[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA

Czy umiesz dobrze spać? [TEST]

Od jakości snu zależy więcej niż myślisz. Sukces, szczęście, zdrowie. Sprawdź się.

Ile przeciętnie godzin sypiasz w nocy?

A. 8-9

B. 7-8

C. 6-7

D. 5-6

E. Nie wiem, ale za mało

Po jakim czasie od położenia się do łóżka zasypiasz?

A. 0-5 minut

B. 5-10 minut

C. 10-20 minut

D. Ponad 20 minut

E. Mijają całe godziny

ZOBACZ TEŻ: Nadchodzi nowa rewolucja seksualna

Kiedy jesz ostatni posiłek?

A. Ok. 5 godzin przed snem

B. 2-3 godziny przed snem

C. Ok. 1 godzinę przed snem

D. Przed samym snem

E. Czasami podjadam nawet w nocy

Kiedy „odstawiasz” telefon?

A. Zaraz po przyjściu z pracy

B. 1-2 godziny przed snem

C. Godzinę przed snem

D. Pół godziny przed snem

E. Śpię z nim

Kiedy pijesz ostatnią kawę w ciągu dnia?

A. Nie pijam kawy

B. Rano

C. Po lunchu już nie piję kawy

D. Około 15.00-16.00

E. Na kawę zawsze jest pora

REKLAMA

REKLAMA

Jak często w tygodniu pijesz alkohol?

A. Wcale

B. Maksymalnie raz

C. Tylko w weekendy

D. 2-4 razy

E. Codziennie

Jak zasłaniasz okna w sypialni?

A. Mam szczelne rolety

B. Mam grube zasłony

C. Mam lekkie zasłony

D. Mam symboliczne zasłonki

E. Nie znoszę zasłon

Jak dużo dźwięków dochodzi do Ciebie nocą?

A. Zero

B. Jest dosyć cicho

C. Zasypiam przy muzyce

D. Mieszkam w dużym mieście i słyszę jego odgłosy

E. Mieszkam, niestety, przy bardzo ruchliwej ulicy

Jaką masz temperaturę w sypialni?

A. Chłodno, tak jak lubię

B. Miło i przewiewnie

C. Za zimno

D. Za ciepło

E. Nie mam nad tym żadnej kontroli

REKLAMA

-12 do -18

Sama sobie szkodzisz. Pamiętaj, że mniej niż 7 godzin snu na dłuższą metę prowadzi do obniżenia sprawności intelektualnej i pogorszenia odporności. Można powiedzieć, że utknęłaś w błędnym kole złych nawyków. Spróbuj pić mniej kawy w ciągu dnia i nie jedz późnych kolacji. Spróbuj soku z wiśni. Pijąc dwie szklanki soku wiśniowego dziennie przez dwa tygodnie, możesz liczyć na półtorej godziny snu więcej na dobę. Tak przynajmniej wynika z badania na Louisiana State University.

-4 do -11

Za kiepski sen mogą być też odpowiedzialne używki. Alkohol, chociaż na wiele z nas działa usypiająco, w rzeczywistości źle wpływa na sen, bo zakłóca fazę REM. Miewasz okresy, kiedy nie możesz zasnąć? Jeśli po 30 minutach leżenia nie zasypiasz, najlepiej iść do drugiego pokoju i porobić coś przyjemnego, np. poczytać książkę (około godziny). I wrócić do łóżka.

-3 do 3

Czy wiesz, że już jedna nieprzespana noc zwiększa ryzyko kłótni w związku? A czy wiesz, że kobiety są bardziej podatne na rozdrażnienie, bo jak ustalono na Duke University, potrzebują średnio 10-20 minut snu więcej niż faceci? Dlatego na spacer z psem niech idzie on, a Ty w tym czasie jeszcze pośpij. Pamiętaj o tym, że od niedoboru snu również się tyje. Badania opublikowane w „The American Journal of Clinical Nutrition” dowodzą, że deficyt snu rozregulowuje układ hormonalny, m.in. powoduje zmniejszenie wydzielania hormonu odpowiedzialnego za uczucie sytości.

4 do 11

Jesteś całkiem utalentowanym spaczem. Niestety, po trzydziestce, jak donosi „Journal of the American Medical Association”, o 82% zmniejsza się ilość snu głębokiego. Podejrzani sprawcy? Stres w pracy, dzieci, kredyty etc. Gdybyś więc czasem miewała problemy z ułożeniem się do snu, polecamy wypróbowaną pozycję. Jeśli jesteś praworęczna, zasypiaj na lewym boku, włóż poduszkę między kolana, nogi ugięte, ręce przed sobą. Zamknij oczy i wywróć je do góry pod powiekami, tak jakbyś chciała zajrzeć do środka głowy. Na nas działa.

12 do 18

Można Ci tylko pozazdrościć zdrowego snu i zdrowych nawyków. Jaka ilość snu jest dla człowieka optymalna? Jak wynika z badań naukowych prawidłowa dawka snu na dobę dla dorosłego człowieka waha się między 7 a 9 godzinami. W dużym stopniu to kwestia genetyki. Są tacy, którym wystarczają nawet 4 godziny. Ile Ty, konkretnie, potrzebujesz snu? Musisz słuchać swojego ciała. Zobacz, po ilu godzinach snu budzisz się następnego dnia wypoczęta i pełna energii. To Twój osobisty limit. Badania kardiologów wykazały, że dla serca optymalny jest sen trwający 7-8 godzin. Krótszy sen zwiększa ryzyko choroby niedokrwiennej serca, dłuższy nie przynosi już żadnych korzyści.

ZOBACZ TEŻ: Jennifer Lopez - Nie potrzebuję niczyjej aprobaty, żeby być szczęśliwa [WYWIAD]

Komentarze

 (2)
ZOBACZ KOMENTARZE

REKLAMA

REKLAMA