[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Higiena jamy ustnej: to powinnaś wiedzieć

Niestety, nie wystarczy tylko chcieć, a szczoteczka i pasta to trochę za mało. Do zdrowia jamy ustnej powinnaś podejść holistycznie. Zapytałyśmy dentystki o to, jak styl życia wpływa na stan zębów. Wnioski? Jak zwykle zaskakujące.

fot. GettyImages

To, co kładziesz sobie na talerz, jak często trenujesz i ile godzin przesypiasz, oddziałuje nie tylko na Twoją sylwetkę. „Stan jamy ustnej – w tym zębów – ma wpływ na zdrowie całego organizmu i odwrotnie” – mówi lek. dent. Małgorzata Andrzejewska z Credus Clinic w Poznaniu.

Potwierdzają to liczne badania. Np. uczeni z Harvard School of Public Health w Bostonie wykazali, że osoby borykające się z paradontozą miały w przyszłości aż o 64% wyższe ryzyko zachorowania na raka trzustki.

„Wspomniana już szczoteczka i pasta to podstawa, do której warto dodać aktywny tryb życia i zdrowe odżywianie oraz regularne wizyty u stomatologa” – przekonuje lek. dent. Magdalena Ramska-Cop z kliniki Polidentia w Połańcu. Tyle teorii, czas na konkrety.

Coś na ząb

Nie unikaj chrupiących pokarmów! Omijaj szerokim łukiem tylko te, które zawierają cukier. „Bardzo korzystnie na stan jamy ustnej wpływają np. kalarepa i rzodkiewka” – podpowiada lek. dent. Małgorzata Andrzejewska. Jedz je na surowo, bo oprócz tego, że przyjemnie chrupią, to jednocześnie usuwają płytkę nazębną i tym samym wspomagają walkę z zapaleniem dziąseł i próchnicą. Zawierają też sporą dawkę witaminy C, która bierze udział w syntezie kolagenu: białka odpowiadającego m.in. za mocne zęby i dziąsła.

Nocne zgrzytanie

O tym, że chorujesz na bruksizm (czyli nadmierne zaciskanie zębów), poinformuje Cię... Twój partner, gdy obudzisz go w nocy, zgrzytając zębami. „Przyczyn może być wiele – mówi lek. dent. Małgorzata Andrzejewska. – Bardzo ważnym czynnikiem jest długotrwały stres oraz silne emocje, które organizm próbuje rozładować w trakcie snu”. Ale może to być także wynik źle dopasowanego wypełnienia zębowego lub wad zgryzu. Jeśli podejrzewasz, że ten problem dotyczy też Ciebie, jak najszybciej leć do stomatologa.

Ostre treningi

Nawet jeśli nie ćwiczysz boksu, rozważ zakup ochraniacza na zęby. „To dobry pomysł dla osób lubiących intensywną aktywność, zwłaszcza taką jak sporty walki, gry zespołowe, szybka jazda na rowerze, rolkach czy desce oraz sporty zimowe, gdzie nietrudno o kontuzje” – wyjaśnia lek. dent. Magdalena Ramska-Cop. Gotowe, dopasowujące się do kształtu szczęki ochraniacze kupisz w każdym sklepie sportowym. Możesz też zamówić je w gabinecie stomatologa (będą perfekcyjnie dopasowane i tym samym o wiele wygodniejsze).

Tego nie rób

Jedzenie krówek

Krówki i inne mordoklejki oraz trzymane długo w buzi landrynki i lizaki to dla Twoich zębów koszmar. Aby zmniejszyć ryzyko próchnicy, po jedzeniu umyj zęby lub przynajmniej przepłucz usta wodą.

Domowe wybielanie

Domowej roboty wybielające mieszanki z sody czy soku z cytryny mogą trwale uszkodzić szkliwo – ochronną warstwę zęba. Nie warto!

Czytaj też: Hollywoodzki uśmiech: sposoby na białe i zdrowe zęby

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ

REKLAMA

REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij