[ X ]

Drogi Użytkowniku,

W związku z tym, że począwszy od dnia 25.05.2018 r. na terenie Polski obowiązują nowe przepisy regulujące kwestie ochrony Państwa danych osobowych, Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), (dalej zwane RODO), Motor-Presse Polska sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu (53-238) przy ul. Ostrowskiego 7, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Wrocławia – Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS: 0000151026, NIP: 8990026326, REGON: 930327847 o kapitale zakładowym w wysokości 2.860.000,00 złotych zachęcamy do zapoznania się ze zaktualizowaną treścią "Polityki prywatności" naszych Serwisów. Znajdują się w niej szczegółowe informacje na temat zasad przetwarzania danych osobowych na naszych stronach internetowych.

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu) z wykorzystaniem domyślnych ustawień przeglądarki internetowej w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Motor-Presse Polska Sp. z o. o oraz naszych Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres zmieniając ustawienia plików cookies w przeglądarce.

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ



OCEŃ

Czy pijąc napoje light można schudnąć?

Kiedy przeciwnik jest mocny, czasem trzeba sięgnąć po środki niezbyt rycerskie, ale skuteczne. Jeśli stawką ma być szczupła sylwetka, może warto czasowo oszukać mózg?

fot. shutterstock

Gdybyśmy miały wskazać jeden element diety, który najmocniej przeszkadza w osiągnięciu wymarzonej sylwetki, bez wątpienia byłyby to słodzone napoje. Wystarczy rzut oka na koszyki w sklepach, stoliki w restauracjach czy lodówki w biurach, by wiedzieć, że sprzedają się wybornie, mimo wszystkich ostrzeżeń. Ich wyeliminowanie z diety powinno być pierwszym krokiem w czasie odchudzania. Tylko jak to zrobić? Sprawdzamy opcję: zero kalorii.

Cukier to zło

Demonizujemy? Niespecjalnie, bo nie mówimy przecież o jednej puszce w tygodniu. Masa ludzi pije słodzone napoje na co dzień. Popija nimi posiłki, sączy między nimi, na przykład w pracy, co znacznie podnosi ryzyko przekroczenia zapotrzebowania kalorycznego, a to jest na dłuższą metę główna przyczyna wzrostu masy ciała. „Statystyki pokazują, że ponad 35% dorosłych Polaków tylko z konsumpcji napojów przekracza zalecaną przez Światową Organizację Zdrowia ilość cukrów dodanych, które nie powinny dostarczać więcej niż 10% dziennej dawki energii” – mówi dr Katarzyna Okręglicka, dietetyk z Zakładu Medycyny Społecznej i Zdrowia Publicznego Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego.

Czasem wystarczy uciąć te puste kalorie z napojów aby wywołać deficyt i zacząć chudnąć. Tylko tyle. Ale i, niestety, aż tyle.

Mniejsze zło

Czemu aż tyle? Bo cukier daje chwilową przyjemność. Bo można powiedzieć, że w pewien sposób uzależnia. I gdyby to było takie proste, to wszyscy dawno już przestaliby go jeść. No i nikt nie paliłby fajek. I na świecie zapanowałby pokój i zawsze świeciłoby słońce. W prawdziwym życiu trudno powiedzieć komuś: odstaw cukier i nie dać żadnej alternatywy. A picie napojów słodzonych słodzikami może być właśnie realną alternatywą. Zaspokoją one chwilowy głód słodkiego, nie dostarczając przy okazji tony kalorii – a nie mamy wątpliwości, że to one robią najgorszą robotę.

Co na to nauka? Pojedyncze badania dają sprzeczne odpowiedzi, ale metaanalizy, czyli podsumowania stanu wiedzy na jakiś temat, kończą się konkluzją, że zamiana cukru na słodziki skutkuje niewielkim, ale jednak istotnym spadkiem masy ciała. Czyli mały punkt na ich koncie. No i już to słyszymy: „Ale jak to, przecież są rakotwórcze?!”. No właśnie nie są. Podstawy do takich twierdzeń dały wstępne badania na zwierzętach, którym podawano ich bardzo duże dawki, ale obawy rozproszyły kolejne, dobrze zaprojektowane badania na ludziach. I skoro wszelkie instytucje dbające o nasze zdrowie uznają je w zalecanej dawce (którą dość trudno przekroczyć) za bezpieczne, to niełatwo z tym polemizować.

Słuchamy więc dalej: „Ale przecież słodziki mieszają w hormonach!”. I znowu: niektóre badania wskazują, że rzeczywiście – mogą zakłócać wydzielanie hormonów zarządzających uczuciami głodu i sytości, a mózg – czując słodkie, ale nie dostając kalorii – traci pewność siebie i ostatecznie kończy się to tym, że zjadasz więcej. „Przegląd badań naukowych z 2016 roku, podsumowujący aż 241 eksperymentów, w tym najbardziej wartościowe randomizowane badania kontrolowane, nie potwierdził negatywnego wpływu napojów słodzonych substancjami niskokalorycznymi na mechanizmy kontrolujące apetyt. Według badaczy są za to silne dowody sugerujące, że spożywanie ich zamiast cukru pomaga w zmniejszaniu ilości przyjmowanych kalorii”– uspokaja dr Okręglicka.

To nie koniec wsłuchiwania się w postulaty ruchu antysłodzikowego: „Ale są badania, że one też, podobnie jak cukier, podnoszą poziom insuliny!”. „Najnowsze prace przeczą tej koncepcji. W 2017 roku opublikowano wyniki badania przeprowadzonego wśród prawie 26 tys. dorosłych osób bez cukrzycy. Wykazały one, że wyższe spożycie napojów słodzonych niskokalorycznymi substancjami wiązało się z niższym poziomem insuliny, podobnie jak w razie picia wody” – mówi dr Okręglicka.

Nie na stałe

Obiekcje co do ostatecznego wpływu picia napojów typu light wciąż pozostają, ale wychodzimy z założenia, że trzeba udowadniać winę, a nie niewinność, dlatego na razie wątpliwości lepiej rozstrzygnąć na korzyść oskarżanego. Dopóki nie zobaczymy czarno na białym, że słodziki są takim złem, jak czasem przedstawia się je w internecie, nie będziemy mieć wyrzutów sumienia z powodu okazjonalnie wypijanej coli zero. To ostatnie sformułowanie jest kluczowe dla zrozumienia naszego podejścia. W żadnym razie nie namawiamy Cię, abyś na stałe włączyła je do menu. Jednak jeśli na co dzień pijesz dużo napojów słodzonych cukrem, najlepiej od razu z niego zrezygnuj, bo szkodzą Ci na pewno. To trudne, ale może się udać dzięki napojom ze słodzikami, stosowanym z umiarem, które będziesz potem stopniowo redukować. Tak by docelowo w jak największym stopniu pożegnać się ze słodyczą.

ZOBACZ TEŻ: Czym najlepiej zastąpić cukier?

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ

REKLAMA

REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij