[ X ]

Drogi Użytkowniku,

W związku z tym, że począwszy od dnia 25.05.2018 r. na terenie Polski obowiązują nowe przepisy regulujące kwestie ochrony Państwa danych osobowych, Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), (dalej zwane RODO), Motor-Presse Polska sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu (53-238) przy ul. Ostrowskiego 7, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Wrocławia – Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS: 0000151026, NIP: 8990026326, REGON: 930327847 o kapitale zakładowym w wysokości 2.860.000,00 złotych zachęcamy do zapoznania się ze zaktualizowaną treścią "Polityki prywatności" naszych Serwisów. Znajdują się w niej szczegółowe informacje na temat zasad przetwarzania danych osobowych na naszych stronach internetowych.

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu) z wykorzystaniem domyślnych ustawień przeglądarki internetowej w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Motor-Presse Polska Sp. z o. o oraz naszych Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres zmieniając ustawienia plików cookies w przeglądarce.

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.7

Dolegliwości ciążowe i zachcianki - jak sobie z nimi poradzić

Zachcianki, zgaga i spuchnięte stopy... – ciąża to nie choroba, a z różnymi drobnymi dolegliwościami łatwo można sobie poradzić. Podpowiadamy, jak.

dolegliwości ciążowe fot. shutterstock.com

Przywykło się sądzić, że w ciąży po prostu musimy mieć różne dolegliwości i nic się z tym nie da zrobić. Okazuje się jednak, że aktywne kobiety znacznie łagodniej przechodzą różnego rodzaju objawy. Dzięki ćwiczeniom i zdrowej diecie są też w lepszej kondycji psychicznej, a to pomaga znosić te dolegliwości, które są po prostu nieuniknione.

1. Masz ochotę na dziwne i niezbyt zdrowe rzeczy

Powód: Nieznany.

Co robić? Postaraj się mieć w domu zdrowsze alternatywy. Mój sprawdzony sposób: nie kupuj śmieciowego jedzenia – jeżeli nie masz w domu niezdrowych rzeczy, nie możesz ich zjeść. Jeżeli chodzi o zakupy, zawsze chodź na nie najedzona, a unikniesz przypadkowego obżarstwa. Zawsze miej przy sobie coś zdrowego do zjedzenia (w pracy, w samochodzie) – tak na wszelki wypadek. Przy okazji sprawdź 10 najzdrowszych produktów dla przyszłych mam.

2. Męczy Cię zgaga

Powód: Progesteron zwiotcza mięsień okrężny (zwieracz) zamykający ujście przełyku do żołądka.

Co robić? Katarzyna Biłous, dietetyk, radzi pić mleko i wodę wapniowo magnezową i unikać w łóżku pozycji na wznak. Pomoże też podłożenie większej ilości poduszek pod górną połowę ciała.

3. Ciągle chce Ci się siku

Powód: Drogi moczowe ulegają poszerzeniu przez relaksujący wpływ progesteronu na mięśniówkę gładką.

Co robić? Jest to problematyczne w pracy czy na treningu i niestety nic z tym nie zrobisz. Po prostu częściej chodź do toalety, nie wstrzymuj tego. Pamiętaj też koniecznie o codziennych ćwiczeniach dna miednicy.

4. Coś Cię boli tam w dole

Powód: Ból spojenia łonowego u niektórych aktywnych mam może być dość uciążliwy, zwłaszcza w drugim i trzecim trymestrze ciąży. Nasila się on podczas wysiłku i po treningu. Wynika to z tego, że nasze ciało przygotowuje miednicę do porodu – wszystkie więzadła ulegają rozluźnieniu pod wpływem gry hormonów.

Co robić? Ja najbardziej odczuwałam tę dolegliwość, jak biegałam w pierwszej ciąży. Ale ruch jest wskazany, bo mobilizuje stawy.

ZOBACZ KONIECZNIE: Bezpieczny trening dla przyszłych mam

REKLAMA

REKLAMA

kobieta w ciąży fot. shutterstock.com

5. Rosną Ci... stopy

Powód: Tak naprawdę one nie rosną, a nasze hormony rozluźniają więzadła, przez co możesz odczuwać, że stopa robi się szersza i dłuższa, a buty sprzed ciąży stają się za małe.

Co robić? Ja w ciąży zmieniałam buty treningowe na o dwa rozmiary większe, a jeżeli ćwiczyłam w domu, to zawsze boso. Przy okazji daje to większą możliwość kształtowania stabilizacji całego ciała. Warto.

REKLAMA

6. Sapiesz jak lokomotywa

Powód: U 50% ciężarnych występuje duszność wysiłkowa, u 20% spoczynkowa. To oczywiście wymaga zmian treningu adekwatnych do Twojego samopoczucia. Pojemność całkowita płuc zmniejsza się. W III trymestrze dochodzi do ucisku naczyń żylnych przez rosnącą macicę i zmniejszonego powrotu krwi z dolnych partii ciała.

Co robić? Jeżeli występują u Ciebie takie objawy, staraj się, aby na treningu nie przekraczać 75% HRmax. Najczęściej to około 140 uderzeń na minutę. Ćwicz, częściej siedząc na piłce, zmieniaj częściej pozycje do ćwiczeń, rób sobie przerwy na złapanie oddechu.

REKLAMA

REKLAMA

ciąża fot. shutterstock.com

7. Ale za to jesteś zdumiewająco gibka

Powód: Tu również powód tkwi w działalności naszych hormonów. Między innymi relaksyna powoduje, że nasze więzadła i ścięgna ulegają rozluźnieniu, by przygotować Cię do wydania dziecka na świat, przez co masz wrażenie, że możesz robić szpagaty.

Co robić? Pamiętaj, że to działalność hormonów, i rozciągaj się z dużą uważnością. Nie przesadzaj i nie pogłębiaj pozycji, ponieważ przez to zjawisko Twoje stawy mają mniejszą stabilizację.

REKLAMA

ciąża, kobieta w ciąży fot. shutterstock.com

8. Chodzisz do toalety i... nic

Powód: Zaparcia są spowodowane zmniejszeniem perystaltyki jelit.

Co robić? Nie przesadzaj z ilością błonnika, ale zacznij jeść więcej zielonych warzyw i pij regularnie dużo wody.

REKLAMA

REKLAMA

kobieta w ciąży fot. shutterstock.com

9. Coś swędzi w środku

Powód: Śluzówka i mięśniówka pochwy ulegają pogrubieniu. Zwiększa się ilość wydzieliny pochwowej, a zwiększone złuszczanie komórek nabłonka sprzyja infekcjom pochwy.

Co robić? Zmieniaj bieliznę częściej niż raz dziennie, zawsze po treningu. Mówi się, aby unikać basenu właśnie z tego względu, ale każda kobieta, która w końcówce ciąży była na basenie, wybierze przyjemność bycia w wodzie nad ryzyko infekcji. Natomiast zdecydowanie unikaj jacuzzi.

REKLAMA

ciąża to jedz W czasie ciąży jedz dla dwojga, nie za dwoje (fot. shutterstock.com).

Więcej żelaza

W ciąży Twój organizm potrzebuje zwiększonych dawek żelaza ze względu na wzrost objętości krwi. Sama dieta może nie pokryć zapotrzebowania, więc ok. 20. tygodnia ciąży lekarz może zalecić przyjmowanie dodatkowych preparatów z żelazem.

Aby preparat był lepiej przyswajalny, należy przyjmować go między posiłkami wraz z sokiem bogatym w witaminę C. Pamiętaj, że napoje z kofeiną, środki przeciwko nadkwasocie, produkty zawierające wapń i błonnik utrudniają przyswajanie żelaza (zobacz też, czego NIE jeść w czasie ciąży). Wypróbuj napar z imbiru albo z siemienia lnianego. Miej zawsze pod ręką zdrowe przegryzki. Na czas ciąży odstaw szpilki. Spokojnie, jeszcze wrócą do łask.

WH 03/2017

Komentarze

 (1)
ZOBACZ KOMENTARZE

REKLAMA

REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij