Hiperlordoza - gdy pośladki odstają aż za mocno

Hiperlordoza to pogłębione wygięcie kręgosłupa w stronę brzucha. Nawet jeśli dziś Ci nie przeszkadza, na starość może zacząć. Jakie są objawy hiperlordozy i jak ją wyleczyć?

Hiperlordoza Shutterstock.com

Kręgosłup człowieka powinien być prosty jak strzała tylko gdy patrzymy na niego dokładnie z tyłu lub z przodu. Gdy spojrzeć na niego z prawego boku, ma on kształt z grubsza litery S. Nie powinien on jednak być wygięta za bardzo.

REKLAMA

Co jest hiperlordoza?

Hiperlordoza to stan pogłębionej naturalnej lordozy, czyli wykrzywienia kręgosłupa w odcinku lędźwiowym do wewnątrz, w kierunku brzucha. Zazwyczaj towarzyszy jej przodopochylenie miednicy. Z zewnątrz wygląda to tak, jakbyś miała wyjątkowo wypukłą pupę i wystający brzuch. Zagięcie kręgosłupa w tym miejscu jest całkowicie naturalne, kłopot w tym, że czasami staje się ono zbyt głębokie i wówczas może powodować bóle w odcinku lędźwiowym. Hiperlordoza może się pojawić w każdym wieku, jednak u dzieci stanowi rzadkość.

ZOBACZ TEŻ: Biodra - zaniedbana część ciała

Hiperlordosis może powodować sztywność dolnego odcinka pleców, zwiększone napięcie mięśni i ból. Jeżeli nie podejmiesz żadnych środków zaradczych, w końcu może doprowadzić do uszkodzenia kręgosłupa i tkanek miękkich w okolicy lędźwiowej.

Prosty test na hiperlordozę

Żeby sprawdzić, czy masz hiperlordozę, możesz wykonać prosty test.

  1. Stań pod ścianą na lekko rozstawionych nogach, tak, żeby Twoje pięty były w odległości mniej więcej 5 cm od ściany.
  2. Oprzyj się o ścianę w taki sposób, żeby głowa, łopatki i pośladki stykały się ze ścianą.
  3. Spróbuj wcisnąć rękę w przerw między ścianą a plecami tuż powyżej pośladków. Jeśli jest tam tyle miejsca, że swobodnie mogłabyś wcisnąć tam dwie ręce, prawdopodobnie masz nadmierną lordozę, czyli właśnie hiperlordozę.

Hiperlordoza - objawy

Najczęstsze objawy hiperlordozy to:

  • nadmiernie wygięty kręgosłup
  • wystające pośladki
  • wysunięty do przodu brzuch, nawet u osób szczupłych
  • rozluźnione mięśnie brzucha i pośladków
  • czasami w wyniku hiperlordozy lędźwiowej pojawiają się również bóle promieniujące do pośladków, w dół uda, bóle brzucha i nasilone dolegliwości podczas miesiączki
  • powtarzające się okresowo bóle w odcinku lędźwiowym. Ból nasila się wówczas podczas ruchu. Ten ostatni objaw może być jednak związany z wieloma innymi problemami, więc ból pleców nie dowodzi jeszcze hiperlordozy.

W większości przypadków hiperlordoza ma łagodny przebieg i nie towarzyszy jej sztywność kręgosłupa. Jeżeli jednak pochylenie się do przodu sprawia Ci trudność, bo kręgosłup nie chce się „odgiąć” w drugą stronę, problem może być wpoażny i koniecznie idź do lekarza.

ZOBACZ TEŻ: Mata z kolcami na ból pleców

Najczęstsze przyczyny hiperlordozy

Zazwyczaj hiperlordoza jest wynikiem wieloletnich zaniedbań w utrzymaniu prawidłowej postawy. Jednak przyczyną nadmiernego wygięcia kręgosłupa mogą też być:

  • otyłość
  • chodzenie w butach na wysokim obcasie
  • urazy kręgosłupa
  • choroby neurologiczne
  • za słabe mięśnie tułowia i pleców

SPRAWDŹ TEŻ: Co się dzieje, gdy chodzisz w szpilkach

REKLAMA

REKLAMA

Hiperlordoza – jakie ćwiczenia pomogą?

W 2018 roku w piśmie  The Journal of Physical Therapy Science ukazało się badanie wpływu konkretnych ćwiczeń na zmniejszenie hiperlordozy. Okazało się, że wykonywanie tych ćwiczeń trzy razy w tygodniu przez 3 miesiące zmniejszyło dolegliwości bólowe, ale nie miało wpływu na zmniejszenie krzywizny kręgosłupa.

Źródło: https://www.jstage.jst.go.jp/article/jpts/30/1/30_jpts-2017-420/_pdf/-char/en

Wśród ćwiczeń stosowanych w badaniu były między innymi:

Brzuszki z ugiętymi nogami

Połóż się na plecach i ugnij nogi w kolanach pod kątem 90 stopni tak, żeby nie odrywać stóp od podłogi. Skrzyżuj ręce na piersiach i unieś tułów tak, żeby ramionami dotknąć ud. Następnie powoli opuść tułów z powrotem na ziemię.

Superman

Połóż się płasko na brzuchu, wyciągnij ręce przed siebie. Następnie unieś jednocześnie ręce, nogi i klatkę piersiową. Wytrzymaj w tej pozycji 2 sekundy, wydychając powietrze. Nabierając oddechu powoli opuść ręce, nogi i klatkę piersiową z powrotem na podłogę.

Deska bokiem

Połóż się na prawym boku, stopy razem. Ugnij rękę w łokciu i oprzyj się na przedramieniu )od łokcia do dłoni).

  • Napnij całe ciało tak, żeby utworzyło linię prostą od głowy aż do stóp.
  • Wytrzymaj w tej pozycji tak długo jak zdołasz, bez opuszczania bioder.
  • Powtórz to samo, tyle że na lewej ręce.
Zobacz również:
Powroty do ćwiczeń są równie trudne, co powroty do pracy po wakacjach życia. Spokojnie, nie będziemy Cię namawiać, żebyś na urlop zabrała ze sobą robotę, ale trening już tak. Wrócisz pełna energii i w formie lepszej niż kiedykolwiek.
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA