HCA - czy kwas hydroksycytrynowy wspomaga odchudzanie?

HCA, czyli kwas hydroksycytrynowy, znany jest przede wszystkim z tego, że pomaga się odchudzać, ale ma także inne zalety.

HCA fot. shutterstock.com

HCA – spis treści

Co to jest HCA?

HCA, czyli kwas hydroksycytrynowy, to aktywny składnik tamaryndowca malabarskiego, znanego szerzej jako garcinia cambogia. Ten przypominający nieco małą dynię owoc występuje w Azji Południowo-Wschodniej oraz w Afryce. Garcinia cambogia ze względu na wyraźny, kwaśny smak stosowana jest od wieków jako przyprawa w kuchni azjatyckiej, jest też wykorzystywana w medycynie w leczeniu problemów trawiennych.

Czy HCA pomaga zrzucić wagę?

Wyniki badań są niejednoznaczne. istnieją takie, według których suplementacja wyciągu z garcinia cambogia pozwoliła uczestnikom eksperymentu zmniejszyć masę ciała w ciągu 2-12 tygodni średnio o 0,88 kg więcej w porównaniu z tymi, którzy zamiast HCA dostawali placebo. Z kolei badanie na Columbia University nie wykazało takiego efektu suplementacji. Prawdopodobnie jest więc tak, że niektórym osobom pomaga pozbyć się nadmiaru tłuszczyku, ale nie gwarantuje sukcesu.

HCA właściwości

Kwas hydroksycytrynowy prawdopodobnie zmniejsza apetyt i spowalnia syntezę kwasów tłuszczowych, co oprócz wspomagania walki z nadwagą ma też całkiem interesujące konsekwencje dla zdrowia. Okazało się, że suplementacja HCA ma pozytywny wpływ na profil lipidowy: zmniejsza ilość złego cholesterolu i trójglicerydów, jednocześnie zwiększając poziom dobrego cholesterolu, a więc ma spory potencjał w zmniejszaniu ryzyka chorób układu krążenia.

Skąd wziąć HCA?

W Polsce kupienie owoców garcinia cambogia jest bardzo trudne. W wyspecjalizowanych sklepach można ewentualnie kupić suszone, dlatego najprostszym sposobem dostarczenia sobie HCA jest sięgnięcie po suplementy. Szukaj takich, w których stosuje się ekstrakty standaryzowane, bo – jak w przypadku każdego suplementu – bardzo istotna jest znajomość dawki substancji aktywnej. Dzięki wyciągom standaryzowanym wiesz dokładnie, ile danej substancji zażywasz.

SPRAWDŹ: Witamina B12 - występowanie, właściwości, skutki niedoboru

Ile HCA potrzeba, by zadziałał?

W badaniach klinicznych stosowano dawki od 900 do 2800 mg HCA dziennie. Odnotowano jednak pojedyncze przypadki uszkodzenia wątroby u ludzi, którzy stosowali duże dawki HCA przez dłuższy czas, więc bezpieczniej będzie trzymać się tej dolnej granicy i po prostu więcej się ruszać. Ruch to najlepszy sposób na odchudzanie – suplementy to tylko dodatek.

HCA – skutki uboczne

Mimo że skutki uboczne przy suplementacji HCA pojawiają się rzadko, warto o nich wspomnieć. Są to między innymi: bóle brzucha, bóle głowy, nudności, wymioty i inne dolegliwości ze strony układu pokarmowego. Warto również skonsultować się z lekarzem przed rozpoczęciem suplementacji, jeśli występują u Ciebie choroby układu pokarmowego lub cukrzyca. Przeciwwskazaniem do przyjmowania HCA jest także ciąża i okres karmienia piersią, co wynika z braku potwierdzonych badaniami danych.

ZOBACZ TEŻ: Pokrzywa indyjska (forskolina) – właściwości, odchudzanie, opinie 

REKLAMA