Czy ćwiczenia są skutecznym lekiem na nerwicę lękową?

Najnowsze badania dowodzą, że zarówno umiarkowane, jak i intensywne ćwiczenia łagodzą objawy nerwicy lękowej, nawet wtedy, kiedy zaburzenie jest przewlekłe.

ćwiczenia a nerwica fot. Shutterstock.com

Zaburzenia lękowe inaczej zwane nerwicą lękową to stan, w którym doświadcza się permanentnego niepokoju, chociaż obiektywnie nie istnieją żadne czynniki zagrażające nam bezpośrednio.
Jeśli masz zaburzenie lękowe, możesz reagować na pewne rzeczy i sytuacje ze strachem i przerażeniem. Możesz również odczuwać fizyczne objawy niepokoju, takie jak bicie serca i pocenie się.

REKLAMA

Niepokój jest naturalną reakcją na stresujące okoliczności. Możesz czuć się niespokojna lub zdenerwowana jeśli masz problem w pracy, wybierasz się na rozmowę kwalifikacyjną, zdajesz egzamin, czy podejmujesz ważną decyzję. Taki stan niepokoju bywa korzystny, bo pomaga nam zmobilizować się w ważnych sytuacjach. Jednak zaburzenia lękowe wykraczają poza zwykłą nerwowość adekwatną do sytuacji. O takich zaburzeniach mówimy wtedy, gdy:

  • Permanentny stan niepokoju, lęku, czy podenerwowania zakłóca zdolność do normalnego funkcjonowania w ciągu dnia.
  • Reagujemy przesadnie emocjonalnie w sytuacjach neutralnych.
  • Praktycznie nie potrafimy kontrolować własnych emocji.

Jak powstają zaburzenia lękowe? Czy są osoby bardziej na nie podatne? Otóż specjaliści wskazują na połączenie czynników genetycznych i środowiskowych, które może zwiększać ryzyko rozwoju nerwicy lękowej. Czynnikami ryzyka są pewne cechy osobowości, takie jak nieśmiałość — uczucie dyskomfortu w obecności nieznanych osób, sytuacji oraz unikanie ich. Kolejnymi czynnikami są traumatyczne wydarzenia we wczesnym dzieciństwie oraz rodzinna historia lęku lub innych schorzeń psychicznych. Również choroby somatyczne predestynują do zaburzeń lękowych, mowa tu zwłaszcza o problemach z tarczycą i arytmii serca.

Zaburzenia lękowe występują częściej u kobiet. Naukowcy wciąż badają, dlaczego tak się dzieje. Prawdopodobnie wpływ na to mają żeńskie hormony, bo męski hormon - testosteron łagodzi niepokój.

Lęk może przyjmować różne formy, od zwykłego poczucia niepokoju do pełnoobjawowego ataku paniki. Istnieje kilka rodzajów zaburzeń lękowych, w tym:

  • Uogólnione zaburzenie lękowe
  • Lęk napadowy
  • Fobie.

Są też inne schorzenia psychiczne mające wspólne cechy z zaburzeniami lękowymi. Należą do nich zespół stresu pourazowego i zaburzenia obsesyjno-kompulsyjne.

Uogólnione zaburzenie lękowe występuje wtedy, gdy odczuwamy skrajne i nieadekwatne zmartwienia i napięcie — nawet jeśli nic nie wywołuje tych uczuć. Przez większość czasu czymś się martwimy - pracą, rodziną, zdrowiem, itp. Może to być powiązane z trudnościami w koncentracji i zaburzeniami snu.

Zespół lęku napadowego charakteryzuje się tym, że doznajemy nagłych ataków paniki. Może je wyzwalać sytuacja, a mogą też pojawiać się nagle i niespodziewanie. Są niezwykle intensywne, odczuwa się przy nich duszności, kołatanie serca, mdłości, pocenie się, odrętwienie, nawet częściową utratę świadomości, lęk przed popadnięciem w obłęd, lęk przed śmiercią.
Fobie natomiast charakteryzuje silna lękowa reakcja na konkretne rzeczy i sytuacje. Niektóre z tych lęków mogą mieć uzasadnienie, jak na przykład strach przed wężami. Ale często poziom strachu jest nieadekwatny do sytuacji. Niektóre specyficzne fobie obejmują strach przed zwierzętami, takimi jak pająki, psy czy węże. Inne częste fobie dotyczą latania samolotami, widoku krwi, a także codziennych sytuacji społecznych. Chory może całkowicie koncentrować się na unikaniu tych rzeczy i sytuacji, co utrudnia mu codzienne funkcjonowanie.

Zaburzenie lękowe, jak każdy inny problem zdrowotny, wymaga leczenia i w tym celu najlepiej umówić się na wizytę u psychiatry. To nie jest kwestia samodyscypliny czy nastawienia, samemu trudno sobie z tym poradzić. W ciągu ostatnich kilku dekad lekarze poczynili znaczne postępy w leczeniu schorzeń psychicznych, dlatego nie masz się czego obawiać. Na ogół terapia obejmuje leki oraz terapię poznawczo-behawioralną.

Oprócz tego jednak, jest coś, co możemy zrobić sami - wykupić karnet na zajęcia w najbliższym fitness clubie. Jak pokazują badania przeprowadzone przez naukowców z Uniwersytetu w Göteborgu, zarówno umiarkowane, jak i forsowne ćwiczenia łagodzą objawy lęku, nawet gdy zaburzenie jest przewlekłe.

Badanie opublikowane w Journal of Affective Disorders obejmowało grupę pacjentów, w której średnia wieku wynosiła 39 lat. Połowa pacjentów cierpiała na zaburzenia lękowe co najmniej dziesięć lat. Pacjenci i pacjentki zostali losowo przydzieleni do grupowych sesji ćwiczeń o umiarkowanej i wysokiej intensywności. Całe badanie trwało 12 tygodni. Obie grupy odbywały 60-minutowe sesje treningowe trzy razy w tygodniu pod kierunkiem fizjoterapeuty. Sesje obejmowały zarówno trening cardio, jak i siłowy. Po rozgrzewce następował 45-minutowy trening na 12 przyrządach, a sesje kończyły się rozciąganiem. Grupa ćwicząca na umiarkowanym poziomie, miała osiągnąć około 60 procent maksymalnego tętna. W grupie intensywniej trenującej celem było osiągnięcie 75 proc. tętna maksymalnego. Wyniki pokazują, że objawy lękowe w porównaniu z grupą kontrolną (niećwiczącą) zostały znacznie złagodzone - mierząc odpowiednią skalą przeszli od wysokiego poziomu niepokoju, do niskiego poziomu niepokoju. „Im intensywniej ćwiczyli, tym bardziej złagodziły się ich objawy lękowe” – mówi jedna z autorek badania, dr Malin Henriksson z Akademii Sahlgrenska na Uniwersytecie w Gothenburgu, specjalistka medycyny ogólnej.
Wcześniejsze badania pokazały, jak skuteczne są ćwiczenia w przypadku osób cierpiących na depresję, jednak do tej pory brakowało badań dotyczących chorych na nerwicę lękową. Powyższe badanie stanowi jeden z najpoważniejszych wkładów w nasza wiedzę na temat zależności stanu psychicznego i aktywności.

Źródło: sciencedaily.com; materiały udostępnione przez Uniwersytet w Göteborgu

Zobacz również:
Aleksandra Popławska każdy dzień zaczyna od jogi. Zaproponowana przez nią sesja to przyjemna i krótka praktyka na początek dnia, która rozciąga i rozgrzewa ciało. Zainteresowana?
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ

REKLAMA

REKLAMA