[ X ]

Drogi Użytkowniku,

W związku z tym, że począwszy od dnia 25.05.2018 r. na terenie Polski obowiązują nowe przepisy regulujące kwestie ochrony Państwa danych osobowych, Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), (dalej zwane RODO), Motor-Presse Polska sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu (53-238) przy ul. Ostrowskiego 7, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Wrocławia – Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS: 0000151026, NIP: 8990026326, REGON: 930327847 o kapitale zakładowym w wysokości 2.860.000,00 złotych zachęcamy do zapoznania się ze zaktualizowaną treścią "Polityki prywatności" naszych Serwisów. Znajdują się w niej szczegółowe informacje na temat zasad przetwarzania danych osobowych na naszych stronach internetowych.

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu) z wykorzystaniem domyślnych ustawień przeglądarki internetowej w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Motor-Presse Polska Sp. z o. o oraz naszych Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres zmieniając ustawienia plików cookies w przeglądarce.

Kontynuuj przeglądanie

PODZIEL SIĘ



OCEŃ

Czy kobiety są bardziej podatne na odwodnienie?

O ile nie zgubiłaś się na pustyni ani nie biegniesz akurat maratonu, jednorazowe odwodnienie nie jest bardzo groźne. Ale jeśli ciagle chodzisz trochę odwodniona, możesz mieć gorszą pamięć, nadwagę i zmarszczki.

fot. GettyImages

Kobiety różnią się od mężczyzn. Czasami mamy lepiej, czasami gorzej. Na liście rzeczy, w których mamy gorzej, gdzieś między koniecznością siadania przy sikaniu a depilacją, jest zaskakująca pozycja: okazuje się, że posiadanie dodatkowego chromosomu X czyni nas bardziej podatnymi na odwodnienie. Nie tylko łatwiej się odwadniamy, ale też silniej odczuwamy skutki niedoboru wody. Jak donosi pismo „Clinics in Sports Medicine”, gdy jesteś odwodniona o 4%, Twoja wydolność na treningu spada o 20-30%.

Czynnik X

Dlaczego gorzej niż faceci odczuwamy odwodnienie? Problem tkwi, jak zwykle zresztą, w hormonach. Gdy poziom estrogenu i progesteronu jest wysoki, a tak właśnie jest w fazie lutealnej (czyli między owulacją a miesiączką), objętość osocza – płynnego składnika krwi – zmniejsza się o około 8%. Utrata takiej ilości rozpuszczalnika sprawia, że równowaga elektrolitowa zostaje zaburzona. Najważniejsze elektrolity to sód i potas.

Sód pomaga dostarczyć wodę do komórek, w tym również do krwi, ale podwyższony poziom progesteronu utrudnia mu to zadanie. Progesteron konkuruje o receptory z aldosteronem – hormonem regulującym poziom sodu. Gdy progesteron „zajmuje” dodatkowe receptory, aldosteron usuwa więcej sodu z organizmu. A jeśli bierzesz pigułki antykoncepcyjne, poziom estrogenu i progesteronu w Twoim organizmie może być nawet sześć do ośmiu razy wyższy niż normalnie, co sprawia, że rośnie temperatura ciała, męczysz się szybciej i gorzej znosisz upały.

Trzymaj poziom

Po co to nawodnienie? Jak donosi pismo „Ginekologia Polska”, spadek poziomu wody o 2-3% zaburza procesy pamięci krótkoterminowej, obniża koncentrację, wydłuża czas reakcji, wywołuje bóle głowy i uczucie zmęczenia. Obniżenie poziomu o tyle poznasz po tym, że chce Ci się pić. Co więcej, wg „European Journal of Nutrition” nawet łagodne odwodnienie jest dla serca prawie tak szkodliwe, jak palenie papierosów. Jeśli stan odwodnienia jest przewlekły, zwiększa się ryzyko nawracających infekcji dróg moczowych, kamicy nerkowej, a nawet wydłużonego porodu. Odwodnienie może też grozić otyłością. Wg Annals of Family Medicine ludzie często mylą pragnienie z głodem, więc zamiast się napić – jedzą. A to prosta droga do otyłości.

Ile pić?

Eksperci Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego twierdzą, że dzienne zapotrzebowanie na wodę przeciętnej kobiety wynosi ok. 2,7 l, przy czym wliczona w to jest także woda z pokarmów. Z jedzeniem dostarczasz sobie między 500 a 900 ml. Resztę musisz więc uzupełnić napojami. Najlepiej wodą, chociaż kawa, herbata i mleko też się liczą. Nie jesteś w stanie liczyć każdego kubka, szklanki i talerza zupy? Patrz do muszli po sikaniu. Jeśli mocz ma jasny, słomkowy kolor, wszystko jest w porządku. Jeśli ciemny – uzupełnij płyny. To najprostszy sposób. I pij, gdy tylko poczujesz pragnienie. Zobaczysz, że odpowiednio nawodniona poczujesz się jak bogini. Sprawdź. To proste. I tanie.

Komentarze

 (1)
ZOBACZ KOMENTARZE
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij