Glutation – co to jest i jak działa

Glutation to nie witamina, ani minerał, tylko peptyd, o którego znaczeniu będzie się mówiło, a właściwie już mówi się coraz więcej. Zobacz, „z czym to się je”.

glutation fot. Shutterstock.com

Spis treści

 

 

Glutation – czy to białko?

Z grubsza rzecz biorąc – tak. A dokładniej tripeptyd, bo składa się z trzech aminokwasów – glicyny, cysteiny i glutaminy – i występuje niemal we wszystkich komórkach ciała. Jest silnym antyoksydantem, więc chroni nas przed wpływem wolnych rodników. Badania sugerują, że glutation ma korzystny wpływ na funkcjonowanie nerek, wątroby, wzmacnia działanie układu odporności i chroni DNA przed uszkodzeniem, więc nic dziwnego, że budzi wielkie zainteresowanie uczonych.

Glutation – skąd go wziąć?

Glutation jest substancją endogenną, a więc powstaje wewnątrz organizmu i nie musisz go dostarczać w postaci suplementu. Nawet gdybyś przyjmowała go w pigułkach, prawdopodobnie i tak nie byłabyś w stanie go przyswoić, bo zostałby wcześniej strawiony. Pewne nadzieje wiązane są z liposomalną formą glutationu, ale to wciąż nic pewnego. Żeby zwiększyć poziom glutationu, musisz dostarczać składniki, z których powstaje. Znajdziesz je w produktach bogatych w siarkę, np. w wołowinie, drobiu i jajkach, a weganie mogą sięgnąć po brokuły, czosnek, cebulę i kalafior.

Glutation – wpływ na jelita

Podobno glutation dobrze wpływa na jelita? Zgadza się. Gdy ilość glutationu w śluzówce jelit spada, ściany komórkowe stają się przepuszczalne, co może prowadzić do uszkodzenia jelita, a przynajmniej zaburzenia jego podstawowych funkcji. Włoskie badania na zwierzętach wykazały, że suplementacja glutationu zmniejsza uszkodzenia jelit w przebiegu wrzodziejącego zapalenia jelita. Dodatkowo wstępne badania wykazały, że uzupełnienie glutationu korzystnie wpływa na chorych z alkoholowym i niealkoholowym stłuszczeniem wątroby.

Glutation a piwo bezalkoholowe

Możesz też wykorzystać odkrycie hiszpańskich uczonych, którzy ustalili, że wypijanie półlitrowej butelki piwa bezalkoholowego zwiększa poziom glutationu aż o 29%. Inne badanie, tym razem przeprowadzone w Chinach, wykazało, że palacze, którzy jedli 83 g migdałów dziennie, mieli o 16% więcej glutationu, a przy okazji zmniejszyli uszkodzenie DNA o 29%.

Glutation – właściwości przeciwnowotworowe

Glutation chroni nas przed stresem oksydacyjnym, a ten ostatni jest przyczyną wielu nowotworów. Jeśli więc jesteś dziś zdrowa, zadbanie o prawidłowy poziom glutationu może w przyszłości uchronić komórki przed rakiem. Jeśli jesteś w trakcie leczenia, skonsultuj się z lekarzem, ponieważ istnieją podejrzenia, że glutation zmniejsza skuteczność chemioterapii.

Glutation – o czym warto pamiętać

Nie zapominaj o produktach bogatych w witaminę C. Jest świetnym przeciwutleniaczem, więc jeśli ona coś załatwi, to nie zużywasz zapasów glutationu. Wykazano, że uzupełnienie witaminy C w dawce 500-1000 mg dziennie zwiększa ilość glutationu we krwi o 18% w białych krwinkach i aż o 47% w czerwonych.

REKLAMA