, czyli wykrzywienia kręgosłupa w odcinku lędźwiowym do wewnątrz, w kierunku brzucha. Zazwyczaj towarzyszy jej przodopochylenie miednicy. Z zewnątrz wygląda to tak, jakbyś miała wyjątkowo wypukłą pupę i wystający brzuch. Zagięcie kręgosłupa w tym miejscu jest całkowicie naturalne, kłopot w tym, że czasami staje się ono zbyt głębokie i wówczas może powodować bóle w odcinku lędźwiowym. Hiperlordoza może się pojawić w każdym wieku, jednak u dzieci stanowi rzadkość.

ZOBACZ TEŻ: Biodra - zaniedbana część ciała

Hiperlordosis może powodować sztywność dolnego odcinka pleców, zwiększone napięcie mięśni i ból. Jeżeli nie podejmiesz żadnych środków zaradczych, w końcu może doprowadzić do uszkodzenia kręgosłupa i tkanek miękkich w okolicy lędźwiowej.

Prosty test na hiperlordozę

Żeby sprawdzić, czy masz hiperlordozę, możesz wykonać prosty test.

  1. Stań pod ścianą na lekko rozstawionych nogach, tak, żeby Twoje pięty były w odległości mniej więcej 5 cm od ściany.
  2. Oprzyj się o ścianę w taki sposób, żeby głowa, łopatki i pośladki stykały się ze ścianą.
  3. Spróbuj wcisnąć rękę w przerw między ścianą a plecami tuż powyżej pośladków. Jeśli jest tam tyle miejsca, że swobodnie mogłabyś wcisnąć tam dwie ręce, prawdopodobnie masz nadmierną lordozę, czyli właśnie hiperlordozę.

Hiperlordoza - objawy

Najczęstsze objawy hiperlordozy to:

  • nadmiernie wygięty kręgosłup
  • wystające pośladki
  • wysunięty do przodu brzuch, nawet u osób szczupłych
  • rozluźnione mięśnie brzucha i pośladków
  • czasami w wyniku hiperlordozy lędźwiowej pojawiają się również bóle promieniujące do pośladków, w dół uda, bóle brzucha i nasilone dolegliwości podczas miesiączki
  • powtarzające się okresowo bóle w odcinku lędźwiowym. Ból nasila się wówczas podczas ruchu. Ten ostatni objaw może być jednak związany z wieloma innymi problemami, więc ból pleców nie dowodzi jeszcze hiperlordozy.

W większości przypadków hiperlordoza ma łagodny przebieg i nie towarzyszy jej sztywność kręgosłupa. Jeżeli jednak pochylenie się do przodu sprawia Ci trudność, bo kręgosłup nie chce się „odgiąć” w drugą stronę, problem może być wpoażny i koniecznie idź do lekarza.

ZOBACZ TEŻ: Mata z kolcami na ból pleców

Najczęstsze przyczyny hiperlordozy

Zazwyczaj hiperlordoza jest wynikiem wieloletnich zaniedbań w utrzymaniu prawidłowej postawy. Jednak przyczyną nadmiernego wygięcia kręgosłupa mogą też być:

  • otyłość
  • chodzenie w butach na wysokim obcasie
  • urazy kręgosłupa
  • choroby neurologiczne
  • za słabe mięśnie tułowia i pleców

SPRAWDŹ TEŻ: Co się dzieje, gdy chodzisz w szpilkach

REKLAMA

REKLAMA

Hiperlordoza – jakie ćwiczenia pomogą?

W 2018 roku w piśmie  The Journal of Physical Therapy Science ukazało się badanie wpływu konkretnych ćwiczeń na zmniejszenie hiperlordozy. Okazało się, że wykonywanie tych ćwiczeń trzy razy w tygodniu przez 3 miesiące zmniejszyło dolegliwości bólowe, ale nie miało wpływu na zmniejszenie krzywizny kręgosłupa.

Źródło: https://www.jstage.jst.go.jp/article/jpts/30/1/30_jpts-2017-420/_pdf/-char/en

Wśród ćwiczeń stosowanych w badaniu były między innymi:

Brzuszki z ugiętymi nogami

Połóż się na plecach i ugnij nogi w kolanach pod kątem 90 stopni tak, żeby nie odrywać stóp od podłogi. Skrzyżuj ręce na piersiach i unieś tułów tak, żeby ramionami dotknąć ud. Następnie powoli opuść tułów z powrotem na ziemię.

Superman

Połóż się płasko na brzuchu, wyciągnij ręce przed siebie. Następnie unieś jednocześnie ręce, nogi i klatkę piersiową. Wytrzymaj w tej pozycji 2 sekundy, wydychając powietrze. Nabierając oddechu powoli opuść ręce, nogi i klatkę piersiową z powrotem na podłogę.

Deska bokiem

Połóż się na prawym boku, stopy razem. Ugnij rękę w łokciu i oprzyj się na przedramieniu )od łokcia do dłoni).

  • Napnij całe ciało tak, żeby utworzyło linię prostą od głowy aż do stóp.
  • Wytrzymaj w tej pozycji tak długo jak zdołasz, bez opuszczania bioder.
  • Powtórz to samo, tyle że na lewej ręce.

Komentarze

 (1)
ZOBACZ KOMENTARZE
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij