[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
3.9

E-papierosy śmiertelnie niebezpieczne?

Ostatnie doniesienia zza oceanu mogą raz na zawsze przerwać ich popularność.

kobieta pali e-papierosa

O tym, że papierosy są szkodliwe wie każdy. Niektórzy cały czas nie zdają sobie jednak sprawy, że ich elektroniczne odpowiedniki wcale nie są bez grzechu. Co prawda naukowcy jeszcze nie potrafią precyzyjnie określić, jakie długotrwałe skutki może przynieść palenie, a dokładniej - wapowanie e-papierosów, ale ostatnie doniesienia ze Stanów wzbudzają spory niepokój.

Fala zachorowań po e-papierosach

Jak podają amerykańskie media, od początku sierpnia na tajemniczą chorobę płuc zmarło już 6 osób, a kolejne 450 jest hospitalizowanych na oddziałach intensywnej terapii. Co ich łączy? Wszyscy regularnie palili elektroniczne papierosy ze smakowym liquidem (czyli cieczą, którą najczęściej napełnia się e-papierosa, by po podgrzaniu wdychać jej opary).

ZOBACZ TEŻ: Facebook stworzył własną aplikację do randkowania

E-papierosy szkodzą płucom?

Rodzice poszkodowanych (znaczna część hospitalizowanych to jeszcze dzieci) oraz dorośli, u których wykryto tajemniczą chorobę, opisując swoje objawy wymieniali narastające duszności, silny kaszel, ból brzucha, nudności i wymioty.

„Wielu pacjentów musiało zostać podpiętych do respiratora. W niektórych przypadkach musieliśmy nawet użyć specjalnych maszyn, które natleniają krew” – powiedziała dr Anne Melzer, pulmonolog z University of Minnesota.

Co spowodowało tak silne objawy? Czy fakt, że każda z hospitalizowanych osób regularnie sięgała po e-papierosy ma tutaj znaczenie?

Badania przeprowadzone przez uczonych z New York State Department of Health's Wadsworth Center in Albany wykazały, że w liquidach, które stosowali poszkodowani, wykryto bardzo wysokie stężenie octanu witaminy E. Związek ten stosuje się między innymi w suplementach diety i kremach. Jest niegroźny, dopóki nie przyjmujesz go bezpośrednio w postaci cieczy. Wdychany razem z dymem może powodować duszności, a nawet paraliżować układ oddechowy.

Uczeni twierdzą, że najwięcej octanu witaminy E znaleziono w liquidach zawierających THC, czyli tetrahydrokannabinol. W osobnych śledztwach, które toczą się obecnie w kilku stanach ustalono, że każda z osób, które trafiły pod respirator miała styczność z tego rodzaju liquidem.

REKLAMA

REKLAMA

Śledztwo w toku

Nowojorski gubernator – Andrew Cuomo – nakazał kontrolę firm, które stoją za podejrzanymi liquidami. Pod lupę wzięto na razie trzech producentów, ale niewykluczone, że kontroli będzie więcej.

Jak na razie, dopóki śledztwo jest w toku, palaczom zaleca się odstawienie e-papierosów z każdym rodzajem liquidu. Lekarze nie są jeszcze w stanie ostatecznie potwierdzić, czy za nagłą falę zachorowań odpowiadają liquidy z wysokim stężeniem octanu witaminy E, ale faktem jest, że nigdy wcześniej e-papierosy nie były postrzegane w tak negatywnym świetle.

To koniec e-papierosów?

W niektórych stanach na pewno. Władze Nowego Jorku ogłosiły już, że chcą całkowicie zakazać palenie e-papierosów. Z kolei urzędnicy z San Francisco już przegłosowali ustawę o całkowitym zakazie sprzedaży.

W Polsce nie odnotowano na razie podobnych przypadków zachorowań. Nic nie wskazuje też na to, żeby e-papierosy miały stać się u nas nielegalne. Tak, jak pisaliśmy na początku artykułu – elektroniczne fajki prawdopodobnie są mniej szkodliwe od tych tradycyjnych, bo nie zachodzi w nich proces spalania, ale ryzykowne jest twierdzić, że ich regularne palenie nie będzie mieć wpływu na zdrowie. W końcu liquid składa się z substancji chemicznych, których wpływ na organizm nie jest jeszcze wystarczająco zbadany. Tak naprawdę nigdy nie masz pewności, co dokładnie jest w składzie liquidu.

ZOBACZ TEŻ: Jak rzucić palenie? 13 pomocnych wskazówek

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij